Hej!

Jag behöver kunna bulta fast en tillfällig sak i garagegolvet ibland. Mellan gångerna så vill jag ha det slätt. Försökt få fast diverse olika konstruktioner i golvet, men ingen tål belastning. 20cm rör med m12 mutter svetsad i änden, som knakades ner i ett tajt hål fyllt med foglim, funkade minst dåligt. Olika typer av slagankar och liknande, lossnar. Så hur får jag fast en m12 mutter i golvet, som tål belastning?
 
Svetsa muttern i ett armeringsjärn istället. Och använd ankarmassa istället för nåt lim.
Använder man sig av grejer som är gjorde för ändamålet så brukar det bli bättre.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Magnus Larsson skrev:
Svetsa muttern i ett armeringsjärn istället. Och använd ankarmassa istället för nåt lim.
Använder man sig av grejer som är gjorde för ändamålet så brukar det bli bättre.
Det var nåt klet som var avsett för betong. Vad det exakta namnet är vet jag inte. Vad skiljer dom åt?

Varför skulle ett armeringsjärn funka bättre än ett järnrör som det var hack kapade i? Kan iofs svetsa muttern i ett rör och sen ett armeringsjärn i röret. Har även prövat att borra ett större hål och gjuta fast röret. Funkade inte heller.
 
Är det bara ett enda hål? En platta på 2x2 dm med påsvetsade armeringsjärn i hörnen som fästs i varsitt hål med ankarmassa håller säkert bättre. Alternativt bila upp ett lite större hål, fyll med betong och tryck ner plattan med armeringsjärn.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
C
P perfe skrev:
Det var nåt klet som var avsett för betong. Vad det exakta namnet är vet jag inte. Vad skiljer dom åt?
Vad som skiljer ankarmassa från "nåt klet" är naturligtvis omöjligt för någon annan än dig att svara på.
Men ankarmassa är, rätt applicerat, i princip starkare än underlaget. Så är betongen dålig är det liksom slagankare ingen mirakellösning, men annars skall det hålla.
 
G
Om inte slagankare fungerar, hmmm.
Sätt en skarvmutter på en expander. Sen borrar du hålet för expandern och sedan utvidgar du hålet så att skarvmuttern också ryms i hålet. då har du ett gängat hål som sitter som berget jäms med golvet. För att inte få skräp i gängen kan du sätta en försänkt skruv däri mellan gångerna det används.
En skiss som visar en expander med skarvmutter och skruv installerade i golv för ett starkt gängat fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
perfe och 1 till
  • Laddar…
Det är fyra fästpunkter. Golvet är troligen gammalt. Man stöter på sten när man borrar ibland.

Får kolla om ankarmassa skiljer sig ifrån vad det nu varför klet jag använde sist. Jag har för mig att det var nåt foglim för betong,
 
Använd du ankarmassa istället för fog så ska du se att det blir bättre.
 
Ankarmassa från Biltema köpt.
Ska bli intressant att se om det håller.
 
P perfe skrev:
Ankarmassa från Biltema köpt.
Ska bli intressant att se om det håller.
Dra hålet med en stålborste ett par gånger och blås sedan ut allt löst med tryckluft så att det inte är något damm i mellan massan och betongen.
 
Blodsoppen
P perfe skrev:
Ankarmassa från Biltema köpt.
Ska bli intressant att se om det håller.
Den är faktiskt bra. Men var noga med att rengör det borrade hålet innan du trycker i ankarmassan. Dammsug det innan.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om det fortfarande strular skulle jag bila upp ett lite större hål, svetsa en bottenplatta som du sedan fäster ett rör, armeringsjärn eller annat som tillsist fäster i en mutter eller gängat rör.
Sänk ned hela härligheten i hålet och gjut igen, gärna med ett par armeringsjärn inborrade i den delen av betongen som är kvar.
 
  • Gilla
Mulvaden och 1 till
  • Laddar…
Speciellt rena tror jag inte de två provhållen blev. Lada från forntiden. Och minst ett hål verkade gå igenom golvet. Det kändes mjukt i botten. Misstänker att dom gjutit på en befintligt grund av typ sand och sten. Och att det därför är lite håligheter under betongen. När jag borrade ett annat hål, så försvann motståndet helt efter 10cm, och det kom inte upp nån sand eller jord. Den är byggd på 40-50-talet, på samma plats som en tidigare lada som nog var från 1800-talet.
Det torkade fort i pipen i alla fall.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om det fortfarande strular skulle jag bila upp ett lite större hål, svetsa en bottenplatta som du sedan fäster ett rör, armeringsjärn eller annat som tillsist fäster i en mutter eller gängat rör.
Sänk ned hela härligheten i hålet och gjut igen, gärna med ett par armeringsjärn inborrade i den delen av betongen som är kvar.
Detta är detta jag försöker undvika. Har bilat mm tillräckligt i mitt liv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.