Jo, det var två femlitersrecept.
 
Vad är Mio Mandel för en färg då? Jag menar - åt vilket håll drar den?

Vi har av vår "inredningsarkitekt" blivit rekommenderade 0500-N på väggarna i huset. Vi kommer därefter på egen hand att välja fondväggar osv. Hur tycker ni att detta låter? Är 0500-N en riskfri färg, eller kommer vi att få problem med val av fondväggar osv sedan?
 
Mio Mandel är vit med lite gult i...kan inga färgkoder...men den ser inte gul ut när den kommer upp...utan mer som en varm bruten vit...hos mig ser den nästan en aningens ljus ljus grå ut....har målat nu i helgen och är supernöjd...den blir sååååå fin...sen körde jag med Inova X-tramatt.....blir super...:) Över all förväntan...
Har som sagt letat länge efter den rätta vita och har nu hittat den...
Ett tips...kolla upp Mio Mandel.... :p
 
Och det är Nordsjö och Mio som har ett samarbete ;)
Färgerna finns inte på Nordsjös hemsida, bara i affärerna :(
 
morsan skrev:
Och det är Nordsjö och Mio som har ett samarbete  ;)
Färgerna finns inte på Nordsjös hemsida, bara i affärerna  :(
Men de finns, eller har åtminstone funnits, på MIO's hemsida.

MVH//Christina.
 
Hittade detta idag...

De väggfärger du ser i katalogen och nästan överallt här på hemsidan kommer från Nordsjö och är speciellt utvalda av Mios och Nordsjös inredare.
Form och färg går hand i hand. Stylister och formgivare på Mio har därför ett kärt samarbete med arkitekter och designers på Nordsjö. Resultatet är Mio Nordsjö Colour Collection: En kollektion kulörer som passar tid och rum samt Mios inredning. De 36 kulörerna kan du se uppmålade i miljöer hos oss, samt köpa provburkar. När du bestämt dig, köper du färgen hos din Nordsjö-återförsäljare.

Inom kort kommer vi att presentera den nya kollektionen här på hemsidan.

Tyvärr står inte färgerna vid bilderna
 
Någon som har möjlighet att ta reda på vad Mio Mandel har för NCS-kod?

Och om man har tänkt att ha en fondvägg i relativt ljus latte/cappuccino/nougat-färg (vi har inte bestämt oss 100 än vilken nyans), kan ni rekommendera en vit färgnyans?
 
Berkan skrev:
Och om man har tänkt att ha en fondvägg i relativt ljus latte/cappuccino/nougat-färg (vi har inte bestämt oss 100 än vilken nyans), kan ni rekommendera en vit färgnyans?
S0502-Y :) ;)

MVH//Christina.
 
Apex skrev:
Ljus latte ligger kring "S1005-Y30R"...

Ända vettiga vita till just den är S0500-N (Råvit) eller S0300-N (Ultravit).

"Cappucciono" och "Nougat" däremot ligger mer åt S2010-Y30R och S3010-Y10R.. till dessa funkar både S0500-N och S0502-Y... eller S0802-Y.. modevit..
För det första så är 'latte', 'cappucino' och 'nougat' extremt flytande benämningar på diverse olika nyanser.
Om de ligger på Y20R eller Y30R eller säkerligen ett flertal andra varianter, samt beroende på hur mycket mjölk du hällt i latten och därmed landar på 10 eller 15% svärta går inte heller att spika med någon som helst säkerhet.
Det är i högsta grad en smak och definitionsfråga och man bör titta igenom flera närliggande nyanser för att själv utifrån egen smak och rummets förutsättningar vg. tex. ljusförhållanden, väderstrecksläge, möblering, golvmaterial, tak/fönster/dörr/listfärger osv osv. kunna bestämma sig för tex. vilken grad av 'mörkhet/ljushet' som rummet ifråga kräver.
Exempelvis i ett extremt soligt och ljust söderbeläget rum med stora fönster så kan tex. 10% svärta som i exemplet 1005-Y30R te sig mer cremigt gul-vit än 'latte', medan motsatsen kan vara fallet i ett mörkt rum med små och få fönster mot norr ;)

Så vad vill jag då ha sagt med detta...., ja bara det att man även när det gäller de övriga tre väggarnas vita nyans bör ta stor hänsyn till ovanstående aspekter och jag vill påstå att 0502-Y är ett alldeles utmärkt val speciellt till tex. 1005-Y30R då den har en gnutta gult som mjukar övergången till fonden och risken att fonden upplevs som 'smutsig/ofräsch' mot övriga ultravita väggar är minimal, jag förordar stor försiktighet ;) samt provmålning, vilket nästan är ett måste, om man väljer vita nyanser som ffa. S0300-N och till viss, om än mindre, del även S0500-N.
Dessutom bör man särkilt tänka på att i princip alla vita fabriksmålade fönster, dörrar, foder, lister i 'standard' utförande är målade i 0502-Y, dessa riskerar att ge ett tråkigt, gulnat intryck om övriga väggar målas ultravita ;).

