Hejsan... Tänkte inhandla nå form av färgspruta till att måla diverse saker i hemmet... Bl a köksluckorna...

Har kikat runt lite och det finns väldigt lite skrivet om HVLP apparaterna som finns på bl a Clas Ohlsson...

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=22620873

Sen finns ju alternativet med en kompressor och en separat färgspruta... Men jag kan lika lite om båda teknikerna :(


Vad är bäst och kan båda användas till samma saker ? I mitt fall mest målning av olika träytor, t ex köksluckor, möbler, dörrar... m.m... Vad har ni för erfarenheter, har läst lite delade meningar om HVLP grejerna...

Vill gärna hålla mig i prisklassen under 2000:-... Över det så lönar det sig nästan att lämna in grejerna på sprutmålning...


Finns ju även nån billig elektrisk budgetmodell... Hur fungerar dom ? Nån som provat... Tänkte på http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18245455


Kom gärna med massa tips och erfarenheter... Skulle vara jättekul att kunna sprutmåla själv med ett hyffsat resultat...
 
Eftersom ingen svarat får jag helt enkelt prova... ;)

Åker och köper modellen från clas ohlsson idag, så får jag se om det var bortkastade pengar eller om den fungerar som dom lovar :p

Återkommer med svar och kanske bilder från resultatet...

mvh :)
 
Tycker vanligt spruta till kompressorn är bäst jag men då ska man aldrig lacka inomhus där inte bra vent finns. Färgdammet kommer också överallt.

Det man behöver då förrutom sprutan är en luftavfuktare som sitter på slangen. Sen måste man kunna ställa trycket på kompressorn också.

Det går att få ruskigt bra resultat om man provar sig fram! Tunna lager är att rekommendera :)

Sen har man ju alltid kopressorn till annat också ;)
 
  • Gilla
Frzon
  • Laddar…
Jag tycker Du skall prova den första du var inne på. Vad gäller sprutpistolerna som säljs hos Classe, Biltema m fl, så är de överlag dåliga, det blir i regel en sprutbild som är oregelbunden och pekar åt olika håll. En bra sprutpistol kan du inhandla hos firmor som säljer billacker bl a. Under 1000Kr går det knappast att hitta någon som ger ett bra resultat i från sig.

Förr fanns det med en spruta till dammsugaren, som det gick att spruta både gift och färg med, och med en enastående fin sprutbild, detta borde man kunna åstadkomma även med dagens billiga sprutor
 
Inhandlade den först nämnda artikeln idag... Färgspruta BX 2000 på Clas Ohlsson...

Första intrycket efter ett lager snickarfärg på mdf skiva... Mycket bra...!! :) Kunde aldrig tänka mig att det skulle bli så slätt och fint... Då har jag inte ens grundat, slipat eller förberett på nåt annat sätt... Inställningarna är knappast optimala på färgsprutan heller... Om jag jämför med en bordskiva jag målade i sommras med skumgummiroller och lackfärg så är detta redan mycket bättre... Och då var jag väldigt noggrann med bordsskivan ska jag tillägga...

Så med andra ord verkar det mycket lovande :) För 1500:- spänn väntade jag mig inte ett så bra resultat...

Imorrn ska jag inhandla grundfärg och lackfärg... Så ska jag börja med att testmåla en baksida på en lucka...

Att man inte tänka på denna apparat när man målade 200m foder och sockel i sommras :p Då hade man ju slipat 80% av den tiden... :D

Återkommer när jag målat en lucka...

mvh
 
  • Gilla
nattugglan11 och 1 till
  • Laddar…
Jo det verkar ju bra så här långt..........men bakom sprutmåleriet ligger det en viss erfarenhet, så förhasta Dig inte. Japp, en grundfärg är ett måste, och därefter vattenslipa. Att spruta med en vanlig lackfärg, går naturligtvis, om du vet hur du skall tunna ut färgen, Lacknafta går inte. Det får vara starkare doningar, och sådan förtunning hittar du hos billackare (Xylen, Toulon) Om du vill köra med en vanlig färg, så välj Pansarol från Nordsjö. Välj ingen tixotrop färg (droppfri) här får man slå i lite Thinner för att tixotropen skall försvinna. Bäst är ändå att välja en billack (konshartslack) bättre än så kan det inte bli, med sprutresultatet.
Och så ta tid på dig, häng upp alla dörrarna, så färgen hinner sätta sig mellan sprutomgångarna.
Lite tips på vägen, så du inte tappar sugen om det börjar rinna för dig...................................

Här ett av mina sprutjobb
grandfinale1.jpg
 
  • Gilla
Krillew
  • Laddar…
Kör med 2-kompontents lack. handla in grundfärg och en toppfärg som du vill ha. Till detta behöver du då förtunning och härdare. 120, 240 papper till slipmaskin. 2 komponents spackel och snickerispackel.

