Testa med en pinne och räkna droppen så ser du viskositeten. Använd sen samma pinne nästa gång du blandar så får du till samma blandning.
 
har en viskositets tratt som jag fick med maskinen... och enligt instruktionerna ska grundfärg ha 25-30... dvs sekunder det tar att tömma tratten... lackfärg något tunnare...

ska prova att tratten idag och se hur resultatet blir... ;)
 
Kul att du testar ipppe, det här med knottrig (apelsinskal) har inte alltid med viskositeten att göra, det blir så även med för högt spruttryck. Du nämner olje färg, visst sprutar man med oljefärg, men knappast något man vill ha en yta på. För det mesta sprutar man med vattenbaserat och oljefärger med högtrycksspruta. Vissa lacker jag sprutar med, tunnas 100%, så dom är tunnare än vatten, men rinner inte. Du bör hålla minst 20 grader där du sprutar, annars använder man en accelerator i färgen, men nu börjar det bli komplicerat.
 
ok... jag kör ju med en hvlp spruta så det finns ju inget direkt tryck att justera... bara luftflödet och färgflödet man kan justera...

men jag får prova mig fram... har provat några gånger nyss och man börjar få lite ordning på grejerna... det gäller att våga spruta tunna lager... man vill ju gärna fläska på med första lagret ;)

ska man slipa om man lägger på 2 lager lackfärg ??? alltså slipa efter första lagret lackfärg ??
 
du behöver inte spruta dörrarna i omgångar, alltså göra 2 lackeringar. Har du sprutat med grundfärg så har du en bra början, du får naturligtvis slipa med vattenpapper eller annat fint papper så att ytan blir slät. Sedan sprutar du den färdiga skiktet i omgångar, första gången blir till en dimma enbart o s v med ett antal gånger till att du är nöjd. Detta kan innebära att du får gå över och spruta dörrarna flera gånger. De flesta amatörer vill nog lägga ned luckorna, för att färgen inte skall rinna, gör man detta, rinner det med all säkerhet ned på kanterna. Problem blir det också då du skall stå och vinka med sprutpickan över luckan, med risk för att smuts eller annat från sprutan och din hand/arm hamnar på det nysprutade, därför skall luckorna hängas upp. Rinner färgen, så är det fel färgtyp eller fel viskositet= det jag var inne på i tidigare inlägg. Vid vissa lackeringar med acryl = candy, flake m fl, kan man få lägga på 100 lager klarlack, detta som en parentes i Forumets sprutskola.
 
aha ok då börjar jag förstå... men ska man gå på direkt med andra omgången eller ska man vänta ett antal minuter ? en liten kökslucka tar ju inte många sekunder att täcka med ett lager färg...
 
saturnus skrev:
du behöver inte spruta dörrarna i omgångar, alltså göra 2 lackeringar. Har du sprutat med grundfärg så har du en bra början, du får naturligtvis slipa med vattenpapper eller annat fint papper så att ytan blir slät. De flesta amatörer vill nog lägga ned luckorna, för att färgen inte skall rinna, gör man detta, rinner det med all säkerhet ned på kanterna.
Saturnus, du är ju ute och cyklar, Förstår på ditt snack att du kan nåt om billackering men det och lacka luckor är två skilda saker.

För det först, du behöver inte vattenslipa ett kök, finns ingn i hela världen som gör det om de int ska ha billack på luckorna, det finaste du kan behöva är 320 papper.

Mellan lackningarna ska färgen ha börjat bränna, dvs att den börjar få ett fast skickt. Dock ska den vara helt genom torr innan du går på med toppfärg.

Lägg luckan ner, det här med att ha den hängande vet jag inte var du får ifrån, vet folk som målar hängande men detta enbart för att minska risken att få damm eller andra fibrer i objektet. på kökslukor går det utmärkt då färgen rinner ut bättre.

Ta tex en gammal stol som går att snurra på och bygg ett litet sttiv på det, så pass stort att luckan täcker det, men ligger stadigt. så kan du snurra på objektet.

