Hur blev det, målade du dem hängandes eller liggnades?
 
jag målade dom liggande... eftersom jag hade utrymme till det så såg jag ingen anledning att måla dom stående... hade nog blivit en del rinningar då eftersom jag körde med ganska "tunn" färg...

målade baksidan först en gång och sedan framsidan två gånger... första lagret med toppfärg vart det lite apelsinskal men det slipade jag ner och körde med lite tunnare färg och så var det problemet löst ;)
 
Dzollero skrev:
Hur blev det, målade du dem hängandes eller liggnades?
Dzollero, det är amatörer som sprutar sina objekt liggandes:D Om man är rädd för att färgen skall rinna, så kommer den att göra så på kanterna.

ipppe, klart godkännt. man skall aldrig ge sig.
 
Intressant tråd det här. Blev ju riktigt bra!

Vilken färg blev det till slut?
Vilken viskositet?
 
Slutresultatet vart mycket över min förväntan lär jag säga... helnöjd är jag ;)

Toppfärgen vart Flügger snickerilackfärg halvblank 50 som är vattenbaserad...

Viskositeten vart ungefär 2 dl vatten på 5 dl färg... Ungefär 25 sek med viskositetstratten man fick med maskinen ;)

Vet inte hur mycket bättre eller snyggare den oljebaserade färgen är men resultatet vart ju kanon med den vattenbaserade och rengöringen en barnlek :)
 
Svaret fanns redan. :)
 
Verkar blivit ett mkt bra resultat. Lite träning på det dära och du kan knäcka extra ;)
 
Hehe ;) ja extraknäck är aldrig fel... synd att det dammar så förbannat bara, man fick ju ett vitt stoft i hela garaget :)
 
Dammade det så mycket? Jag trodde man kom undan med minimalt damm med en HVLP-spruta?
 
saturnus skrev:
Dzollero, det är amatörer som sprutar sina objekt liggandes:D Om man är rädd för att färgen skall rinna, så kommer den att göra så på kanterna.

ipppe, klart godkännt. man skall aldrig ge sig.

Gick inte du och dog?!:confused:
 
esox71 skrev:
Dammade det så mycket? Jag trodde man kom undan med minimalt damm med en HVLP-spruta?
Jag vet inte om det var mycket damm... jag har ingenting att jämföra med....

Det kanske inte var så mycket med tanke på att jag målade ca 25 luckor i 5 omgångar... Fram och baksida dvs... Men det var ju dammigt i hela garaget som sagt... Så pass att det vart vitt på handen om man drog av en hylla...

Men det kanske är ännu mer om man målar med kompressor ?

Men jag skulle aldrig göra det i huset utan att täcka allt med plast eller papper... Visserligen är det damm som går att torka bort men det kanske är dumt att chansa....

mvh
 
Dzollero skrev:
Gick inte du och dog?!:confused:
Då vi inte vet vem vi talar med, så får man förklara så att alla förstår. Att ge sig in på hur man sprutmålar inom industrin, ger inte mycket till gemene man.
Jag har själv ett företag inom denna sektor, och vi kan inte "lägga ned" våra objekt, då det kan vara en industri eller fartyg som skall sprutas eller underhållas.
Nu tyckte jag ändå att ipppes redogörelse fick ett kort slut...då många andra var intresserade i sprutkonsten. Att lägga luckorna ned fordras gott om plats, om man nu själv skall få plats till att gå mellan luckorna efterhand som man sprutar. Man tar själv upp en del plats tillsammans med utrustningen. Nu tar det ju lite tid att spruta över ett gäng luckor, därför kan man undra hur det blev med sprutdammet, som nämns, hamnade detta inte även på luckorna?

Tycker det är synd inte ipppe kunde visa bild på hur det såg ut därinne i garaget under sprutjobbet, då så många är intresserade.
 
ipppe skrev:
Jag vet inte om det var mycket damm... jag har ingenting att jämföra med....

