T tedpelas skrev:
Ifall det är elbolaget som nyttjar drönaren så är det självklart att de har tillstånd, gått kursen o betalat pengarna för att få flyga bland bostäder o människor.
Är det verkligen självklart? Mitt förtroende för elbolag är inte lika stort som ditt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
@
BjörnKraft BjörnKraft skrev:
jag minns när jag bodde i ett villaområde att man ofta gick runt till ”baksidan” och ropade ”Hallå!?” Om ingen öppnade när man ringde på dörren. När jag tänker efter gör jag så fortfarande under sommaren.

Jag gissar att ”problemet” här var att arbetaren ”tjingsade” och kanske kikade en extra gång på frugan, istället för att generat titta bort och säga ”oj! Ursäkta ”.
Du har kanske en snygg fru, var glad.
Ja, skulle inte alla tänkas göra så? Antar att om en grannes ungar skjuter en fotboll över häcken att se också kommer över....utan att först ringa på, boka en tid eller ringa i förväg. Men om TS flyttar långt ut från bebyggelsen så kanske det löser sig. Tänk bara på att där finns motionärer, fågelskådare å en och annan bärplockare ;)
 
  • Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte för att vara sådan. Men den sidan är inte reglerna.

Om man gräver lite djupare så tycks det finnas krav på registrering av operatören.
[länk]
Däremot inte krav på pilotutbildning.

Den biten tycks saknas på transportstyrelsens hemsida.
Man behöver inte alls gräva djupt för att få reda på reglerna, det som du hänvisar till är den europeiska förordningen som transportstyrelsen översätter till svenska regler.

Alla som flyger drönare oavsett storlek (så länge dom inte räknas som leksak) ska och måste registrera sig som operatör samt märka sin drönare med det operatörsID man får då. Vad det gäller drönarkortet gäller det enkelt förklarat bara om man flyga ren drönare över 250 gram. Det finns olika krav på olika kort beroende på vilken drönare man flyger (storlek, hastighet, certifiering mm) Då dessa regler trädde i kraft inom hela EU 2021 så finns övergångsregler som gäller äldre drönare som inte har en certifiering för att klara det nya kraven (eller bevis på att man fyller kraven) Majoriteten av alla drönare idag faller under övergångsreglerna. Allt detta finns på Transportstyrelsens hemsida.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
S
C crazytok skrev:
Den beror på att min fru tyckte det kändes olustigt? :thinking:
Ok. Det låter lite skumt.
Om ni är på stranden och din fru badar och råkar tappa BHn så att flera råkar se henne utan BH, känns det också olustigt?

Det är väldigt främmande för mig att det ska behöva kännas ”olustigt” och framförallt att bli upprörd över det kan jag inte förstå.

Jag trodde min attityd mot nakenhet var ”normal” men den kanske är mer avslappnad än normalt?
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
S SueCia skrev:
så att flera råkar se henne utan BH, känns det också olustigt?
Utan ByggaHus? Hur menar du nu? :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Idag när jag var borta var bara min fru hemma, med fin insynsskyddad tomt med grannar på båda sidor och skogen åt det tredje känner man sig väldigt bekväm med att kunna sola topless och bada nakna om man sig så skulle vilja.

Min fru låg därför och solade topless i vanlig ordning när en främmande man helt plötsligt kom från skogen och klev rakt in på tomten!! Alltså vafan… jag blir så förbannad! :mad: Var finns respekten!?? Gör man en sån sak???

Det visade sig att han var från kommunens energibolag (vill inte nämna vilket). Vi har en del av marken som är prickad för att det finns elledningar nergrävda och i skogen kommer dom upp och vidare över träden.
Här brukar dom med jämna mellanrum gallra (i skogen alltså) och jag har full förståelse för att man behöver göra regelbundna kontroller.

Men då ska man väl för hel**te först kontakta markägaren och be om tillåtelse att få beträda dennes tomt?? Inte bara kliva rakt in?
Han började dessutom tjingsa på frugan och nästan vilja småprata vilket min fru inte var särskilt sugen på!

