Delar av huset måste snart målas och jag funderar på hur jag ska göra?
Den är sedan tidagare målad med slamfärg. Färgen har flagnat på vissa ställen och har svarta prickar.
Vilken färg tycker n jag ska använda, traditionell slamfärg eller Falu Vapen fasadfärg (alkydoljeburen emulsionsfärg och har egenskaper som liknar traditionell slamfärg)?
Hur mycket av den gamla färgen måste tas bort? Pensla eller färgspruta?
Tips?
 
  • DSC_1557.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slamfärg av god kvalitet, det enda rationella enligt mig.
#Billigt
#Hållbart.
#Lite förarbete.
#Snyggt.
 
  • Gilla
.......
  • Laddar…
larsbj skrev:
Slamfärg av god kvalitet, det enda rationella enligt mig.
#Billigt
#Hållbart.
#Lite förarbete.
#Snyggt.
"Snyggt", Det går ej att se skillnad på de 2 färgerna på 2m avstånd. Testade att måla 1 bräda.
 
DSC_1558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3e brädan till vänster om fönstret är nymålad med Falu vapen fasadfärg.
 
Jag stod inför samma val och det blev Falu rödfärg. Varför? Jag litar inte på nymodigheter.
Pensla, slamfärg ska "arbetas in" har jag lärt mig.
Mvh
 
  • Gilla
.......
  • Laddar…
svetsnisse skrev:
"Snyggt", Det går ej att se skillnad på de 2 färgerna på 2m avstånd. Testade att måla 1 bräda.
Men frågan är om den åldras snyggt. Jag tycker att färger som liknar slamfärg kan vara ett alternativ om huset är täckfärgsmålat innan så det inte går att måla slamfärg, annars är originalet bäst.
 
  • Gilla
.......
  • Laddar…
Tror det får bli vanlig slamfärg, orkar inte skrapa bort nästan all gammal färg!
 
Y
Målat några timmar med faluvapen nu och blir bara allt mer arg över den tråkiga röd-kulören. Troligen är väl faluröd lika matt den men faen. Allt slit för få en dassgråröd vägg.
 
S
svarta prickar= är svart mögel, ta bort angreppet med mögeltvätt
Målar du över sporerna tillför du ny näring och risken finns att sporerna växer igenom färgen och de svarta prickarna kommer tillbaka.
 
S
Yrrol skrev:
Målat några timmar med faluvapen nu och blir bara allt mer arg över den tråkiga röd-kulören. Troligen är väl faluröd lika matt den men faen. Allt slit för få en dassgråröd vägg.
varför har du då valt å måla med färgen?
 
Y
SBH skrev:
varför har du då valt å måla med färgen?
För att ekonomibyggnaden är målad med slamfärg tidigare. Bondgård. Och det är halva priset på faluvapen mot faluröd.

// Ännu en gång missade jag att tråden handlar om slamfärg kontra riktig färg... Tror hela tiden det är jämförelse mellan två slamfärger.
 
Jag handlade 10 liter röd slamfärg på Ö&B för 99:- per 10 liter. Alternativet är Falu rödfärg a 599:- för 10 liter. De har båda exakt lika innehållsförteckning, beter sig identiskt när man målar och ser likadant ut när det är målat.

Så varför är Falu rödfärg sex gånger dyrare???
 
L Limpan4all skrev:
Jag handlade 10 liter röd slamfärg på Ö&B för 99:- per 10 liter. Alternativet är Falu rödfärg a 599:- för 10 liter. De har båda exakt lika innehållsförteckning, beter sig identiskt när man målar och ser likadant ut när det är målat.

Så varför är Falu rödfärg sex gånger dyrare???
Vet inte om det behöver vara så stor prisskillnad, men jag har testat ett par olika billiga varianter och båda har sett ut som skit (flammiga och trista) redan efter ett år. Kan vara otur eller att jag är en klåpare, men med äkta har jag alltid lyckats bättre.
 
nikasp
Jag minns inte vilka det var men är original som gäller på torpet i alla fall. Dasset som jag lagt ner mycket tid på fick en ful blålila ton som jag stör mig på. Lär måla ett varv i sommar med original.
 
L Limpan4all skrev:
Så varför är Falu rödfärg sex gånger dyrare???
För att ingen annan kommer åt ”originalråvaran” från Falu gruva, och man har upptäckt att det går att ta väldigt bra betalt för det.

Med det sagt upplever jag också att vissa lågprisalternativ kan bli mer lilaaktiga med tiden, ser inte så kul ut. Men det finns ju fler varianter, många verkar nöjda med Färgbergets rödfärg, tillverkas också i Falun, kostar typ 199kr/10l på jula, finns på rea ibland också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.