O Ocuf skrev:
Jaha men det är ju inte vidare snyggt när jag ju i mitt fall kommer bakifrån. Ser ut att bli ganska tajt att göra hål där. Finns det verkligen inga dosor man kommer in bakifrån?
De som kommer in bakifrån är oftast för infällda dosor. Du kan till exempel köpa en Schneider Exxact infällt uttag och sedan en förhöjningsram till den så ser den ut som utanpåliggande, men kabeln kommer bakom.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
O
S sjoelund skrev:
De som kommer in bakifrån är oftast för infällda dosor. Du kan till exempel köpa en Schneider Exxact infällt uttag och sedan en förhöjningsram till den så ser den ut som utanpåliggande, men kabeln kommer bakom.
Ja okej men förhöjningsram funkar inte till utanpåliggande då? Annars har ju Elko denna:

https://www.elbutik.se/product.html/forhojningsram-elko-rot-ip-21

Och då kanske man får köpa denna?

https://www.elbutik.se/product.html/elko-plus-modularuttag-kat6-2?category_id=1
 
O
zarkov zarkov skrev:
Ex(x)akt. Till förhöjningsram använder man infällda apparater.

Här är Schneiders urval av nätverksuttag och förhöjningsramar.
Jag tror jag förstår. 🤣

Men blir nog elko då de var ngt snyggare än SE i mitt tycke. 🤣
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
O Ocuf skrev:
Jag tror jag förstår. 🤣

Men blir nog elko då de var ngt snyggare än SE i mitt tycke. 🤣
Det borde kunna gå utan ram också då du har dosa. Men det kan vara väldigt trångt om man är ovan och det är väldigt lätt att råka böja en ledare så mycket att den går sönder, så den är bra att ha som backup.
 
O
S sjoelund skrev:
Det borde kunna gå utan ram också då du har dosa. Men det kan vara väldigt trångt om man är ovan och det är väldigt lätt att råka böja en ledare så mycket att den går sönder, så den är bra att ha som backup.
Snackade med kundtjänst då jag redan beställt tidigare uttag igår. Gick inte att ändra så fick lägga ny order. De bad mig beställa både 20 och 35mm ramen. Det var ändå fri retur så bara att skicka tillbaka det som ej passar. ☺️

Så nu har jag lite olika alternativ att testa.
 
Redigerat:
O
Fick hem de utvändiga uttagen nu. (som jag tänkte returnera)

Men det kanske ändå skulle gå att borra upp ett större hål på ovankanten.

Öppen vit Ethernet-nätverksuttag med synlig kabelanslutning och märkt Cat 6, hålls av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en nätverksdosa med ej anslutna kablar och en personlig finger i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det hållet blir svårt. Du får borra upp springan ovan 2-8
 
Lite andra tips...

Keystone är en utmärkt standard och med keystone-jack kan man välja bland en uppsjö uttag för såväl infällt som utanpåliggande montage.

Ett lagom billigt kroneverktyg säkerställer bra kontaktering.

...och håller man ändå på med keystone så kan man löpa linan ut med patchpanel för rackmontering i andra änden. (tycker jag)
...och en enkel kabeltestare är guld värd för att säkerställa att kontakteringen blev korrekt.

Välj gärna en någotsånär rymlig ROT-dosa.

Vid behov finns det även kabel i en tunn variant som medger 2 x Cat6 i 16mm flexslang.
 
Redigerat:
O
K _KirderF_ skrev:
Det hållet blir svårt. Du får borra upp springan ovan 2-8
Det jag menar, om man sågat ut den röd rektangeln. Men får se hur de andra uttagen ser ut när de kommer. 😅
jbr jbr skrev:
Lite andra tips...

Keystone är en utmärkt standard och med keystone-jack kan man välja bland en uppsjö uttag för såväl infällt som utanpåliggande montage.

Ett lagom billigt kroneverktyg säkerställer bra kontaktering.

...och håller man ändå på med keystone så kan man löpa linan ut med patchpanel för rackmontering i andra änden. (tycker jag)
...och en enkel kabeltestare är guld värd för att säkerställa att kontakteringen blev korrekt.

Välj gärna en någotsånär rymlig ROT-dosa.

Vid behov finns det även kabel i en tunn variant som medger 2 x Cat6 i 16mm flexslang.
jbr jbr skrev:
Lite andra tips...

Keystone är en utmärkt standard och med keystone-jack kan man välja bland en uppsjö uttag för såväl infällt som utanpåliggande montage.

Ett lagom billigt kroneverktyg säkerställer bra kontaktering.

...och håller man ändå på med keystone så kan man löpa linan ut med patchpanel för rackmontering i andra änden. (tycker jag)
...och en enkel kabeltestare är guld värd för att säkerställa att kontakteringen blev korrekt.

Välj gärna en någotsånär rymlig ROT-dosa.

Vid behov finns det även kabel i en tunn variant som medger 2 x Cat6 i 16mm flexslang.
Ja kroneverktyg har jag. Nätverkstestare har jag inte brytt mig om, får jag ut 1Gbit på kabeln så funkar det ju. En hel patchpanel är lite overkill för mitt ändamål. Min plan var att sätta en switch på vinden och sedan dra vidare därifrån.
 
O Ocuf skrev:
En hel patchpanel är lite overkill för mitt ändamål. Min plan var att sätta en switch på vinden och sedan dra vidare därifrån.
Ja en switch måste man givetvis ha men vad sitter på kabeländen som börjar på vinden?
Tänkte du sätta en RJ45-kontakt direkt på nätverkskabeln och sedan in i switchen?
 
O
jbr jbr skrev:
Ja en switch måste man givetvis ha men vad sitter på kabeländen som börjar på vinden?
Tänkte du sätta en RJ45-kontakt direkt på nätverkskabeln och sedan in i switchen?
Antingen uttag på vinden eller bara rj45 direkt. Jag vet man ska inte använda rj45 på installationskabel men man går ju inte där och rycker i den.
 
O Ocuf skrev:
Antingen uttag på vinden eller bara rj45 direkt. Jag vet man ska inte använda rj45 på installationskabel men man går ju inte där och rycker i den.
Det är svårt att sätta på vanliga uttag på installationskabel också. Det blir aldrig bra tycker jag.
 
O Ocuf skrev:
Antingen uttag på vinden eller bara rj45 direkt. Jag vet man ska inte använda rj45 på installationskabel men man går ju inte där och rycker i den.
Jo precis och vill man ha uttag på vinden så är ju patchpanel en utmärkt lösning...
 
O Ocuf skrev:
Tack för alla tips!

En annan fråga. Vi har några vp rör med elkablar t ex. Man verkar ha avslutat dessa med flexslang för att vinkla dem neråt. Ska man göra liknande eller köpa färdiga 90 graders VP böjar?
Borde man inte dra om det där? Lägga rör/slang under isoleringen. Se till att fästa den ordentligt med klammer, inte spik. Detcfibbs risk att du skadar slangen /röret då. Använd glesen att klamra mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.