33 937 läst · 86 svar
34k läst
86 svar
Får en byggentreprenad häva ett kontrakt pga egen felberäkning?
Är bygget halvvägs så är det nog bara att bita i det sura äpplet och utföra jobbet klart.
Jag har själv tackat nej till ett jobb som jag fått då jag upptäckte att jag hade räknat helgalet! Dock så gjorde jag ju detta innan jobbet påbörjats.
Jag har själv tackat nej till ett jobb som jag fått då jag upptäckte att jag hade räknat helgalet! Dock så gjorde jag ju detta innan jobbet påbörjats.
TS läge handlar om att kontrakt finns och entreprenören vill ha 30% mer än avtalat. Det går ju inte säga nej till ett jobb man är bunden till genom kontrakt.Rrrrr skrev:
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 745 inlägg
Sedan är det frågan vad TS menar med "halvvägs". Vad som kan se ut som halvvägs behöver inte vara det, exempelvis kan grund och reglar och takstomme vara uppförda så det ser ut som att bygget framskridit rätt långt men i själva verket knappt påbörjat.
Halvvägs i enlighet med avtalad tid bör beräknas med 30% pålägget, dvs om jobbet ska ta 12 mån, så räkna med att det tar 16 mån, så har det gått 6 mån så räkna med ytterligare 10 mån.
Inte meningen att ifrågasätta TS uppgifter, men avtalslagen ger ganska stora jämkningsmöjligheter till oskäliga avtal (oavsett om de är oskäliga till förmån till konsument eller oskäliga till förmån till en hantverkare), om de t.ex. är felskrivna, eller är fel på andra sätt som gör att avtalen inte är ärliga, förutsatt att den avtalspart som får de sämre villkoren påtalar felen i tid. Och då skall tid sättas i relation till vad som är rimligt.
Halvvägs i enlighet med avtalad tid bör beräknas med 30% pålägget, dvs om jobbet ska ta 12 mån, så räkna med att det tar 16 mån, så har det gått 6 mån så räkna med ytterligare 10 mån.
Inte meningen att ifrågasätta TS uppgifter, men avtalslagen ger ganska stora jämkningsmöjligheter till oskäliga avtal (oavsett om de är oskäliga till förmån till konsument eller oskäliga till förmån till en hantverkare), om de t.ex. är felskrivna, eller är fel på andra sätt som gör att avtalen inte är ärliga, förutsatt att den avtalspart som får de sämre villkoren påtalar felen i tid. Och då skall tid sättas i relation till vad som är rimligt.
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 032 inlägg
Avtalet är ju enl ABS09 och där framgår ju tydligt vad som gäller om nu alla uppgifter som skall redovisad är redovisade. Kostnader skall också redovisas. Rekommenderar en ordentlig genomgång av avtalet med redovisning av kostnader mm. Enl avtal med anvisningarna!
Sedan kan det bli aktuellt med KO.
Sedan kan det bli aktuellt med KO.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
@sebastiannielsen, jag tycker att du anför argument till hantverkarens fördel på väldigt lös grund. Vi måste väl ändå anta att avtalet slutits efter offert från hantverkaren. Då faller det i första hand på denne att räkna rätt, inte på TS som konsument att bedöma om hantverkarens offert leder till att denne tjänar pengar på den eller ej (uppenbara felaskrivningar undantaget).
TS har i mina ögon i princip alla rättigheter på sin sida, medan hantverkaren faktiskt själv får tugga i sig sin felberäkning. Kan man inte bedöma fastprisuppdrag ska man kanske inte ta på sig sådana, eller lära sig att friskriva sig från saker som dåliga markförhållanden och annat man inte säkert kan förutse.
TS har i mina ögon i princip alla rättigheter på sin sida, medan hantverkaren faktiskt själv får tugga i sig sin felberäkning. Kan man inte bedöma fastprisuppdrag ska man kanske inte ta på sig sådana, eller lära sig att friskriva sig från saker som dåliga markförhållanden och annat man inte säkert kan förutse.
Kontakta en entreprenadjurist och lägg några tusenlappar på detta, det kan var dom bäst spenderade tusenlapparna på ditt bygge . Förutom avtal (abs09) och lagstiftning så ska dessa tolkas som all annan juridik, kan också finnas praxis som inte är helt logiskt (till ex att domstolen godkände en entreprenörs och dess utförande som inte hade fall mot golvbrunn i badrum).
Det är många omständigheter att ta hänsyn till. Vad står i kontraktet och hur långt har de kommit. Är det en abs09 utan friskrivningsklausuler och det inte är ett otroligt lågt pris du fått så har hantverkaren inget att komma med.
Frågan är sedan hur långt de kommit i bygget! Har du tätt hus? Om det är så att huset kan stå ett tag utan att ta skada så är det bara att säga att du inte kommer att betala något öht innan bygget är avslutat och om det behövs poängtera vitet. Du har nämligen rätt att hålla inne med en så stor del av betalningen som krävs för att bygget skall färdigställas. I sådana här fall är det bara pengar som duger som argumentation!
Frågan är sedan hur långt de kommit i bygget! Har du tätt hus? Om det är så att huset kan stå ett tag utan att ta skada så är det bara att säga att du inte kommer att betala något öht innan bygget är avslutat och om det behövs poängtera vitet. Du har nämligen rätt att hålla inne med en så stor del av betalningen som krävs för att bygget skall färdigställas. I sådana här fall är det bara pengar som duger som argumentation!
Det är inte den kontrollansvariges ansvar att bistå i entreprenadjuridiska spörsmål. Däremot kanske han kan ha information om någon del av entreprenaden kan ha drabbats av merarbeten som inte kunnat förutses som entreprenören borde ha ersättning för.wildeside skrev:
Han skulle göra en sammanställning. En indexreglering skulle vara en sak, men 30% är som sagt någonting annat. Vad jag förstått har det gått dåligt med hans beräkningar på ett tidigare projekt som försatt hans företag i knipa och detta påverkar nu troligen vårt bygge som även det är dåligt beräknat (i en stigande marknad) men känns än mer för honom och hit om konkurs verkar vara närliggande. Ingen kul situation där man funderar ut bästa vägen fram.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Men om hans syfte är att du skall betala för förlusterna i det andra projektet, det finns ju inte på kartan.
Jag är ledsen Joe, men den meningen allena gör att jag har 0% tillit till din byggare. Att ens komma dragandes med det unkna argumentet gör att han luktar lågbegåvad ful fisk. Så skulle ingen hederlig person bete sig, det är inte ärlighet. Möjligen hot maskerat som något liknande.B Bygg-Joe skrev:
Jag råder som övriga att kalla in jurist. Kanske skall du även få bygget bedömt i en besiktning avseende värdet på hittills utfört arbete, men avvakta först juristens råd. Inte en krona i utbetalning i förskott, utan endast vid passerade uppnådda fasta mål. Minus slutbetalning. Och inget alls innan ni har enats skriftligt, oavsett modell.