Lyfter tråden då ja är i läget att välja slamfärg.

Pratade med en målare som inte tyckte att dagens falurödfärg inte var lika bra som förr. Han menade att det fanns en kopia som också kom från Falun, men där tillverkaren egentligen köpt pigmentet från Kina. Han gillade den färgen bättre då den var billigare, täckte bättre och satt bättre över tid. Dock mindes han inte namnet på fabrikatet när vi pratade.

Hur som helst.
Jag ska måla om kåken och önskar den mörkare röda färgen.
På originalfärgen står de Original Röd eller Original Ljusröd, men på alla kopior står de bara Röd.
För några år sen byggde ja om och firman som då målade använde sig då av en kopia, som vad med de mörkare så blir lite fundersam på viken färg jag vågar köpa så det inte blir fel.
Originalet kommer ja att hoppa över då ja tycker att den är för dyr. Funderar på den från Färgberget som kostar 199kr/10 liter på Jula. Frågan är då bara om den är den är ljus eller mörk.
Någon som testat hyfsat nyligen och vet?
:)
 
Redigerat:
Den som finns på min bild tidigare i tråden är köpt på Ö&B för mellan 99:- och 149:- per 10 liter vid olika tillfällen. Användningsmässigt så kan jag inte se någon som helst skillnad mellan den och Orginal Falu rödfärg. Innehållsförteckningarna är identiska i alla avseenden. Så om det inte finns några oidentifierade kemikalier i Orginal Falu rödfärg (typ odeklarerade kopparsalter) så är produkterna identiska. Det är bara priset som skiljer och det rejält. Orginalet är 4 ggr dyrare... Någon kemist skulle gärna för mig stoppa i prover från båda i en spektrometer så att det "magiska" extra innehållet framgår så får vi se om det motiverar prisskillnaden...
 
  • Gilla
craftsboy
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Den som finns på min bild tidigare i tråden är köpt på Ö&B för mellan 99:- och 149:- per 10 liter vid olika tillfällen. Användningsmässigt så kan jag inte se någon som helst skillnad mellan den och Orginal Falu rödfärg. Innehållsförteckningarna är identiska i alla avseenden. Så om det inte finns några oidentifierade kemikalier i Orginal Falu rödfärg (typ odeklarerade kopparsalter) så är produkterna identiska. Det är bara priset som skiljer och det rejält. Orginalet är 4 ggr dyrare... Någon kemist skulle gärna för mig stoppa i prover från båda i en spektrometer så att det "magiska" extra innehållet framgår så får vi se om det motiverar prisskillnaden...
Vill bara inflika
Det kan ju även skilja i tillververkningssättet även om det är samma ingedienser. Det är stor skillnad på kladdkakesmet. gräddad kladdkaka och vidbränd kladdkaka.
Hmmm, undrar varför jag tog just kladdkaka som exempel...:p:coffee:...?
 
Alla kopior är mörka. Jag Skulle måla om uthuset till sommarstugan och valde en kopia eftersom det är ett uthus till en sommarstuga och det inte spelade någon större roll med utseende osv. om man kunde spara några hundralappar. Parallellt köpte jag "äkta" till stugan. Det slutade med att jag målade uthuset i den äkta färgen också.

Det visade sig vara milsvidd skillnad utseendet och hur lätt det var att jobba med dem. Den äkta är fluffig, var lätt att stryka ut, täcker bättre och ger ett snyggt matt utseende som nästan glöder i kvällsljus.

Kopian var svårare att få jämn, man fick jobba mycket mer med handlederna och armarna, tog längre tid att lägga på, gav halvmatt resultat som verkar platt och livlöst. Mer arbete och sämre resultat.

Verkligen INTE värt att köpa kopia. Jag sparar gärna några kronor om jag kan men detta var bara dumsnålt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Har just målat om huset och mitt val blev färgen ifrån Jula, gjord av Färgbärget. 199kr för 10 liter.
Jag var lite tveksam vilken färg jag skulle välja men blev nöjd med denna.
Blandade ut med ca 10-15% vatten när jag grundade och andra lagret målade ja utan vatten.
Tycker att färgen täcker väldigt bra, knappt att ja hade behövt det andra lagret. Lätt att arbeta med osv.
Nu efteråt känns väggarna släta, färgar inte av sig (som de brukar) efter trots några rejäla regn verkar inget flagna av (också som de brukar) så jag är väldigt nöjd så här långt. Hur set ser ut om nåt år återstår att se...
 
danne9 danne9 skrev:
Har just målat om huset och mitt val blev färgen ifrån Jula, gjord av Färgbärget. 199kr för 10 liter.
Jag var lite tveksam vilken färg jag skulle välja men blev nöjd med denna.
Blandade ut med ca 10-15% vatten när jag grundade och andra lagret målade ja utan vatten.
Tycker att färgen täcker väldigt bra, knappt att ja hade behövt det andra lagret. Lätt att arbeta med osv.
Nu efteråt känns väggarna släta, färgar inte av sig (som de brukar) efter trots några rejäla regn verkar inget flagna av (också som de brukar) så jag är väldigt nöjd så här långt. Hur set ser ut om nåt år återstår att se...
Kul att du är nöjd! :)
Väggarna färgar (pigment) av sig då bindemedlet i färgen är förbrukat .. alltså efter flera år då det snart är dags att måla om. Flaga kan det göra om man målar på hyvlat virke (eller möjligtvis om man haft för mycker färg..). Slamfärger generellt är trevliga att jobba med jämfört med alkyd/akrylat). Min erfarenhet av detta iaf. Sen är det säkert så om man jämför "äkta vs kopior" .. smaken är som baken, man gillar olika. FInns de som målar sina hus med röd akrylatfärg också.
 