Avslutningsvis så är det väldigt långt ifrån alla rum/hus som har förutsättningarna att komma till sin rätt med de extremt ultravita nyanserna som lätt ser hårda, kalla och nästan sjukligt kliniska ut. Men detta är bara mina personliga åsikter och är ju ytterst en smakfråga, samtidigt kan dessa ultravita nyanser naturligtvis bli extremt lyckade :), men det ställer enligt min åsikt ett högre krav på genomtänkt helhetslösning samt dessutom ofta ännu lite högre krav på rummets utformning, möblemang och vald stil.

MVH//Christina.
 
Apex skrev:
Min rekommendation kring råvit och ultravit gällde som sagt i kombination med våra ljusa latté.. och fondvägg.

Och i det fallet anser att det blir för liten skillnad mot en kalkvit..  poängen med fondvägg går förlorad.. och man kan i det fallet lika gärna köra kalkvit eller ljuslatté, överallt.
Jag såg inget om att det var i kombination med någons särskilda 'latte', vem går fö. under beteckningen "vår ljusa latte"??

Håller fö. med dig om att skillnaden mellan 0502-Y och denne 'någons' lattevariant på 1005-Y30R inte är så stor som den vanligen brukar vara mellan fond/övriga väggar, även om det iof. också är en smaksak hur stor kontrast man vill ha, men då kanske det rent av är just den 'lattenyansen' som inte är helt optimal då den har lite för lite svärta enl. min smak, för rent nyansmässigt så går en vit vägg med brytningen 0502-Y perfekt ihop med 1005-Y30R, till skillnad från 0300-N, den kommer (enligt min åsikt ;)) nämligen att se ut som det nyaste, mest (blå)vita lakan man kan tänka sig, medan fonden kommer att likna ett gammalt, gulnat och skitigt lakan bredvid, tyvärr.....

MVH//Christina.
 
Apex skrev:
Det om "vår latte" = läs denna tråd..
Är det det här inlägget du menar eller......, jag är kanske för trött eller bara allmänt trögfattad :-/
Apex skrev:
Kulörerna finns hos Flügger också.
MVH//Christina.
 
Berkan skrev:
Någon som har möjlighet att ta reda på vad Mio Mandel har för NCS-kod?

Och om man har tänkt att ha en fondvägg i relativt ljus latte/cappuccino/nougat-färg (vi har inte bestämt oss 100 än vilken nyans), kan ni rekommendera en vit färgnyans?
Mio Mandel har ingen ncs-kod eftersom Nordsjö och Mio själva tagit fram ljust den vita kulören, så den heter bara Mio Mandel. Den ncs-kod som den är mest lik är 0502-Y. Mio Mandel är ett säkert kort för den som vill ha en snygg vit nyans, som ser vit ut utan att bli kritvit. Den är bruten med lite oxidgul och grått och blir på så sätt en mjuk vit nyans utan att man riskerar att den drar åt det röda hållet och blir rosa på väggen. Det finns även en Mio Snäcka som oxå blir väldigt fin, den innehåller bara oxidgul och inget grått.
 
blomman skrev:
Men hallo nu bara måste jag få fråga ?)fick tips om den där omtalade s0502-y som är väldigt fin men... om man har en sån färg på fönster då kan man väl inte ha det som en väggfärg  ???kaka på kaka ..
Varför skulle du inte kunna ha samma nyans på väggen som du har på fönsterkarm-båge-lister??

Fönsterfärgen är ju med all sannolikhet en oljebaserad snickerifärg i halvblankt utförande, på väggen målar du ju med en helt annan färg men bruten i samma nyans, dessutom så blir det i princip alltid en glansskillnad (då de flesta brukar vilja ha väggarna lite mattare) vilket också gör att nyanserna kommer att upplevas en smula annorlunda, men hursomhelst, även om man hade samma glans, så förstår jag inte vad det skulle vara för konstigt med att använda samma NCS-kod på fönsterdetaljer och väggar ;).

MVH//Christina.
 
S0502Y är samma sak som kalkvitt. Det har vi utvändigt. Invändigt skulle den kännas för gul.

Istället har vi en färg som heter Jacobsenvit invändigt. Den kommer från Flügger och är nån specialblandning som finns hos Flügger på Torsgatan i Stockholm. Kan ej färgkoden, men den är bra och behaglig.
 
ulda skrev:
S0502Y är samma sak som kalkvitt. Det har vi utvändigt. Invändigt skulle den kännas för gul.

Istället har vi en färg som heter Jacobsenvit invändigt. Den kommer från Flügger och är nån specialblandning som finns hos Flügger på Torsgatan i Stockholm. Kan ej färgkoden, men den är bra och behaglig.
Är det någon som vet vad det är för närmaste NCS-kod på den där 'Jacobsen' (Arne?) vita nyansen (Apex kanske, snälla.... :-*)

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.