Jag aktar mig mycket mycket noga innan jag anlitar hantverkare. Enda gången är när det gäller fasta elinstallaioner, och då för att lagen kräver det, eller för att det kan krävas teoretiska kunskaper jag inte har. Och den hantverkaren bör ha mycket goda referenser...

Annars gör jag det mesta själv. Så har det blivit i Sverige. Det blir helt enkelt för dyrt annars. De tar många gånger bra betalt för vanligt kroppsarbete man kan utföra själv.
Det byggnads i Waxholm inte verkar fatta, är att att lönenivån avgörs av i vilken mån man är ersättningsbar. Alla arbetande människor går att ersätta, men till olika kostnad. Det tar 5 år att utbilda en läkare tex., och sedan ytterligare 5 år för att denne ska bli bra på det. För att någon över huvud taget skall tycka det värt mödan så är lönenivån för läkare satt därefter. Man kan ta vilket yrke som helst nästan - och komma fram till samma sak. Det är en enkel men grundläggande princip, men den säger ingenting om vederbörande är värd pengarna eller ej. Det är i så fall bara subjektiva åsikter. Jämför med städyrket!

Problemet är bara att Byggnads, som är Sveriges största fackförening, skiter i att vissa kan tänka sig göra jobbet för mindre lön än den Byggnads VILL att alla ska ha i deras förbund. De sitter där och k r ä v e r hög lön bara för att de har makten att göra det. Därför sätter de eventuella uppstickare i blockad. Man mår illa :'( Det är en samling röststarka medelålders män, som dikterar sin egen lön högre än vad andra vill betala bara för att de kan hantera hammare och spik, (okej, det var en generalisering...), och för att deras förbund har så många medlemmar. Alla vill ju få det bättre. Det är naturligt. Och har man chansen att ta ut högre lön än skäligt gör man väl det..? Särskilt som man kan kasta ut andra som inte gör det..

Det här speglar av sig när den lille privatpersonen skall anlita hantverkshjälp till badrummet eller köket. Man ska skinnas bara för att snickare, rörmokare, elektriker, mattläggare fått för sig att det är möjligt att göra guld och rikedom av vanligt hederligt kneg!


Men de har marknadskrafterna emot sig, precis som alla andra i industrin och som tappat mark mot tex. Polen. Jag tror vi ser början till slutet för detta Sovjetliknande monopol. Nu är de naturligtvis livrädda för att deras månadslöner ligger ett par tusenlappar över den som den fria marknaden annars skulle ge dem..

Nej dags för upprensning i leden snart, och anlita justa hederliga hantverkare istället. För dom finns där ute också. Det vet jag.
 
En lite fråga vad jobbar du själv med Nussen ???

Eftersom du ser ner på vanliga "knegare"

Mvh
Matte
 
hmm jo men vad tar då din bilmekaniker i timmen landar inte under 600 spänn och är han mer kompetent... Jag tycker inte man skall jämföra löner mellan arbeten som sådant för det är att jämföra äpplen med päron.. Visst läkaren är högutbildad akademiskt..en industrikille eller snickare eller tapetserare är högutbildad praktiskt. Deras arbete fyller en funktion på sitt sätt.. Jag kan säga så här om man bygger ett hus räknat på ca 2 miljoner vad är då lönekostnad.... 20% hmm 200 tusen vad kostar mest i detta hus det kan jag tala om det är ÄTA... ändring och tilläggs arbeten..dvs de arbeten kund glömt eller lägger till utöver kontrakts arbeten... På dessa ÄTA-jobb är timmen det mest kostsamma då material kostnaden ofta nollas mot slutkund...Därför att det styrs av diverse regelverk att si och så skall göras osv..
Visst man kan tycka vad man vill om byggnads maffia metoder men svenska avtal mellan fack och arbetsgivarorganisationer är lagstadgad "lägsta nivå" nu kan man iofs disskurtera huruvida byggnads har rätt i sak. Och då menar jag att Sverige kommer ha brist på folk i industri/hantverk om 5 år stor brist... Då kan man ju tycka att en arbetskraftsinvandring är lösningen och det är endel av lösningen faktiskt men samtidigt så är det så att kunder ställer högre och högre kvalitetskrav inom bygg vilket bygg har varit otroligt dåliga på att svara upp mot. Men där ligger motsägelsen!!! Jag har varit på mängder av byggen både som hantverkare. lagbas och tjänsteman och jag kan säga att så som bygg utvecklas just nu så lär inte nivån på kvalitets arbetet öka iom arbetskraftsinvandringen. Inte för att de på något sätt är sämre utan av den enkla anledningen att kvalitet bygger på en sak. KOMMUNIKATION!!! Det är där det kan brista. Visst man kan då påstå att svenska byggnadsarbetare är både lågpannade och går på knogarna men jag vill nog påstå att utbildningsnivån på svenska arbetare ligger minst 100 snäpp över samtliga baltländer inklusive Polen...Men jag vill nog påstå att byggföretag går mot att anlita fler och fler underentreprenörer som gör en specifik sak. Detta i sin tur leder till att fler är involverade i processen... det är ingen bra ekvation ledet mellan kund och entreprenör blir för långt det leder till meningsskiljaktigheter leder till tvist..

