PatrikJ skrev:
En annan sak: JAFO golvbrunn PS75 ROT ska dom ha 417:- ! Den finns på sigro.se för 215:-!  Va i h¤#!"%¤te!
Visst att dom saltar lite men 60 % !/ PJ
60 % räcker inte. Skillnaden från 215 till 417 kronor är hela 94 % om du nu blir gladare av att veta det ;)
 
Allright! Jag delar er analys. Men Ni glömde det viktigaste - nämligen slutsatsen: att jag kan VÄLJA SJÄLV om jag vill serva hos billiga Berras mek eller Toyotas diplom-mekaniker! Det är liksom det som är den springande punkten här. Är ni med? Hur skulle det se ut, om Toyotas servicepersonal sprang ut och blockerade vägen föra alla som försökte anlita billiga Berra? Precis som byggettan gör i Vaxholm. Där har vi skillnadens ser ni.

Och Mr Z; man kan visst jämföra yrken. Det går alldeles utmärkt. Lätt som en plätt!
Ditt tal om att alla är "lika mycket värda" på arbetsmarknaden är bara romantiskt snömos. Menar du då också att alla borde ha samma lön? Så var det i Sovjet.

Oavsett utbildning eller talang är man, med lite hårddragning, inte "värd" ett dugg mer än vad en kund är beredd att betala. Jag har väl inget emot att vissa hantverkare kräver hutlöst betalt för att täcka sina omotiverade löner - så länge jag kan välja billigare alternativ. Men det tillåter inte byggettan i Vaxholm.
Vad skulle tex. hända om alla dagisfröknar gick ut och krävde 25.000 i ingångslön, annars inga dagis öppna i hela stockholm. Vad skulle ni säga då? Skulle ni börja snacka om ansvarslöshet och omotiverade löneanspråk? Ja, jag har en känsla av det. Det yrket är minst lika viktigt som (om inte viktigare) "pappersvändning" eller kneg-jobb. Men si, det blir inte mer än 14.000 i månaden för dagisfröken, för om hon knystar om lönen så är det bara in med en ny person som ersättare. Det går snabbt.

Jag påstår nu inte att det här är bra. Men det är en realitet. Här har vi en yrkeskategori vars fackförbund borde stå på sig, lära av byggettan. Men det är ju som sagt, ett annat forum.

//Nussen
 
Nussen skrev:
Och Mr Z; man kan visst jämföra yrken. Det går alldeles utmärkt. Lätt som en plätt!
Ditt tal om att alla är "lika mycket värda" på arbetsmarknaden är bara romantiskt snömos. Menar du då också att alla borde ha samma lön? Så var det i Sovjet.

Vad skulle tex. hända om alla dagisfröknar gick ut och krävde 25.000 i ingångslön, annars inga dagis öppna i hela stockholm. Vad skulle ni säga då? Skulle ni börja snacka om ansvarslöshet och omotiverade löneanspråk? Ja, jag har en känsla av det. Det yrket är minst lika viktigt som (om inte viktigare)  "pappersvändning" eller kneg-jobb. Men si, det blir inte mer än 14.000 i månaden för dagisfröken, för om hon knystar om lönen så är det bara in med en ny person som ersättare. Det går snabbt.

Jag påstår nu inte att det här är bra. Men det är en realitet. Här har vi en yrkeskategori vars fackförbund borde stå på sig, lära av byggettan. Men det är ju som sagt, ett annat forum.

//Nussen
Det jag menade med att jämför yrken är att jämföra äpplen med päron. Skulle jag vara medlem av byggnads skulle jag stå bakom dem till hundra procent det är ju min lön det handlar om. Och dagis fröknar där gjorde du en yrkesgrupp arg:) Deras uppgift på arbetsmarknaden är att frigöra arbetskraft och inget annat. Samma gäller långvård osv. De skall frigöra arbetskraft.

Snitt lönen hos en byggnadsarbetare tror jag är runt 130 spänn i timmen i landet i Stotstad områden högre. Kanske 140. De löne ledande i Stockholm tror jag har 190 spänn eller nått. Dessa jobbar iofs på ackord och gör formodligen rätt för sina pengar annars hade arbetsgivaren ALDRIG betalat ut den summan.
Våra anställda har runt 23 i månaden det tycker inte jag är en höglön nog en ganska bra snittlön i Stockholm överlag eller i rätt område.

Nu skiter jag iofs blankt i vad folk tjänar. Det är för mig ganska ointressant vad folk tjänar, arbetar med eller vilket parti de röstar på är.

Tycker man att det kostar för mycket att anlita den eller den så anlitar man nån annan. Att sedan byggnads reagerar som de gör är väl ett sundhets tecken då de försvarar sina medlemmars intresse eller? Sedan får man tycka vad man vill om metoderna de kan jag inte försvara men jag kan förstå att de gör de... Som terrorism ungefär... Man kan förstå att Palestinier är förbannade på Israel och USA men man förvarar inte deras sätt att uttrycka sig....

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.