Nissens
L Lakritsianen skrev:
Har du bättre kunskap än en aborist som även har varit på plats?
Problemet med granarna är att de är höga och står ensamma med ganska öppen mark runt omkring.
Har du själv höga träd som du vägrar att fälla för att visa grannen vem som bestämmer?
Förstår inte att du inte kan sätta dig in i min situation.
Har du inte försäkrat ditt hus?
Annars så är det bara att skaffa en försäkring, så kan du sova lugnt igen.
Om träden stått så länge utan att något hänt så lär inget hände de närmaste decennierna heller om träden är friska.
Du har en märklig inställning tilm din granne också, grannen har inte träden för att ”visa vem som bestämmer”. Hen har träden för att hen vill ha dem, och för att hen har all rätt i världen att ha kvar dem. Om du inte har försäkrat ditt hus, så är det endast ditt problem. Så länge grannen följer de regler som finns så behöver hen inte bry sig.
Sånt är livet min vän.
 
  • Gilla
freddan83 och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Det är ju förbjudet att bygga ett 20 m högt hus precis vid tomtgränen! Min granne har 10 st 20 m höga granar är inte det lika illa?
Nej, inte enligt lagen.
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Det är ju förbjudet att bygga ett 20 m högt hus precis vid tomtgränen! Min granne har 10 st 20 m höga granar är inte det lika illa?
Nej. Träd är ett naturligt inslag på vår planet, och gör dessutom väldigt mycket nytta. Inte genererar de en massa trafik, utsläpp, discodunk eller barnskrik heller.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 7 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Om de är över 20 m och står precis vid tomtgränsen! Ja det borde finnas en lag som säger att de är förbjudet! Träd ska stå minst 25 m in på tomten! För annars utsätter man grannen olägenhet och skada!
Då finns det många fastigheter som inte får ha träd i så fall.

Sedan finns tex Aspar som sprider sig som ogräs, dom kan skjuta rotskott 8-10 m från huvudstammen.

Satellitbild som visar rad av aspar nära tomtgräns på bostadsområde med hus och trädgårdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träridån står på kommunal mark och är mindre än 20m från tomtgränsen.
På 10 år så har träridån blivit ungefär dubbelt så bred, ja det är aspar som skjuter rotskott.
Ingen av tomterna har mer än 40m på kortaste avståndet tomtgräns-tomtgräns.
 
Jag hade samma problem som TS i huset vi flyttade till för ett år sedan. Det vill säga tre stora granar som växte nära vår tomtgräns och skymde solen. Min lösning; fråga grannen om hon kunde tänka sig att ta ner några träd om vi stod för kostnaden. Hon förklarade att hon var lite orolig för insyn och att förstöra trädgården. Lösning blev att vi tog ner träden direkt från vår tomt, stod för större delen av kostnaden och vips så ändrade hon sig från att ta ner två träd till alla tre. Under hela processen försäkrade jag henne att det var viktigt för oss att hon kände sig nöjd och inte överkörd på något vis. Grannsämjan räddad, solen skiner nu även på vår tomt. Helt klart värt de få tusenlappar det kostade!
 
  • Gilla
  • Älska
KatjaN och 14 till
  • Laddar…
Hade jag varit din granne med granarna och miljonerna så hade jag låtit de stå kvar. Bara för att reta dig.
 
  • Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 9 till
  • Laddar…
Staffans2000
Bara för att se hur det ser ut i verkligheten. Bilder. För hittills har du skarvat som denne:

Staffan skogman
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Som jag skrev tidigare när inte etik finns måste lag ta vid, för vi vill väl leva i ett civiliserat samhälle! Om ett problem blir lyft kommer det slutligen att bli lag för att vissa människor inte ska köra över andra.
Men nu förespråkar du ju en lag som är till för att just köra över vissa människor.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
perra i skogen perra i skogen skrev:
Men nu förespråkar du ju en lag som är till för att just köra över vissa människor.
Inte bara det! Utan en lag som som består av hundra procent tyckande av vad som är god etik.
Samma gäller för arboristens tvärsäkra uttalande. Grangrannen kan dra dit två arborister som gör en helt annan bedömning. Så ett eventuellt intyg har nog noll effekt.

Staffan
 
Kempa_swe
L Lakritsianen skrev:
Grannens granar växer så det knakar, säker 1 m per år! Har frågat om de kan tänka sig att ta ned några men de vill inte ha insyn vilket är löjligt för granarna blir bara glesare och glesare nedtill. Som det är nu har grannen inget ekonomiskt ansvar alls om hans grannar faller över mitt hus plus att de gör att mitt hus står ständigt i skugga och jag får elda dubbelt så mycket för att hålla huset friskt! Borde det finnas en lag som reglerar sådant här för att minska skaderisken?
Är samma som att grannen skulle förbjuda dig att vara ute i trädgården för det stör honom. Hans tomt och hans träd, hade de stått på din tomt så hade du fått bestämma.
 
nikasp
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 1 till
  • Laddar…
harry73
nikasp nikasp skrev:
PS. Är de verkligen 20 meter? Låter sjukt högt. Vår höga ek som vi ska ta ner mätte jag med en iPhone-app som heter Arboreal. Gissade att den var dubbelt så hög som vår nock och den var 11 meter.

Ej gratis men man kan göra 5 mätningar utan kostnad. [länk]
20 m är inte så högt, eller visst är det högt, men inte ovanlig att träd blir så höga.
Jag misstänker att våra tallar nu är 25 m höga och våra ekar några meter lägre (men över 20 m)
 
R Robert-san01 skrev:
Grannen har ansvar för att ta hand om allt som hans tomt ger ifrån sig. Det gäller såväl vatten och snö som löv och rötter.

Så jag skulle säga att grannen är fullt ansvarig om deras träd faller och skadar något på din tomt.
Nej, så är det inte. Vatten är en sak, men löv kan blåsa in hur mycket som helst av utan att det har någon som helst påverkan. Snö får också blåsa in, men du får inte medvetet skotta in snö till grannen. Likaså skall du ha koll på nerrasande snö från tak. Rötter kan du inte hindra. De får inte orsaka skada, men du kan lika gärna gräva av dom själv på din sida om tomten om det är så.
 
L Lakritsianen skrev:
Det finns väl parasoll och träd/ buskar som inte blir högre än 4 m. Tycker inte du att det är ganska okamratligt att ha 20 m höga träd mot en granne?
Jag har en mindre skog mot min granne, så nej.
 
Nej 20m är inte så mycket, våran flaggstång på 12m är avsevärt lägre än våra 10-12 björkar som skymmer våran utsikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.