 
Megasen skrev:
En lite fråga vad jobbar du själv med Nussen ???

Eftersom du ser ner på vanliga "knegare"

Mvh
Matte
SOm alla vi andra "dödsviktig pappersvänadare":)
 
Megasen, det är i så fall din egen tolkning av mitt inlägg. Läs det igen kanske du förstår.

Mitt eget yrkre är irrelevant, men jag kan säga så mycket att jag får förhandla om min lön själv, och tar jag för bra betalt för mina tjänster så kan du lätt lyfta telefonen och ringa någon annan. Detta är omöjligt om man tex. vill bygga bostadrätter i Stockholm. Resultatet ser vi i en totalt överhettad bostadsmarknad och svindyra nyproduktioner som ingen har råd med. Det är sjukt. Eller hur?

Det är inte bara knegarnas fel, jag vet. Det har vi sett med de senaste kartellbildningarna i byggbranschen, och hur de högsta cheferna roffar åt sig. Men det är ju ett annat forum...

//Nussen
 
en kul sak som jag har stor erfarenhet från sen -94 är databranschen (grossistledet)

marginalerna ligger på under 5% på allt (minnen grafikkort diskar etc)

har numera tillgång till grossistpriser från lundagrossisten(vvs) tex, deras marginalar är ohyggliga...

vet att de stora svenska byggbolagen också har problem då de bygger med underleverantörer som tar ut feta marginaler på byggmaterial... (är det klart största problemet med byggen idag)

är inte ncc / skanska och co som tjänar de stora pengarna idag, utan deras underleverantörer... skanska tex driver ett stort projekt för att få kontroll på sina inköp...
 
Jag begriper inte varför "ni" hantverkare skall bli så upprörda så fort detta ämne diskuteras här på forumet? Speciellt griniga verkar ni bli över att vi inte debatterar bilvärkstäder, IT-konsulter och andra branscher som vi också tycker är "svindyra". Kanske beror det på att detta är ett Byggahusforum?

För att ändå dämpa detta behov kan jag väl då exemplifiera bilbranschen: En bekant behöver nya bromsbelägg på sin bil. Återförsäljaren vill ha cirka 2500SEK för detta, ink material. Jag kan köpa delarna 38% billigare än hos återförsäljaren (i alla praktiska avseenden samma kvalitet) och göra jobbet på cirka 2 timmar, ink in och ut ur garaget. 600SEK i material + 2h av min tid skall vägas mot 2500SEK på verkstaden.

Ur mitt perspektiv, givet mina förutsättningar att fixa detta själv är verkstadens pris förstås orimligt. På samma sätt tror jag många här på forumet ser totalkostnaden för ett hantverkarjobb som för stor. Konstigare än så är det inte.

Detta ställs förstås på sin spets när duktig arbetskraft är tillgänglig från låglöneländer. Som Nussen säger, även om "ni" inte vill läsa det - oavsett hur väl motiverad och riktig kostnadsnivån är för en hantverkare (tillåt mig att generalisera här för diskussionens skull) så är det lite för mycket för att vi "pappersvändare" skall vilja betala. Det kostar helt enkelt mer än det smakar. När nu billigare arbetskraft finns tillgänglig är det ju naturligt att denna kommer att nyttjas eftersom kostnaden för dessa killar bättre motsvarar vad konsumenten vill betala. Och ja, det är fullt möjligt att detta till del påverkar kvaliteten men det är både hanterbart och kontrollerbart (dom firmor som importerar handkraft och hanterar just detta kommer lyckas bra).

Så, istället för att sura över att folk inte fattar ATT det kostar att anlita hantverkare - inse att andra levererar den tjänst som kunderna faktiskt efterfrågar och anpassa er till det. Lagen och tillgång och efterfrågan bör få reglera detta - inte fackförbunden.... Vill kunderna betala för den kvalitet som svenska hantverkare säger sig leverera så kommer det ju bli så - det är självreglerande och kräver inte spaltmeter med diskussioner på forumet.
 
