wildeside wildeside skrev:
Ja det kanske det gör, men va inte lika säker på att dom kommer och tittar på småjobb i framtiden.
Varför skulle de inte det?
I det här fallet har de ju fakturerat för kostnader de inte hade och det var väl därför det räckte med ett telefonsamtal för att stryka just den posten från fakturan.
 
  • Gilla
erik_83 och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
wildeside wildeside skrev:
Ja det kanske det gör, men va inte lika säker på att dom kommer och tittar på småjobb i framtiden.
Här återkommer det ständiga dilemmat med hantverkare som lever i sin egen värld där konkurrens och jakt på jobb inte existerar. Det är bara att gapa, så flyger de stekta sparvarna in i munnen.
 
  • Gilla
GlennB och 16 till
  • Laddar…
Mikael_L
Annars låter det som en rätt vettig rörfirma,
...120:- för bil för 2x30km och 500:-/timme är i sammanhanget rätt billigt, just VVS (och el) brukar kunna var bra mycket dyrare på dessa två poster.
 
  • Gilla
Gun L och 14 till
  • Laddar…
Bor på väldigt liten ort, med 3-4 rör firmor. Så mer än 500 efter rot blir nog svårt att ta ut. Men att han kommer och kikar på jobbet innan han ska sluta 15:40 och är här i 10-15 minuter, då känns 500 saftigt. Men det löste sig ju bra ändå :)
 
  • Gilla
rayab
  • Laddar…
Sen är det ju svårt för den som sitter och räknar, hon ser ju bara timmarna som rörmokaren har skrivit i tid boken. Han måste ju fylla sina 8 timmar.
 
  • Gilla
Byggapå12 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Aha, 500 efter ROT, ja då blev det ju lite annat ... :)

714:- före ROT är kanske inte så jättelåg timpenning, eller tja, är det med moms då ...?
 
A
jbr jbr skrev:
Varför skulle de inte det?
I det här fallet har de ju fakturerat för kostnader de inte hade och det var väl därför det räckte med ett telefonsamtal för att stryka just den posten från fakturan.
Du kan nog ringa en annan nästa gång.
Du är kunden som klagar

"Inte haft kostnader" vad menar du? Var inte montör hem till dig?
Det samtliga missar är följande:

Hade inte montören kommit dag 1 och kollat så hade tiden blivit densamma om "titten" utförts dag 2 såsom själva arbetet.

Tycker rörfirman gjorde fel som drog av.

Jag tar betalt varje gång jag kollar på jobb= Ja Jag lever på mitt jobb.

Varför skall inte montören få betalt för tiden bara för att ni bor på samma ort?
 
  • Gilla
kest och 36 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag är nog van att de flesta hantverkare fungerar som de flesta övriga, dvs man tar inte betalt för att kolla på jobb. Det ses som en del av offert tid (även om man inte lämnar en formell offert).
Det känns också bra när folk säger att man ska ta in flera offerter innan, om inte samtliga tar betalt för det.

Sen finns det de som tar betalt, men då bör man vara tydlig med det. De som tar betalt för detta lägger säkert en 500-ing när de provkör en bil. Jag menar varför skulle bilfirma få den kostnaden för inget?
 
  • Gilla
possum77 och 9 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är nog van att de flesta hantverkare fungerar som de flesta övriga, dvs man tar inte betalt för att kolla på jobb. Det ses som en del av offert tid (även om man inte lämnar en formell offert).
Det känns också bra när folk säger att man ska ta in flera offerter innan, om inte samtliga tar betalt för det.

Sen finns det de som tar betalt, men då bör man vara tydlig med det. De som tar betalt för detta lägger säkert en 500-ing när de provkör en bil. Jag menar varför skulle bilfirma få den kostnaden för inget?
Att titta på ett jobb o se vad som skall göras är ju inte att lämna offert.

Ts hade en montör hemma som skulle kolla vad som skulle göras tills näst kommande dag.

Det tar Man ju betalt för.

Offert lämnande är en helt annan sak

Jobbar du som service montör själv?
 