När jag målar, (högerhänt) Så börjar jag från höger så att du har bakkanten av luckan framför dig. måla kort sida (1) måla baksidan dvs gångjärnssidan(2) Snurra luckan 180 grader måla kortsidan (3) och sedan framkanten. (4) Sedan börjar du i ett av hörnen längst ifrån dig och går åt sidan, sedan tillbax med ett litet överlapp på det du precis målat. lägg ifrån dig luckan och kör nästa :) Är något oklart fråga, enkelt när man gör det men ska man skriva så glömmer man hälvten :)
 
  • Gilla
Johan-
  • Laddar…
Dzollero skrev:
Mellan lackningarna ska färgen ha börjat bränna, dvs att den börjar få ett fast skickt. Dock ska den vara helt genom torr innan du går på med toppfärg.
är det samma sak som "dammtorr" ?? eller är det längre än så ?

verkar vara delade meningar om hur man målar men det är väl bara att prova sig fram på skivor så länge... innan man går på luckorna dvs ;)

så om jag förstått rätt så är det...

1. Slipa, tvätta och eventuellt spackla och slipa igen...
2. Grunda
3. Slipa grundfärg
4. Måla toppfärg med väldigt tunna lager och vänta ett tag emellan omgångarna...

och alltså ingen slipning emellan omgångarna av toppfärg...

;)
 
Har för mig att man ska spackla efter man lagt på grundfärgen. Oavsett vilket målarsätt
 
Det är inte helt utan, att lösningsmedel med tiden sätter spår även på målare, så var försiktig ipppe.
Förstår att Dzollero är en nybörjare, förr fick vi stå och jobba med vatten och pimpsten, för att få en godtagbar yta på objektet.

Var försiktig med slipdammet ipppe, en dammsugare med den lilla borsten på, är en god hjälp.
 
Masses skrev:
Har för mig att man ska spackla efter man lagt på grundfärgen. Oavsett vilket målarsätt
helt sant... det verkar inte mer än logiskt... spacklet måste ju fästa på någonting också ;)
 
Alla stora hål spacklas innan grundning. om du tex ska spackla hål efter handtag, skav eller djupare repor.

Saturnus, helt seriöst -Förr?!?! Tänker inte ens kommentera det.

Grunda två gånger-slipa Grunda- slipa- Topppmåla altså behöver du inte slipa mellan toppningarna.
 
  • Gilla
Johan-
  • Laddar…
ja det verkar vara delade meningar om hur man målar luckor... men så är det väl med allt ;)

får helt enkelt prova lite och se vilken metod som ger bäst slutresultat...

tackar för all information... det är tur att detta forum finns :)
 
sådär...

nu har jag grundat luckorna 3 ggr... fick byta grundfärg eftersom träet i luckorna "gulnade" den första grundfärgen... fick byta till nå spärrfärg...

och färgsprutan fungerar verkligen KANON... grundfärgen blir helt slät... varken apelsinskal eller rinningar... helt otroligt resultat om man jämför med pensling... (jag penslade en lucka som jag inte ska ha för att jämföra)... iofs kvittar det väl om man penslar grundfärgen eftersom den ända ska slipas... men det skadar väl inte at grundfärgen också är helt slät ;)

imorrn ska jag slipa grundfärgen och kanske börja med toppfärgen... återkommer med resultat ;)

mvh
 
Sådär... nu var det färdigt.... och jag är verkligen nöjd med resultatet.... :)

Har jämfört målningen med ikeas luckor och resultatet är inte långt ifrån... inte lika perfekt som deras men med en apparat för 1500:- från clas ohlsson så är det mer än godkänt... Slutsumman hamnade på 2500:-... 1500:- för färgsprutan, 500:- grundfärg och 500:- toppfärg... plus lite slippapper... och då målade jag 21 luckor och 5 lådfronter... ganska bra pris...

Med lite noggrannare förarbete och lite erfarenhet på nacken så kan man nog få ännu bättre resultat nästa gång ..

Bifogar lite bilder.... Bilderna är inte så jättebra men jag kan garantera att det är 100% fritt från apelsinskal och rinningar :)

Kan starkt rekommendera denna apparat... är man hemmapulare och vill göra det mesta själv så är denna perfekt :)

Nu ska jag bara skruva upp alla luckor och börja med kaklet...

Tack för all hjälp och alla synpunkter... Man kommer långt med ett forum och lite vilja :)
 
  • lucka1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lucka2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ziver och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.