bjomape skrev:
Det där får du gärna utveckla. Så vitt jag vet avger ett värmeljus cirka 100W, och det billigaste man kan få dem för är nog 50 öre. De behöver då brinna i 5h för att komma ner i 1kr/kWh vilket är en hyffsad uppskattning av elpris, men känns för långt för värmeljus. Vad använder du för siffror?
Går man efter smartssons test så stämmer påståendet för tex Ikeas värmeljus som kostar drygt 25öre och ger en kostnad på 6öre per timme. Mao 60öre per kWh.
http://www.smartson.se/test/hem-tradgard/hem-hushall/test_–_10_värmeljus.html

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article33296.ece
 
raveper skrev:
Ska man värma huset med värmeljus får man nog storköpsrabatt och ett helt annat pris.
"För något år sedan gjorde tidningen Ny Teknik en uträkning som visade att ett hundra värmeljus ger cirka 10 kW i energi. Med en brinntid på fyra timmar ger det 40 kWh.
Ett hundrapack värmeljus kostar alltifrån 25 kronor och uppåt. Det innebär i runda slängar att den som värmer sitt hus med värmeljus kommer undan med en kostnad på så lite som 62,5 öre/kWh. Det är betydligt lägre än den elkostnad som elbolagen tar ut under riktigt kalla dagar.
I räkneexemplet med värmeljus ingår redan skatter. Lägger man på moms och andra fördyrande saker som elcertifikat, framstår 62,5 öre/kWh som rena brandrean i dessa dagar."


Det var detta jag läst! Förra året inskaffades faktiskt x-antal ljus och vi njöt av den goa värmen :). Ljusen kostade faktiskt bara 19 kr för 100 st då!
 
Tur att inte fler folk använder denna typ av uppvärmning för då hade det blivit mycket att göra på jobbet (jobbar som brandman).
 
znitz skrev:
Jag hörde att i Nederländerna finns det folk som har värmeväxlare kopplade till avloppsvattnet till duschen, restvärmen använder dom till att värma kallvattnet till duschen.. kanske sparar det en del, kallvattnet blir väl 25-30gr, eller?
[länk]
Det finns även i Sverige sedan flera år tillbaka. Finns en enklare som monteras på duschkabin och en mer avancerad för hela avloppet.
http://www.ekologiskabyggvaruhuset.se/644/avloppsvarmevaxlare
 
Stefan N skrev:
Tur att inte fler folk använder denna typ av uppvärmning för då hade det blivit mycket att göra på jobbet (jobbar som brandman).

Måste väl finnas brandsäkra sätt att förbränna värmeljus?
 
Stefan N
Du har rätt! Värmeljus kan vara livsfarliga om man hanterar dem fel. Att tex sätta värmeljus på en tallrik tätt som man ser många gör inte minst i butikerna för dekoration (men där är de ju inte tända) är ju absolut det dummaste man kan göra. Risk för övertändning är stor! Ordentliga glasljusstakar runt, på stabilt underlag och utan annat brandfarligt runt omkring och med klåfingeravstånd från barn och i säkerhet för husdjur borde väl vara OK!
 
Även en svindyr glasljusstake kan spricka av värmen från ett värmeljus. Vid några tillfällen känner jag till att metallen i ljuset har antänts och då blir det rejält varmt. Värmeljus är något av det lömskaste elände jag känner till.
 
Värmeljus flyter fint i en skål med vatten för den som eldar mycket.
 
Nu har jag iofs svår att föreställa mig att alukoppen i ett värmeljus skulle börja brinna.
Jag tror att alu pulver kan brinna under 1000gr men är det en kopp så har det nog varit någon kemisk reaktion mellan aluminium och något annat ämne som bildat en gas som i sin tur brunnit.
 
För att så lite vamluft som möjligt ska läcka ut när jag öppnar ugnen, brukar jag stänga av varmluftsfläkten innan jag öppnar luckan under tillagningen (när man väl är färdig spelar det ju ingen roll).
Kanske det minskar värmeläckaget något lite i varje fall :)
 
L. Mäkinen skrev:
Även en svindyr glasljusstake kan spricka av värmen från ett värmeljus. Vid några tillfällen känner jag till att metallen i ljuset har antänts och då blir det rejält varmt. Värmeljus är något av det lömskaste elände jag känner till.
Visst, så är det! Men kontentan av det hela är att om man skall värma upp sitt hus med värmeljus, krävs en otrolig försiktighet, så till den grad att det är bästa att låta bli!
 
Hos oss har vi schemalagt toalettbesöken, särskilt på morgon, kvällen och inför natten. Då går alla på muggen samtidigt, eller ja, direkt efter varandra åsså behöver i bara spola en gång, sparar massis med vatten och uppvärmingsenergi. Plus att man får en varm och go ring att sätta sig på :)
 
Dahlgren79 skrev:
Min gamla farmor var hemma hos en tant som kokade äggen i kaffekannan... Energieffektivt!
Både kaffe och ägg blir klart samtidigt, och äggen blir rena och fina =)
Just det där var ju lite äckligt...

Men det var ett radioprogram på P3 i påskas där de intervjuade nån kunnig gourmet om det bästa och godaste sättet att koka ägg på! Han sa att ett perfekt ägg tillagades i ca 60 grader och under (tror jag mig minnas) i ca 30 minuter! Och att därför så var snabbprogrammet på 60 grader i diskmaskinen perfekt för detta ändamål!

Har inte provat, men om det funkar så är det ju klockrent! Rena och goda ägg, ren disk och man kan ju i princip tillaga hur många ägg som helst på en gång!

Edit: Googlade detta nu och insåg att det fanns massor av träffar på det. Kanske inte så ovanligt trots allt och tiden man hittar varierar från 30 min till 90 min... Plus att man ska vira in äggen i en plastpåse...
 
Redigerat:
Nimajneb skrev:
Nu har jag iofs svår att föreställa mig att alukoppen i ett värmeljus skulle börja brinna.
Jag tror att alu pulver kan brinna under 1000gr men är det en kopp så har det nog varit någon kemisk reaktion mellan aluminium och något annat ämne som bildat en gas som i sin tur brunnit.
Jag trodde det inte heller innan jag såg det med egna ögon. Jag tvivlar på att det var ren aluminium i metallen, men jag tror det kan bli "skorstensverkan" i en del ljushållare som ger den värme som behövs. Att elda flera ljus på en tallrik intill varandra gör väl knappast någon med intelligensen i behåll utan snarare de som hade levande blommor ovanpå sin tjock-TV...
 
Mullbär skrev:
Visst, så är det! Men kontentan av det hela är att om man skall värma upp sitt hus med värmeljus, krävs en otrolig försiktighet, så till den grad att det är bästa att låta bli!

Menar du att det är svårt att låta dem flyta i lite vatten. Eller att man blir förgiftad av all eldning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.