  • Gilla
Lassiter och 8 till
  • Laddar…
Fairlane
Nej jag jobbarni en helt annan bransch. Där tittar vi också på saker utan att ta betalt.
 
  • Gilla
Freddan88
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Nej jag jobbarni en helt annan bransch. Där tittar vi också på saker utan att ta betalt.
Jag gör detta dagligen.
Lämnar priser. Tittar på jobb som både tas betalt för och som jag inte tar betalt för.
Har rätt bra koll.
Ja jag är service montör i sagda bransch.

I ts fall borde företaget ej dragit av.
 
  • Gilla
Ingvar 58 och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag kan dock köpa att man betalar för de 10-15 minuterna, men knappast restiden då.

Obs, jag har inget emot att en hantverkare tar betalt för restid, men om jag anlitar en firma 3 mil bort och montören är min granne som tittat in på vägen hem så känns det sniket att ta betalt för resan. Då får han ta allt vid ett tillfälle istället. Troligen inte så att han då åker 3 mil, ser vad som behövs och sen åker till firman och hämtar och kommer tillbaks. De jag har haft att göra med ber mig ta en bild och skicka så att de kan få med rätt grejer på en gång. Känns hyggligare.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Du kan nog ringa en annan nästa gång.
Du är kunden som klagar

"Inte haft kostnader" vad menar du? Var inte montör hem till dig?
Det samtliga missar är följande:

Hade inte montören kommit dag 1 och kollat så hade tiden blivit densamma om "titten" utförts dag 2 såsom själva arbetet.

Tycker rörfirman gjorde fel som drog av.

Jag tar betalt varje gång jag kollar på jobb= Ja Jag lever på mitt jobb.

Varför skall inte montören få betalt för tiden bara för att ni bor på samma ort?
Berätta gärna vilken firma du arbetar på, så ingen ringer fel firma om de har behov av en rörmokare :)
Och det verkar vara lite halvexklusivt för just rörmokare, att ta betalt så in i hvete, gärna med hjälp av bedrägerifrämjande prislistor från Ahsell och Dahl.
En dag är guldtäljandet slut.
 
Redigerat:
  • Gilla
roffer och 17 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Du kan nog ringa en annan nästa gång.
Du är kunden som klagar

"Inte haft kostnader" vad menar du? Var inte montör hem till dig?
Det samtliga missar är följande:

Hade inte montören kommit dag 1 och kollat så hade tiden blivit densamma om "titten" utförts dag 2 såsom själva arbetet.

Tycker rörfirman gjorde fel som drog av.

Jag tar betalt varje gång jag kollar på jobb= Ja Jag lever på mitt jobb.

Varför skall inte montören få betalt för tiden bara för att ni bor på samma ort?
Firman debiterar kunden för en kostnad de inte har haft, det är inte konstigare än så. När kunden sedan ifrågasätter det tar de bort den posten. De skulle ju inte ta bort den om de ansåg att det var korrekt, eller?

Tiden ska de ska de givetvis ta betalt för.
 
N Novvehehe12 skrev:
Tjena! Fick min faktura från rörmokaren idag, han var här i ca 10-15 min och kikade vad som behövdes, 21/8. Sen 2 timmar 3/9 för själva jobbet. Till saken hör att firman ligger 3 mil från där jag bor. Jag känner personen i fråga och de 10-15 minuterna han var här för att kolla på jobbet så var det jämt innan han skulle sluta för dagen. Vi bor på samma ort.

På fakturan har företaget tagit ut 500 + 120 (resekostnader t.o.r) de 10-15 minuterna han var här för att kika. Är detta normalt?

Skulle ni ha ringt eller bara betalat glatt?
I ärlighetens namn förstår jag inte vad det är och klaga på 620kr för arbete i 2 timmar plus restiden. Annat hade varit om det hade handlat om astronomiska summor. Jag hade inte ifrågasatt nu i efterhand. Ska man ha ett jobb där man inte kan ta reda på kostnaden själv så får man be om en offert. Att han ska ha betalt för resan är ju inget och diskutera.

/Alexander
 
  • Gilla
Gun L och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.