  • Gilla
danne9
  • Laddar…
danne9 danne9 skrev:
Har just målat om huset och mitt val blev färgen ifrån Jula, gjord av Färgbärget. 199kr för 10 liter.
Jag var lite tveksam vilken färg jag skulle välja men blev nöjd med denna.
Blandade ut med ca 10-15% vatten när jag grundade och andra lagret målade ja utan vatten.
Tycker att färgen täcker väldigt bra, knappt att ja hade behövt det andra lagret. Lätt att arbeta med osv.
Nu efteråt känns väggarna släta, färgar inte av sig (som de brukar) efter trots några rejäla regn verkar inget flagna av (också som de brukar) så jag är väldigt nöjd så här långt. Hur set ser ut om nåt år återstår att se...
Fortfarande nöjd efter ett par år? Står inför samma vägskäl idag som du och andra gjorde för ett par år sen :)
mvh
 
N neebster skrev:
Fortfarande nöjd efter ett par år? Står inför samma vägskäl idag som du och andra gjorde för ett par år sen :)
mvh
Jag är fortfarande väldigt nöjd. Det ser fortfarande nymålat ut.
Kunde nog inte blivit bättre med en annan dyrare färg.
Hade gjort samma val idag om jag haft mer att måla.
 
Jag är målare, och sprutmålar mycket rödfärg. Orginalet är dyrare, ja. Men det lönar dig absolut i längden, enligt mig. De billigare börjar se väldigt slitna ut efter bara 2-4 år, i jämförelse med 10-talet år för äkta falu rödfärg. De billigare får även en väldigt lilaaktig ton.
Ingen slamfärg måste penslas, det går minst lika bra att spruta den. Fördelen är även att man får in färgen i trånga springor. Färgen måste dock spädas innan den sprutmålas.
 
  • Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
nikasp
A AG A skrev:
Jag är målare, och sprutmålar mycket rödfärg. Orginalet är dyrare, ja. Men det lönar dig absolut i längden, enligt mig. De billigare börjar se väldigt slitna ut efter bara 2-4 år, i jämförelse med 10-talet år för äkta falu rödfärg. De billigare får även en väldigt lilaaktig ton.
Ingen slamfärg måste penslas, det går minst lika bra att spruta den. Fördelen är även att man får in färgen i trånga springor. Färgen måste dock spädas innan den sprutmålas.
Kul att få bekräftat av målare men det var mitt intryck också att det går otroligt mycket fortare med sprutan och blev väldigt mycket bättre än att misslyckas med att pensla in färg i alla sprickor och springor på vårt gamla torp.
 
Hoppas det är ok att snylta lite på tråden.
Vilken spruta rekommenderas för hemmabruk-ish?
Har en bosch som funkar rent mekaniskt men inte så roligt att fylla den där lilla byttan hela tiden.
Hade gärna haft en med pump. Har kikat åt wagner-hållet men är osäker på vilken som är lämplig.
 
fgo fgo skrev:
Hoppas det är ok att snylta lite på tråden.
Vilken spruta rekommenderas för hemmabruk-ish?
Har en bosch som funkar rent mekaniskt men inte så roligt att fylla den där lilla byttan hela tiden.
Hade gärna haft en med pump. Har kikat åt wagner-hållet men är osäker på vilken som är lämplig.
Har också en, i mitt fall, ännu oprovad Bosch jag med, där det ingick 2st 1l behållare.
Chefchefen målade sitt hus i raketfart med sådan och kompisen målade sitt Attefallsbygge med en likadan för något år sedan
Ingen av de 2 gnölade över den lilla behållaren.

Har ett uthus som behöver färg, sedan några år... Kan bli ett av semesterns projekt. :cool:(y)
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
nikasp
fgo fgo skrev:
Hoppas det är ok att snylta lite på tråden.
Vilken spruta rekommenderas för hemmabruk-ish?
Har en bosch som funkar rent mekaniskt men inte så roligt att fylla den där lilla byttan hela tiden.
Hade gärna haft en med pump. Har kikat åt wagner-hållet men är osäker på vilken som är lämplig.
Jag kör med Bosch PFS-nånting 5000 och det går prima men skulle gå ännu snabbare om en servar med att fylla färg i den behållare som är tom.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Jag kör med Bosch PFS-nånting 5000 och det går prima men skulle gå ännu snabbare om en servar med att fylla färg i den behållare som är tom.
Det är en sådan jag har på hyllan, kul att fler att upplever att det funkar bra. (y)
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Hoppas det är ok att snylta lite på tråden.
Vilken spruta rekommenderas för hemmabruk-ish?
Har en bosch som funkar rent mekaniskt men inte så roligt att fylla den där lilla byttan hela tiden.
Hade gärna haft en med pump. Har kikat åt wagner-hållet men är osäker på vilken som är lämplig.
Tyvärr är det få pumpar som tål slamfärg. Färgpigmentet är ett fint "grus"/sand, som sliter ner de rörliga delarna i vanliga pumpar. En del munstycken är också känsliga. Alternativet till en koppspruta (typ Bosch) är då möjligtvis en kalkspruta, som möjligtvis kan rymmas i en amatörs budget.
Jag kan dock tillägga att Bosch spruta i övrigt fungerat väldigt väl i förhållande till priset.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.