Spackla allt som behöver spacklas med 2 kompen i början, sen slipar du ner det med 120 papper.

Grunda luckorna 2 gånnger, Slipa ner med 240.

Ställ sedan luckorna i fall ljus och gå över med snicker spackel, låt stå till helt genomtorrt slipa ner.

Grunda luckorna en gång till. När de e klara går du igenom med snickerispackel och kollar så att du absolut inte har några hål eller jack, repor och dylikt.

Nu kan du toppa luckorna, 1 gång på baksida 2 gånger på framsida, och du har ett toppen resultat.

Och ja, har jobbat i ett sprutmåler i lackat en hundratal kök :)
 
  • Gilla
Johan- och 3 till
  • Laddar…
Har kört både med vanlig tryckluft och kärchers förvärmda luftspruta. Den sista ger otroliga resultat. Är man bara noga med viskositeten täcker den jättebra utan att rinna. Dock är den jävlig att få ren i burkarna då dessa är i plast.
 
Luckorna är helt felfria så nåt spacklande blir det inte... Dom är bara några år gamla, bara färgen som är kass... Ser ut som lackad furu ungefär :( Därav anledningen till målning...

Jag hade siktat in mig på en vattenbaserad lackfärg från Flügger som jag kört med tidigare och den är kanon att jobba med... Samtidigt som rengöringen blir enkel... Det var förövrigt den färgen dom på Flügger rekommenderade (från deras sortiment givetivis ;))

Vad tror ni om det ? Eller är det värt att satsa på 2-komponents lack som Dzollero nämner ? Låter krångligt med förtunning och härdare och grejer... Eller är det bara jag som är lat... ? ;) Och hur stor blir skillnaden ? Kan tänka mig att priser stiger en aning också ?

mvh
 
Med spacklandet är det hur pass petig du är, men om du grundar 2 gånger och tar i fall ljus så ska du säkert hitta något :)

Fördel med 2-komp är att det torkar mycket fortare i vanlig rumstemperatur. Nackdel är ju att det luktar apa en 10 dagar efter att du e färdig med dem :)

Inte svårt med att blanda färger följ bara navisningarna så blir det kanon.
 
Blir det stor kvalitetsskillnad mellan 2-komponents lack och t ex en vattenbaserad lackfärg ?? Eller blir resultatet nästan lika ? Vattenbaserad färg känns så mycket enklare bara :)

Vi har ett stort varmgarage som vi tänkte måla i så torktiden kvittar ;)
 
Jag vet inte vad Du menar med en vattenbaserad färg, menar du en lackfärg till snickerier, tror jag du får stora problem. däremot finns det vattenbaserade billacker och även grundfärg som är bra. Men en 2-komp, som nämns, är naturligtvis att föredra, men...... priset och kunnandet att spruta, eller kanske att blanda till detta, ställer lite krav på lackaren. Färgen skall ju torka omg, när du sprutar, för att på så sätt lägga på färg i omgångar till ett färdigt resultat. det är därför ideè att hänga upp alla dörrarna, så färgen hinner sätta sig (klibbtorr) mellan varven du sprutar.
 
Varför skulle det blir problem med vattenbaserad lackfärg... ? Jag har bara blivit rekommenderad denna av en vän på Flügger... mer än så vet jag inte om den färgen...

Ska tillägga att jag är total nybörjare vad gäller ALL målning ;)
 
Det är inte så ipppe, att man sprutar på färgen till ett täckande och färdigt lager direkt, utan detta sker i omgångar. Lägger du på för tjockt lager färg, så rinner färgen, det är därför man "dimmar" över objektet. Har man ett för litet objekt = 1 st dörr, så ställer det till problem för den ovane, då denne vill se ett färdigt resultat omgående, och då rinner färgen. Att då tunna ut (späda) en vanlig vattenbaserad snickerifärg med t ex 30% vatten till sprutkonsistens, tror jag inte funkar. Men om Flugger anser att deras färg är sprutbar, då är det bara att köra igång. Kan vara kul om du vill visa resultatet med foto.
 
jag förstår att man självklart målar i omgångar... jag siktar på 1 eller 2 lager grundfärg och 2 lager lackfärg... och slipning där emellan förstås...

det jag undrade över var att varför en oljebaserad färg skulle vara bättre att späda ut i mitt fall ? Viskositeten lär ju ändå vara samma oavsett om man spär ut med förtunning eller vatten ??? eller tänker jag fel ??

jag provade med grundfärg idag och det krångliga är att få till viskositeten som sagt... Hade man för trög färg så blir det ju knottrigt... Har man för lös färg så blir den ju slät som en spegel men då är den ju rinnig förstås... Att måla en liggande bordsskiva t ex vore ju inga problem... men eftersom det är inslag och grejer i luckorna så kan inte färgen vara rinnig... men jag får prova mig fram till bästa resultat med både grund och lackfärg...

får prova på skivor och bråte tills man är ganska nöjd ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.