Det kanske inte var så mycket med tanke på att jag målade ca 25 luckor i 5 omgångar... Fram och baksida dvs... Men det var ju dammigt i hela garaget som sagt... Så pass att det vart vitt på handen om man drog av en hylla...

Men det kanske är ännu mer om man målar med kompressor ?

Men jag skulle aldrig göra det i huset utan att täcka allt med plast eller papper... Visserligen är det damm som går att torka bort men det kanske är dumt att chansa....
mvh
Hmm, ja man kanske inte ska snåla på maskeringen då alltså. Har bara sprutmålat med kompressor och då dammade nåt för j-vligt så jag tänkte testa med samma HVLP-spruta som du nästa gång något ska målas.

saturnus hade en point där ang. dammningen och liggande luckor. Är det inte risk för sämre finish om dammet lägger sig i den våta färgen? Märkte du några såna symptom?
 
saturnus skrev:
Då vi inte vet vem vi talar med, så får man förklara så att alla förstår. Att ge sig in på hur man sprutmålar inom industrin, ger inte mycket till gemene man.
Jag har själv ett företag inom denna sektor, och vi kan inte "lägga ned" våra objekt, då det kan vara en industri eller fartyg som skall sprutas eller underhållas.
Nu tyckte jag ändå att ipppes redogörelse fick ett kort slut...då många andra var intresserade i sprutkonsten. Att lägga luckorna ned fordras gott om plats, om man nu själv skall få plats till att gå mellan luckorna efterhand som man sprutar. Man tar själv upp en del plats tillsammans med utrustningen. Nu tar det ju lite tid att spruta över ett gäng luckor, därför kan man undra hur det blev med sprutdammet, som nämns, hamnade detta inte även på luckorna?

Tycker det är synd inte ipppe kunde visa bild på hur det såg ut därinne i garaget under sprutjobbet, då så många är intresserade.
två bockar... en skiva... luckorna målades på skivan... sen torkade luckorna på andra bockar längre bort... garaget är ca 65 m2... 3.5m i takhöjd... fläktkonvektor som värme... dvs inga problem med utrymmet... ;)

och självklart så vart det säkert damm på luckorna... men ingenting som syns på slutresultatet verkar det som... men som sagt... det här är hobbybruk... jag har inga planer på att starta nåt företag med en hvlp spruta från clas ohlsson... och det hade kanske räckt med en liten fläkt som blåser utåt för att få bort det mesta dammet... nu är luften väldigt "stilla" i mitt garage...

och hur som haver skiter jag i tekniken eller utrymmet man jobbar i bara resultatet blir bra... och bevisligen vart det mycket bra enligt min åsikt och några andra som har sett luckorna... och jag är ganska petig med utseende, jag tycker det vart kanon... så för er som vill spruta gamla köksluckor med ett riktigt bra resultat till en billig penning rekommenderar jag denna apparat... :)
 
  • Gilla
JKarr
  • Laddar…
esox71 skrev:
Hmm, ja man kanske inte ska snåla på maskeringen då alltså. Har bara sprutmålat med kompressor och då dammade nåt för j-vligt så jag tänkte testa med samma HVLP-spruta som du nästa gång något ska målas.

saturnus hade en point där ang. dammningen och liggande luckor. Är det inte risk för sämre finish om dammet lägger sig i den våta färgen? Märkte du några såna symptom?
Inget som syns på slutresultatet ivf... ytan är näst intill spegelslät så det kan inte ha påverkat mycket...

och jag kanske ska tillägga att det inte var nå högar med damm... bara ett synligt lager som märkes om man drog handen över en yta... 5 sprutomgångar under ett par veckor och ett gäng testrundor...

men som sagt... för mig är slutresultatet viktigast... men det är ju snabbt gjort att göra en liten "lackbox" med nån regel och lite plast... då påverkas inte resten av garaget eller det utrymmet man jobbar i... ;)

en kanon apparat om du frågar mig :) 1500:- väl investerade om man vill spruta lite hemma bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.