TiGGrE skrev:
en kul sak som jag har stor erfarenhet från sen -94 är databranschen (grossistledet)

marginalerna ligger på under 5% på allt (minnen grafikkort diskar etc)

har numera tillgång till grossistpriser från lundagrossisten(vvs) tex, deras marginalar är ohyggliga...

vet att de stora svenska byggbolagen också har problem då de bygger med underleverantörer som tar ut feta marginaler på byggmaterial... (är det klart största problemet med byggen idag)

är inte ncc / skanska och co som tjänar de stora pengarna idag, utan deras underleverantörer... skanska tex driver ett stort projekt för att få kontroll på sina inköp...
Problemen hos de stora är att adminsitrtionen är för stor. För 15 år sedan gick det 10-15 hantverkare/ tjänsteman idag är den siffran 5. Detta beror till stor del på konsulter av olika slag i byyprocessen som uträttar saker av ett visst värde. Och konsulten isig fyller sin funktion lika som alla andra. Underleverantörena framförallt på installationssidan som står för kanske 50% av kosnaden i ett bygge om man bortser från tomten osv. Kraven på hygien och hälsa är höga och skall väl vara så. Nu har många av de stora NCC, skanska osv satsat på nära samerbete med installatörer för att minska de manuella påslagen på installations sidan för att istället höja deras timarvoden. Detta är listigt då om materialet på ett bygge kostar 100 kronor är ca 30 påslag. Utöver dessa 100 är 10 kr lön ungefär. Om man då höjjer lönen med 10% till 11 kronor och sänker materialpåslaget så tjänar slutkund 100-30+11=81 alltså 19 spänn 20 % är inte illa det:)

Och inköpssidan hos skanska och NCC peab jm satsar mycket på rikstäckande avtal osv för att sänka installationskostnaderna det är den dyraste biten. Jag blir lite bitter när folk vill "tjäna" pengar på att köpa billigare arbetskraft därför att i processen är de en låg kostnad på det hela taget. Det kostar lika mycket i timmar att bygga ett hus som att projektera det ungefär. Om vi inte pratar serie produktion.
Iofs kan man förstå småhus produktion där det går åt ca 900 timmar för ett hus nyckelfärdigt det är runt 300000. Vad är totalkostnaden me dtomt och barre 2-3 miljoner då känns helt plötsligt inte 300000 så mycket när man kan slänga in 250000 i ett kök med massa onödiga maskiner som man aldrig använder ochså vidare. Eller göra en svenne och bomba hela huset med infällda spottar för 200 spänn styck 100 stycken 20000 känns jävligt motiverat för en belysning som istort sett är värdelös eller? Skall man jaga kostnader måsta men göra det över hela ledet. Att spar ain endast på löner är befängt och korkat för där ligger inte de stora kostnaderna......
Och jag är för arbetskraftsinvandring fullt ut. MEn inte till priset av lönedumpning. Nu tror jag inte vi behöver vara särskillt oroliga heller. Byggbranschen är självsanerande över en toiårs period det enda som är synd är att de som blir lurade är stackars familjer som byggt sitt hus tyvärr. Ett gott råd är att visst rekommendationer osv är bra men jag vidåller att man skall hålla sig till de företag som är medelstora i sTockholm betyder det mellan 20 och 100 anställda, de är seriösa och har ett kvalitets och miljöarbete osv. SKuttarna där finns pajjasar och guldkorn iofs men de är svår hittade. Inhyrningsföretagen lämnar jag där hän de är allt för pajjas bebägna enligt mitt sätt att se det. Samtliga jag har haft att göra med har varit oseriösa i en eller annan bemärkelse...
 
Mr Z,
En annan sak jag funerat över länge: byggbranschen verkar tvärt emot alla andra verksamheter gå mot en allt större och större uppdelning av olika yrkeskategorier på byggena? Det är som en slags skråverksamhet vi hade under medeltiden med tunnbindare, repslagare, dyrkdrivare, murare. Detta är ju irrationellt. Varför skall det tex vara så svårt för tex. en mattläggare att installera en toalettstol, eller koppla in ett par blandare??? Nej det är omöjligt. Då skall nästa hantverksskrå (kostnadsdrivare) in, dvs. VVS-folket. Varje nytt skrå drar med sig merkostnader eftersom de ska ha sin del av kakan förståss. Kan tänka mig att det är lätt att trampa olika yrkeskategorier på tårna för den byggbas som försöker rationalisera här?!

