A
G Gornor Ulragh skrev:
Men hur skulle det vara då?
Skulle det inte vara trevligt med någon form av begränsningar av hur höga och täckande träd man har och var?

Ex. Min ena granne har lite sjöutsikt som de tycker är väldigt trevligt. Förstås. Grannen framför låter träd gå upp fritt på den delen av tomten. Nu då en gran som snart är 11-14 m hög en lika stor tall samt lite sly som skjuter upp. Min granne har nu förlorat sin sjöutsikt och skuggas istället av barrträd som inte riktigt passar.
En annan grann har en 3000kvm stor tomt mot sjön. Bakom i backen har fyra andra fastigheter haft sjöutsikt. Trevligt.
Men första grannen har planterat 6-8 snabb växande träd någon meter från sin gräns, 3 pilar, körsbär och några andra träd så om några år förlorar alla grannar sin sjöutsikt. Grannen som planterat träden däremot för allt för att själv få sjöutsikt och skövlar här o där.
Svår att prata med.
Hänsyn och omtanke är en fin grej. Det finns ju tyvärr en del rövh-l.

Jag kan tycka att man borde tänka efter och det borde finnas vägledande instruktioner och regler för det här.
näpp inte ska det begränsas något heller.
ända som skall begränsas är folk som tror de har något att säga till om i frågan där andra äger.

tål man inte att träd växer upp eller att man inte får sin dröm utsikt... Så har man fel bostad och bör flytta istället, andra ska inte anpassa sig med sin egendom för andras önskemål... Då är det något fel när hjärncellerna kolliderade..
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
G Gornor Ulragh skrev:
Jag kan tycka att man borde tänka efter och det borde finnas vägledande instruktioner och regler för det här.
Och hur skulle de se ut i detalj?

Staffans
 
T
G Gornor Ulragh skrev:
Men hur skulle det vara då?
Skulle det inte vara trevligt med någon form av begränsningar av hur höga och täckande träd man har och var?

Ex. Min ena granne har lite sjöutsikt som de tycker är väldigt trevligt. Förstås. Grannen framför låter träd gå upp fritt på den delen av tomten. Nu då en gran som snart är 11-14 m hög en lika stor tall samt lite sly som skjuter upp. Min granne har nu förlorat sin sjöutsikt och skuggas istället av barrträd som inte riktigt passar.
En annan grann har en 3000kvm stor tomt mot sjön. Bakom i backen har fyra andra fastigheter haft sjöutsikt. Trevligt.
Men första grannen har planterat 6-8 snabb växande träd någon meter från sin gräns, 3 pilar, körsbär och några andra träd så om några år förlorar alla grannar sin sjöutsikt. Grannen som planterat träden däremot för allt för att själv få sjöutsikt och skövlar här o där.
Svår att prata med.
Hänsyn och omtanke är en fin grej. Det finns ju tyvärr en del rövh-l.

Jag kan tycka att man borde tänka efter och det borde finnas vägledande instruktioner och regler för det här.
Bäst är förstås om "grannarna framför" förbjuds att ha något högre än 30 cm på sina tomter. Då inser man, om inte tidigare, hur dumt ditt förslag är.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
A
T tanaris skrev:
Bäst är förstås om "grannarna framför" förbjuds att ha något högre än 30 cm på sina tomter. Då inser man, om inte tidigare, hur dumt ditt förslag är.
Då ska man nog även begära att endast kortväxta får bo där.. För annars så skuggar de med... ;)
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
T
Antar att träden fanns där när ni flyttade in. För dom har väl knappast odlat nya träd och gödslat upp den till 20 m.
Så detta bör ni väl ha vetat om från början?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Så här har jag det, när solen kommer bakom björdungen så formligen väller det fram knott och mygg, bara att gå in.
Just nu innan dom små jävlarna har vaknat till helt så funkar det fast klockan är 20 men om nån vecka är det inte att tänka på att vara utomhus efter ca 18

Kvällsutsikt från en veranda med en oavslutad träkonstruktion, bord, stolar och en utomhuskamin, med träd och en sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men han lär ju få ha sina träd där....
 
T
nino nino skrev:
Så här har jag det, när solen kommer bakom björdungen så formligen väller det fram knott och mygg, bara att gå in.
Just nu innan dom små jävlarna har vaknat till helt så funkar det fast klockan är 20 men om nån vecka är det inte att tänka på att vara utomhus efter ca 18

[bild]

Men han lär ju få ha sina träd där....
Finns det inte tillbehör till gasolflaskan som löser det?
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag trodde att myggor förökar sig i vatten och inte i björkar...?
 
  • Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Så här har jag det, när solen kommer bakom björdungen så formligen väller det fram knott och mygg, bara att gå in.
Just nu innan dom små jävlarna har vaknat till helt så funkar det fast klockan är 20 men om nån vecka är det inte att tänka på att vara utomhus efter ca 18

[bild]

Men han lär ju få ha sina träd där....
Är det träden eller fråten som är problemet?
Björk hjälper ju till att dricka vatten så det blir mindre i pölen... medans vattnet där är perfekt för mygg och knott...
 
  • Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Finns det inte tillbehör till gasolflaskan som löser det?
Jodå men vi har så mycket blött runt här så en räcker nog inte långt...
Var nån tillställning ovanför mig för flera år sen, då hade dom på 3 eller 4 i några månader ändå var det mycket mygg där
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag trodde att myggor förökar sig i vatten och inte i björkar...?
I vattnet ja, men dom gillar inte direkt solljus heller... Så länge solen ligger på så håller 99% sig borta, resten kommer när det blir skugga.
Man ser att det nästan börjar koka ovanpå vattenytan när det blir skugga där
 
Maskintok skrev:
Är det träden eller fråten som är problemet?
Björk hjälper ju till att dricka vatten så det blir mindre i pölen... medans vattnet där är perfekt för mygg och knott...
Är en naturlig bäck från bergen ovanför så det sinar aldrig i pölen...
Till lycka för odjuren :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Är en naturlig bäck från bergen ovanför så det sinar aldrig i pölen...
Till lycka för odjuren :)
Jo jag som jobbar i skogen brukar ju få min beskärda del av dessa as.. :rofl:
man kan vara full i sitt eget blod efter ett pass med röjsågen...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Karlia
Jag fjällvandrade en gång, kungsleden, just nu kan jag inte komma ihåg var. Vi hade fått höra att på kalfjället var myggorna inget problem. Det var de, 24C° och vindstilla lockade fram dem. Fullt så illa som nere i skogen var det inte förstås, men illa. Jag fick fortsätta vandringen i mina sandaler eftersom de 75 myggbett på varje fot jag hade gjorde så att fötterna inte fick plats i vandringsskorna.

Med det vill jag säga att jag inte tror det gör så mycket skillnad att ta ner träden.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
Karlia Karlia skrev:
Jag fjällvandrade en gång, kungsleden, just nu kan jag inte komma ihåg var. Vi hade fått höra att på kalfjället var myggorna inget problem. Det var de, 24C° och vindstilla lockade fram dem. Fullt så illa som nere i skogen var det inte förstås, men illa. Jag fick fortsätta vandringen i mina sandaler eftersom de 75 myggbett på varje fot jag hade gjorde så att fötterna inte fick plats i vandringsskorna.

Med det vill jag säga att jag inte tror det gör så mycket skillnad att ta ner träden.
(y) korrekt...
blodsugarna blir kvar ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.