Apex skrev:
Bara för dig Christina  :-*  :)

Jacobsenvit är väldigt ljus..
och jag fick inget bra NCS på den i orginal recept.
Men med dubbelt recept så blev det 0403-Y26R.
Alltså ligger den ungefär, ca, omkring 0302-Y26R.
Men du är väl bara för gullig, Apex :-* :-* :-*

Kan du inte vara så där extra snäll som bara du kan ;), och förklara det där med 'dubbelt' recept, samt hur det dubbla receptet's 0403-Y26R kan bli 0302-Y26R och inte hälften av 0403-Y26R :-/

MVH//Christina.
 
Apex skrev:
Jag famlar nu.. och vet inte riktigt hur jag ska förklara det på ett vettigt sätt. Men jag har försökt.
Och för det tackar jag dig särskilt, jag vet inte om jag riktigt förstod hur det eg. kom sig, men iaf...... :-* ;) :)

MVH//Christina.
 
Apex skrev:
Fan.. när ska jag få 3 stjärnor...
Snaaart....., det är bara det att alla dina inlägg är så seriösa, så det tar ett tag ;), men lova att du inte ger upp :)

Du kanske skulle vidga dina vyer, dvs. utanför själva 'färgdelen' på forumet alltså, varför inte tex. bidra med lite konstruktivt även på 'Inredningsdelen' av forumet, borde ju passa en färghandlare som hand i handske :-* ;)

MVH//Christina.
 
Instämmer med byggimpert!
jag har lärt mig oerhört mycket genom att läsa er två, även om jag redan visste att vitt är inte alltid vitt och svart är inte alltid svart (billacker)  :) ;) :D ;D
 
Tava skrev:
Jag som färghandlare vill ha bort begreppet "Stockholmsvitt".
Vet inte hur många varianter jag hört genom åren.
Sen kommer det in massa kunder som vill ha den utan att veta hur den ens ser ut.
Tycker heller inte om alla olika namn på kulörer.
Torpgrå, skogsgrön, fasadgul m.m. Olika tillverkare har samma namn för olika kulörer.
Tack. Äntligen en själsfrände! Det finns tex ca 10 olika "antikvit" från olika tillverkare. Rensa ut i begreppsträsket över kulörnamn!
 
Om jag nu vill ha Mio mandel som väggfärg, kan jag köpa den på en målarfirma som inte har nordsjöfärger och det ska bli exakt samma??
 
Var har Apex inlägg tagit vägen? :'(

En sådan källa av visdom kan inte bara få försvinna...

//Marge II
 
Undrar det samma ???
 
Undrar också om man vill ha 1005-Y20R fast en del ljusare var hamnar man då?

Vi målade hallen med 0502-Y50R och själva den ljushetsgraden är fin men den skulle varit mer "sand"... Eller går inte det?
 
lindab skrev:
Om jag nu vill ha Mio mandel som väggfärg, kan jag köpa den på en målarfirma som inte har nordsjöfärger och det ska bli exakt samma??
Jag snodde med mig en broschyr i färgaffären ;)
I den står det att det finnd provburkar att köpa på Mio och i utvalda Nordsjöbutiker. Kan du få tag på en sådan kan du nog få till rätt färg också [smiley=vrolijk_26.gif]
Wow, jag kunde inte låta bli att testa jag heller
 
Solana skrev:
Undrar också om man vill ha 1005-Y20R fast en del ljusare var hamnar man då?

Vi målade hallen med 0502-Y50R och själva den ljushetsgraden är fin men den skulle varit mer "sand"... Eller går inte det?
S0804-Y30R och S0603-Y20R.. finns ju fast dom är ju båda lite för mörka.

Om det är mindre röd, alltså "S0502-Y20R" som du vill ha så går det nog att fixa.
Men då förmodligen först på lite större volymer.. 3 liter och uppåt...

Om man bryter en 1 liters burk med S0502-Y50R så kan det handla om en droppe av t.ex.  svart.. och sen kanske en droppe av något gult pigment.. och förmodligen någon röd också.

För en liter S0502-Y50R = Svart 1, Röd 1, Gul 1.

Vill man sen ha det åt det mer gula hållet så slår man på med mer gult.
Och för att följa förhållandet mellan svärta och kulörstyrka så får man slå i mer svart. Då får du en gulare, men mörkare färg...

Börjar man på en större volym så får man mer "spelrum" och vi får vi följande:

För 3 liter S0502-Y50R    = Svart 3, Röd 3, Gul 3
För 3 liter "S0502-Y20R" = Svart 3, Röd 2, Gul 4


Men tyvärr så är det inte riktigt så enkelt i verkligheten.
Det finns 6 st elementar färger: Svart, Vit, Gult, Rött, Blått och Grönt.
Men kulörerna på t.ex. NCS 1750 kartan har tagits fram med 25 olika pigment.
Och jag har för mig att dom röda och gula pigmenten tillsammans utgör 8 st av dem.
Så även om jag förenklat endel så förstår ni nog vad jag menar..

Det skulle nog gå att "handtrixa" fram en "S0502-Y20R" på mindre volym.. men det är bättre att låta brytmaskinen sköta doseringen... då du kanske behöver mera färg...
Och blir det mycket lättare att ta fram mer om man har ett exakt recept.

/Fredrik
 
Solana skrev:
Undrar också om man vill ha 1005-Y20R fast en del ljusare var hamnar man då? Vi målade hallen med 0502-Y50R och själva den ljushetsgraden är fin men den skulle varit mer "sand"... Eller går inte det?
Nu har jag iof. inga tips på antal droppar av det ena eller det andra, MEN...., vill du ha 'sand' så kräver det (enligt mitt förmenande) lite mer svärta.
1005-Y20R är ingen mörk nyans, vanlig sand är ju 'mörkare' än ett vitt papper, men ändå inte 'mörk', en sandstrand är ju inte vit (inte ens i söderhavet ;)), det är ju det aktuella ljusförhållandet som gör 'vitheten', mao. har du en hall med ordentligt ljusinsläpp så får du en 'sandton' med bra 'ljushet' om du använder 1005-Y20R.

xxxx-Y50R skulle jag passa mig för om du använder mer kulörstyrka än 2% :-/, du riskerar omedelbart rosa-aprikost intryck.
'0502-Y20R' (om än du skulle lyckas få till den) blir iaf. inte ens som 'ljusaste sand', då tror jag betydligt mer på Fredriks varianter med 0804-Y30R (kanske finns som Y20R, eller...??) eller 0603-Y20R.

MVH//Christina
 
Nix, nån S0804-Y20R "finns" inte..   :-?
 
Vi har S-0502Y genomgående i vardagsrum, finrum och arbetsrum. Tillsammans med ekparkett så är den mycket behaglig och uppfattas INTE som gul. Vi har även denna vita färg på kökets träpanel fast då med högre glans. Kan varmt rekomendera den om man är lagt åt det vita hållet.
 
Hej! Jag tycker att du ska prova 0300 alcro den e vit med en liten liten gnutta grå ton (knappt synbar) därför att 0502y har blivit på tok för gul dom senaste åren.Jag själv är målare och målade med 0300 för en månads sen på en skola i HBG och den var super fin. Jag tycker att du skall kolla upp den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.