Jag kanske har fel, men jag tycker det verkar som om hela byggbranschen är rutten behöver rivas upp och byggas om från början - ungefär som landstinget.

(mycke gnäll nu)

//Nussen.
 
Nussen skrev:
Mr Z,
En annan sak jag funerat över länge: byggbranschen verkar tvärt emot alla andra verksamheter gå mot en allt större och större uppdelning av olika yrkeskategorier på byggena? Det är som en slags skråverksamhet vi hade under medeltiden med tunnbindare, repslagare, dyrkdrivare, murare. Detta är ju irrationellt. Varför skall det tex vara så svårt för tex. en mattläggare att installera en toalettstol, eller koppla in ett par blandare??? Nej det är omöjligt. Då skall nästa hantverksskrå (kostnadsdrivare) in, dvs. VVS-folket. Varje nytt skrå drar med sig merkostnader eftersom de ska ha sin del av kakan förståss. Kan tänka mig att det är lätt att trampa olika yrkeskategorier på tårna för den byggbas som försöker rationalisera här?!

Jag kanske har fel, men jag tycker det verkar som om hela byggbranschen är rutten behöver rivas upp och byggas om från början - ungefär som landstinget.

(mycke gnäll nu)

//Nussen.
Det är mycket yrkesgrupper det kan jag hålla med om. Ju fler kockar desto sämre soppa:) Men samtidigt så är det ju så att tex en trä kille jobbar med stomresning och blir bra på det det liställer jag iaf med att han blir billig i produktion för att han tjänar in tid kontra kalkyl. Stoppar man dit en som är halvdan på jobbet tar det dubbel tid och blir hälften så bra. Kanske lite att ta i men det är åt det hållet. De yrkesgrupper som kan närma sig varandra mest är väl rör/ventilation, Trä/betong/armering, styr/el. ofta är vent och rör samma firma så där är det inget prblem egentligen. Trä/betong och armering är nära varandra ofta kan alla 3 yrkesgrupperna utför arbeten de andra klarar av. Det är ofta på storbyggen dessa 3 kategorier verkligen är uppdelade iofs ligger de i samma ackordslag för att "jobba för varandra" med det menar jag att underlätta för varandra.

Sen vill jag nog försvara det här med alla yrkeskategorier med att i 9 fall av 10 kan man skyffla över detta på byggherren. Han/hon vill ofta ha en billig produkt då utasätter man alla moment i processen för konkurrens detta medför fler företag på samma arbetsplats då finns alltså säg 5 snickar grupper, 2 ventfirmor, 2 rörfirmor, 1 stomfirma och 3 elfirmor. DÅ kan man ju undra hur byggherren tänkt där? Jag har varit på en mängd kosntiga ställen med så många firmor involverade att gränsdragningen mellan jobben man skall utföra är så vag så kunden i slut ändan får extra räkningar på samma sak eftersom alla säg träfirmor varit och petat i just det hörnet. Man kan då undra vad man vinner på detta för i slutändan kanske man tjänar ett par spänn men det kostar att förhandla priser också.... Och visst kvalitetsarbetet inom bygg är inte bra men med denna metod är jag säker på att det inte blir bättre...

Och byggbranshen är delvis rutten men det beror mer på de som driver projekten än de som utför dem. Framförallt på byggherre och storföretags sidan som går mer och mer mot hållet att lejja bort allt för att minska centrala kostnader osv. Detta funkar nog ett par år till sen går det åt helvete jag menar när man skall tjäna in pengar på att lejja bort allt så tappar man i styrning av objektet framförallt vad gäller den lilal kvalitet som finns och den styrning av folk som faktiskt krävs. Sedan tappar även byggföretragen i kompetens både på yrkessidan och tjänstemanna sidan när folket mer och mer blir montage ledare på yrkes sidan och mer ekonomi styrning på tjänstesidan istället för att vara duktiga på produktion blir man bra på ekonomi och vinningen i detta undrar jag över. Jag menar ett byggföretag skall väl syssla med produktion men självklart med vinning som syfte men produktionen är väl ändå kärnan runt företaget annars kan man ju byta bransch.... Iofs tror jag att inopm bygg kommer utvecklingen att gå åt det hållet att vi mer och mer inom seriepruduktion av bostäder kommer ha större andel F-skattare som går under montageledare. Detta är bra på denna typ av objekt om det är prefab osv. Men småbostadsproduktionen och renoveringsarbeten kräver en kompetens runt byggandet på ett annat sätt. Dels måste man som både yrkeskille och tjänsteman vara mer eller mindre kundorienterad, samt besitta helt andra kvaliteter än i storproduktion. Det är en viss skillnad att byta 4 nyckelhål och 2 taklister hos Herr Nillson än att montera ett prefab element........
 
