Jag flyger inte yrkesmässigt. Men jag trodde att det var små farkoster vi pratade om. En infosida på transportstyrelsen är inte regelverket. Men nej, jag har inte plöjt igenom det faktiska regelverket i det här fallet.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag flyger inte yrkesmässigt. Men jag trodde att det var små farkoster vi pratade om. En infosida på transportstyrelsen är inte regelverket. Men nej, jag har inte plöjt igenom det faktiska regelverket i det här fallet.
Yrkesmässigt innebär inte att det är stora drönare som används, utan majoriteten av alla drönare som används kommersiellt är mindre drönare som flygs i den öppna kategorin med en A2 licens. Det finns ett fåtal operatörer som flyger i den specifika eller certifierade kategorin men det är ovanligt då det är dyrt och krångligt.

Sedan har du fel igen när du hävdar att en "En infosida på transportstyrelsen är inte regelverket." Det ÄR transportstyrelsen som är föreskrivande myndighet i dessa frågor. Det är inga infosidor ur det perspektivet som du antyder utan en omsättning av gällande regelverk för luftfarten i Sverige.

Seriöst så målar du in dig mer och mer i ett hörn... Du skriver att du inte flyger yrkesmässigt, vilket antyder att du flyger som hobby. Förstår jag dig rätt då? Om du gör det så borde du har bättre koll på dessa grundläggande regler..
 
Redigerat:
  • Gilla
ClasseClas och 4 till
  • Laddar…
Jag tror att Daniel inte flyger alls...
Min lilla har ett FAA (usa) ID klistrat på den :cool:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Känner lite samma.
Vad är det att hetsa upp sig över? Säg tja, lägg över en handduk och vänta tills de är klara. Svårare än så behöver det väl inte vara ? :O
Skulle någon okänd komma gående in på tomten från baksidan till vår veranda hade jag brusat upp och skällt ut idioten medan jag jagar ut honom. Om min fru legat halvnaken och solat hade det blivit ännu värre reaktion från mig. Man knallar inte bara in utan att först få godkänt och det kan man få om man ringer på dörren och frågar.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
I normalfallet är det helt okej att beträda annans tomt. Annars skulle man aldrig kunna ringa på någons dörr utan att först få tillstånd. Oklart hur detta skulle kunna gå till. Vill man förbjuda folk från att beträda tomten måste detta kommuniceras på något sätt.

Vanlig hyfs innebär att man inte springer runt på annans tomt utan orsak, men vanlig hyfs innebär även att man räknar med att besök kan dyka upp oväntat, av olika anledningar.
Vägen in till en dörr som man kan ringa på är allmänt ok att beträda. Men att gå in från ett annat håll där folk ligger och solar gör man bara inte. Inte ens om det är bekanta som kommer gör de så.
 
Ditt inlägg avslöjar mer om din relation till din frus tuttar än vad du tycker om folk som gör ett hederligt arbete.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Freestyler
C crazytok skrev:
Idag när jag var borta var bara min fru hemma, med fin insynsskyddad tomt med grannar på båda sidor och skogen åt det tredje känner man sig väldigt bekväm med att kunna sola topless och bada nakna om man sig så skulle vilja.

Min fru låg därför och solade topless i vanlig ordning när en främmande man helt plötsligt kom från skogen och klev rakt in på tomten!! Alltså vafan… jag blir så förbannad! :mad: Var finns respekten!?? Gör man en sån sak???

Det visade sig att han var från kommunens energibolag (vill inte nämna vilket). Vi har en del av marken som är prickad för att det finns elledningar nergrävda och i skogen kommer dom upp och vidare över träden.
Här brukar dom med jämna mellanrum gallra (i skogen alltså) och jag har full förståelse för att man behöver göra regelbundna kontroller.

Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!

En stund senare kom dessutom en drönare flygande och hovrade ovanför en bit utanför vår tomt vilket också kändes jävligt illa!

Detta kan väl ändå inte vara ok?? Även om man har prickad mark får dom väl inte komma helt oannonserat och beträda vår mark?

Jag hade absolut inte haft några problem med det om dom hade kontaktat oss först! Men iom detta så känns vår ”insynsskyddade” tomt inte längre särskilt insynsskyddad när kommunen närsomhelst kan komma inklampandes!!

Nej, det kommer bli ett samtal till kommunen på onsdag och då ska dom få veta vad jag tycker om detta!
Klampade in? Tjingsa med din fru som var toppless? En drönare som hovrade över tomten sen? :rolleyes:
Är du säker på att detta var det som hände? Det luktar lite överdrift här:thinking:
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Men att gå in från ett annat håll där folk ligger och solar gör man bara inte.
Det beror helt på! Vi har skogsstigar som leder in till vår fastighet från "baksidan" och det är inte det minsta ovanligt att mer eller mindre kända "besökare" kommer promenerande på dessa. Inget som vi ser som det minsta konstigt utan tvärtom något vi uppmuntrar då vill hålla stigarna "vid liv".
 
  • Älska
-MH-
  • Laddar…
Tycker man kan sammanfatta detta med att det finns folk till allt..........Tror inte vi kommer längre än så.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
S
K Kalbygge skrev:
Skulle någon okänd komma gående in på tomten från baksidan till vår veranda hade jag brusat upp och skällt ut idioten medan jag jagar ut honom. Om min fru legat halvnaken och solat hade det blivit ännu värre reaktion från mig. Man knallar inte bara in utan att först få godkänt och det kan man få om man ringer på dörren och frågar.
Fyfan vilken tråkig inställning :O

Så om någon ringer på klockan o ni inte hör, personen går runt på baksidan för han hör att ni är där, då blir du arg? :D
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
J joje20 skrev:
Yrkesmässigt innebär inte att det är stora drönare som används, utan majoriteten av alla drönare som används kommersiellt är mindre drönare som flygs i den öppna kategorin med en A2 licens. Det finns ett fåtal operatörer som flyger i den specifika eller certifierade kategorin men det är ovanligt då det är dyrt och krångligt.

Sedan har du fel igen när du hävdar att en "En infosida på transportstyrelsen är inte regelverket." Det ÄR transportstyrelsen som är föreskrivande myndighet i dessa frågor. Det är inga infosidor ur det perspektivet som du antyder utan en omsättning av gällande regelverk för luftfarten i Sverige.

Seriöst så målar du in dig mer och mer i ett hörn... Du skriver att du inte flyger yrkesmässigt, vilket antyder att du flyger som hobby. Förstår jag dig rätt då? Om du gör det så borde du har bättre koll på dessa grundläggande regler..

@Daniel 109 ?
 
Jag tänker inte redovisa om och i så fall vad jag flyger.

Men att information på transportstyrelsens hemsida i bland är så pass förenklad att den är fel är tyvärr faktum.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tänker inte redovisa om och i så fall vad jag flyger.

Men att information på transportstyrelsens hemsida i bland är så pass förenklad att den är fel är tyvärr faktum.

Haha.. Med andra ord så varken flyger du eller har koll på reglerna :crysmile:
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Vad betyder tjingsa?

Aldrig hört detta ord förut.
Gammalt ekensnack betyder byta!
 
  • Älska
din granne
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Vad betyder tjingsa?
Äru go eller? EDUGOLR?

Webbsida för Göteborgs-Posten, artikel av Lars-Gunnar Andersson om göteborgska hälsningsfraser, tidsstämpel och delningsalternativ synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.