harry73
Det stämmer att ett ljus inte ökar vattenhalten så mycket, men ett ljus värmer huset inte heller. :p

I stället för att elda värmeljus för att värma huset, kan man minska ventilationen, så att fuktigheten hamnar på lite högre nivåer (vi har när till 15% luftfuktighet under vinterhalvåret)

Med minskad ventilation behöver man inte värma upp så mycket tilluft och slipper man köpa värmeljus när elen är som dyrast
 
harry73 skrev:
Det stämmer att ett ljus inte ökar vattenhalten så mycket, men ett ljus värmer huset inte heller. :p

I stället för att elda värmeljus för att värma huset, kan man minska ventilationen, så att fuktigheten hamnar på lite högre nivåer (vi har när till 15% luftfuktighet under vinterhalvåret)

Med minskad ventilation behöver man inte värma upp så mycket tilluft och slipper man köpa värmeljus när elen är som dyrast
Jag tror nog att du har hamnat på ett stickspår som det är bäst att backa ut ifrån innan du helt fastnat.
 
Alfredo skrev:
Tillåter du toabesök på morgonen???? Folk kan väl hålla sig tills de kommer till jobbet/skolan. Så bör det fungera i alla miljömedvetna hushåll!!! ;) Samma sak på kvällen för övrigt. Det sista man gör innan man går hem bör vara ett toabesök! :cool:
Nej men alltså det är ju mindre energi och miljövänligt, det är energianvändning och miljövändligheten som är det viktiga, inte att spara några kronor i den egna plånboken. Jag försökte införa schemalagda toa-besök på jobbet också, när jag till sist satte tidlås på toaletterna fick jag sparken. AD nästa kan jag säga ;)
 
Fåniga sätt att spara energi är vilken teknik man använder :)

* Att spara är att inte ta bilen en gång extra gång..
* Att inte ta en extra dusch, för att det är underbart.
* Att välja lampor, men ha dom tända tygnet runt
* Att sänka temperatuer, men tända en brasa för njutningens skull
 
BennyA skrev:
Fåniga sätt att spara energi är vilken teknik man använder :)

* Att spara är att inte ta bilen en gång extra gång..
* Att inte ta en extra dusch, för att det är underbart.
* Att välja lampor, men ha dom tända tygnet runt
* Att sänka temperatuer, men tända en brasa för njutningens skull
.??.
 
Nimajneb skrev:
.??.
Benny A verkar ha fått i sig sprattelvatten igår.
 
Jag blir lite fundersam över dessa effektangivelser på värmeljus. För närvarande hittar jag att IKEA har 100 värmeljus för 27 kr. Vikten är uppgiven till 1,5kg. Oljor och liknande brukar ha ett värmevärde på omkring 40 MJ/kg. Således skulle alla 100 ljus innehålla 60 MJ eller 17 kWh om vikten av aluminiumkoppar försummas. Det ger ett energipris på 1,62 kr / kWh. Om ljuset tar slut på 4 timmar utvecklas en effekt på 42 W. Det må finnas osäkerheter i indata till beräkningen, men det kan inte vara så mycket som 100W från ljuset.
Antagligen har de räknat in energiinnehållet i aluminiumkoppen också. Aluminium brinner bra om man har en bra oxidant och har det ordentligt finfördelat.

Vid några tillfällen känner jag till att metallen i ljuset har antänts och då blir det rejält varmt.
Jag tror du misstolkat vad du sett. Aluminium brinner inte om man inte verkligen uppmuntrar det, enligt min kommentar ovan.
 
Troberg skrev:
Antagligen har de räknat in energiinnehållet i aluminiumkoppen också. Aluminium brinner bra om man har en bra oxidant och har det ordentligt finfördelat.



Jag tror du misstolkat vad du sett. Aluminium brinner inte om man inte verkligen uppmuntrar det, enligt min kommentar ovan.
Det tror inte jag. Den lågan tar man inte miste på...jag tror för övrigt inte att det är ren olegerad aluminium i värmeljusen utan att den innehåller en del föroreningar.
 
Det kanske var lättviktsljus med kopp av magnesium. Eller natrium kanske. Är det kanske ett fånigt sätt att spara energi? Alltså att göra metallkopparna till värmeljusen lättare för att minska transportkostnaden.

Erik
 
En rolig tråd att läsa men man blir Fnn inte klok på vissa saker :)
 
Jag har en Miele mikrovågsugn som man kan programmera så att klockan som lyser är avstängd mellan kl 23-04. Smart va? Om man sover i köket så slipper man ju dessutom irriteras av ljuset.
 
Mikael_L
munge skrev:
Jag har en Miele mikrovågsugn som man kan programmera så att klockan som lyser är avstängd mellan kl 23-04. Smart va? Om man sover i köket så slipper man ju dessutom irriteras av ljuset.
Tja, jag har ju bott så en gång ... ;) Som student.
 
Om att fukten i värmeljus skulle orsaka fuktskador verkar helt sjukt långsökt, jämnför med hur mycket en person svettas. Räkna sen på en hel familj, eller nån som springer och avslutar rundan hemma. (!)
 
munge skrev:
Jag har en Miele mikrovågsugn som man kan programmera så att klockan som lyser är avstängd mellan kl 23-04. Smart va? Om man sover i köket så slipper man ju dessutom irriteras av ljuset.
Frågan är ifall inte program-loopen som körs för att hålla koll på när klockan ska släckas drar med ström än vad lysdioderna till klockan hade gjort ifall dom hade varit tända :)
 
Tror att dina kommentarer drar mer ström än program-loopen gör.
Klicka på avstängningsknappen nån gång.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.