En stund senare kom dessutom en drönare flygande och hovrade ovanför en bit utanför vår tomt vilket också kändes jävligt illa!

Detta kan väl ändå inte vara ok?? Även om man har prickad mark får dom väl inte komma helt oannonserat och beträda vår mark?

Jag hade absolut inte haft några problem med det om dom hade kontaktat oss först! Men iom detta så känns vår ”insynsskyddade” tomt inte längre särskilt insynsskyddad när kommunen närsomhelst kan komma inklampandes!!

Nej, det kommer bli ett samtal till kommunen på onsdag och då ska dom få veta vad jag tycker om detta!
Finns det servitut så kan de komma inklampande som de vill men det kan ju ändå höra till lite hyfs och respekt att kanske komma dörrvägen och knacka på först. Han kan ju ha följt en kabel eller något som ligger nedgrävd och då kommer han ju den väg kabeln ligger helt enkelt.
 
S
Alfredo Alfredo skrev:
Utan ByggaHus? Hur menar du nu? :rofl:
:D
 
D
Be frun skaffa egen BH inloggning (medveten särskrivning) för att föra sina egen talan.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Oavsett vad någon kan ha rätt till eller inte är det naturligtvis på sin plats att informera vilka arbeten som planeras på någons tomt. Dessutom. Går någon enskild (lagligt) in på någons tomt visar man respekt för det och ber om ursäkt för att man råkade komma olägligt, speciellt då någon solar toppless. Absolut inte forsätta och konversera som om man hade rätt till det. Lite creepy faktiskt.

Vi har haft oväntat besök på vår tomt. Som tur solade frugan toppless på balkongen vid tillfället. Personen var dock respektfull så då är det såklart inget problem alls. Oskyldigt misstag bara.
 
K kaffetorsk skrev:
Oavsett vad någon kan ha rätt till eller inte är det naturligtvis på sin plats att informera vilka arbeten som planeras på någons tomt. Dessutom. Går någon enskild (lagligt) in på någons tomt visar man respekt för det och ber om ursäkt för att man råkade komma olägligt, speciellt då någon solar toppless. Absolut inte forsätta och konversera som om man hade rätt till det. Lite creepy faktiskt.

Vi har haft oväntat besök på vår tomt. Som tur solade frugan toppless på balkongen vid tillfället. Personen var dock respektfull så då är det såklart inget problem alls. Oskyldigt misstag bara.
Telia, Eon och kommunen har servitut eller ledningsrätt som går över min "tomt". Så har det varit i mer än 50 år. Det har aldrig hänt att de ringt eller skickat brev för att fråga om de får beträda tomten. Enda gången de meddelar är när de ska röja under elledningen. " Vi kommer under vecka x eller y". Om de bara inspekterar så dyker de bara upp. Inget konstigt med det.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Jag antar att själv "intrånget" inte är själva grejen här utan att tanten solade topless och han som kom kanske inte var så smidig...

Det får man väl förstå att det kanske kändes olustigt / pinsamt.

Men att någon går på ens bakgård, speciellt om det är ett legitimt syfte med det lär väl kvitta.
Hemma går det folk titt som tätt då jag har en damm med fisk i på baksidan där både barn och vuxna fiskar.
Har även en geocaching spot brevid så då och då dyker det upp folk för det med
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte för att vara sådan. Men den sidan är inte reglerna.

Om man gräver lite djupare så tycks det finnas krav på registrering av operatören.
[länk]
Däremot inte krav på pilotutbildning.

Den biten tycks saknas på transportstyrelsens hemsida.
Det står ju klart och tydligt på Transportstyrelsens sida "Tänk på att en registrerad operatör i samtliga fall behöver ansvara för flygningen."
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Fast det stämmer ju inte heller. En liten farkost utan sensor behöver ingen operatör.
 
D Daniel 109 skrev:
Att folk skiter i regeln är jag fullt medveten om. Men det betyder inte att den inte finns.
Vilken regel tänker du på?
 
Kravet på registrerad operatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.