OJ!

En weekend i Rom och så mycket snack här! :D
(Tur att jag betalade en del av badrumsjobbet svart, annars hade jag ej haft råd att hälsa på Påven ;D)

Min faktura ska jag betala, orkar ej med att klaga/bråka mera. Jag kan ju dra av arbetskostnaden i ROT-bidrag iallafall....

Nåja, mitt missnöje bestod mest i deras materialpriser, inte deras timlön som e OK för mig.
Skitsamma, tur att man pluggat i fem år som gett mig en sååååå fet lön......not!

Nu ska jag gå till min inredningsbutik och sätta upp en skylt "Om du kommer från Rörfirma X så lägg på 50% på priserna" ;)

/ PJ
 
Hm... Jag noterar bristen på mothugg. Det torde betyda att jag alltså har rätt i mina påstånden, och att bygghantverkare landet runt nu skäms och håller med i det tysta.

:-/
 
Micke, det där får du nog utveckla lite grand. Varför i allsin dagar ska jag serva bilen hos en traktormekaniker?? ??? ;D

(F. ö. kör jag Toyota, och de behöver ju inte servas så ofta som bekant.. :))
 
Jo, det han menar är att:

Istället för att servra bilen på den dyra märkesverkstan där meckarna har diplom på väggen, kostar dubbelt så mycket som bilverkstan vid macken på hörnan, man tar trefaldigt betalt för "orginaldelar", och lämnar sämre service i allmänhet för man litar på att kunderna gör som dom alltid gjort (åker till "märkesverkstan", så ska du åka till macken på hörnan där Berra och hans polska polare som meckat bilar sedan han var 7 år och få ny olja och oljefilter för en tredjedel av priset.

Det du vill ha fixat är ju egentligen inget märkvärdigt, vem som helst som är lite händig kan ju fixa det. Och är det något man är osäker på så kan man ju faktiskt läsa lite i rephandboken, det kan både Berra och hans polska kompis, även om det oftast inte behövs....


::)
 
MathiasS skrev:
Jo, det han menar är att:

Istället för att servra bilen på den dyra märkesverkstan där meckarna har diplom på väggen, kostar dubbelt så mycket som bilverkstan vid macken på hörnan, man tar trefaldigt betalt för "orginaldelar", och lämnar sämre service i allmänhet för man litar på att kunderna gör som dom alltid gjort (åker  till "märkesverkstan", så ska du åka till macken på hörnan där  Berra och hans polska polare som meckat bilar sedan han var 7 år och få ny olja och oljefilter för en tredjedel av priset.

Det du vill ha fixat är ju egentligen inget märkvärdigt, vem som helst som är lite händig kan ju fixa det. Och är det något man är osäker på så kan man ju faktiskt läsa lite i rephandboken, det kan både Berra och hans polska kompis, även om det oftast inte behövs....


::)
nu tycker jag vi lugnar oss egentligen..Jag menar vem som helst som vill kan göra vilket jobb som helst INGEN ÄR OERSÄTTLIG.... det är inte en fråga om kpstnad kontra utbilning att hävda att man skall ha högre lön bara för att man gått i skolan i 10 år är befängt det finns personer som gått 1 år i skolan men har talang... Man får betalt för prestation och inget annat.

Ganska enkelt så kan man säga att jag hatar skatt så jag skiter i å pröjsa det för jag kan köpa lös gips på bygghandeln å gipsa själv. Eller jag vet att kyssmagylpentylatorn har pajjat på bilen så då fixar jag det... Allt går att göra frågan är bara hur mycket egen energi man lägger ner på det.. Personligen så skulle jag om jag nu skulle köpa ett hus köpa det nyckel färdigt av den enkla anledningen att när jag jobbat mina 8-9 timmar har jag jobbat sen kan den pajjas som är kompetent att slösa sina 8-9 timmar på min kåk göra det... iofs har jag en fördel iom att jag är i branschen men jag tror jag hade sett det på samma sätt iaf....min fritid är inte likställd med arbete den är likställd med soft, whisky och annat....tycker jag det är så jävla kul att dunka med hammare på fritiden kanske man skulle byta jobb eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.