L L10 skrev:
Kämpa kommer vi att göra. Känns som att jag ändå har flertalet tydliga argument på min sida. Måste bara formulera mig så det blir tydligt framställt.
Kom på en till sak, besiktningsmissen måste ju innebära ett fel på något som orsakar kostnader.

Är felet skadeanmält till Länsförsäkringar? Jag är ganska säker på att du får bättre hjälp via en skarp skadeanmälan som hanteras av skadereglerare isf en "kundtjänst".
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Du kan få ersättning från dem nu och ändå gå vidare till ARN. Då får du pengar nu samtidigt som du har god chans på mer pengar sen, även om det tar tid. ARN kommer inte "dra tillbaka" pengar du redan fått. Du uppger bara att du fått x kr men tycker att du borde fått y kronor pga skadans egentliga kostnad för er.

Det finns även en chans att det inte tar så lång tid i ARN. Om anticimex inser att de kommer torska kan de ganska snabbt kontakta dig för att göra upp. Det är bara om du måste vänta på ett avgörande det tar tid.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
L L10 skrev:
Vi har länsförsäkringar och när vi ringde dem så hade de inga råd om hur vi skulle göra eller vem vi skulle kontakta. :(
Riktigt skitbolag som vill inte hjälpa.
Been there 😢

Dock inget med Anticimex eller ens hus att göra. Gällde bil.

Men när man märkte vilken dålig hjälp och service man fick sades samtliga försäkringar där upp....
 
Har hört oerhört mycket dåligt om AC tyvärr. Verkar va tungt att strida mitt dom.. Men är väldigt nyfiken på vad det är dom missat som leder till en, va det verkar, dyr kostnad?
 
G g.kraft skrev:
Du kan få ersättning från dem nu och ändå gå vidare till ARN. Då får du pengar nu samtidigt som du har god chans på mer pengar sen, även om det tar tid. ARN kommer inte "dra tillbaka" pengar du redan fått. Du uppger bara att du fått x kr men tycker att du borde fått y kronor pga skadans egentliga kostnad för er.

Det finns även en chans att det inte tar så lång tid i ARN. Om anticimex inser att de kommer torska kan de ganska snabbt kontakta dig för att göra upp. Det är bara om du måste vänta på ett avgörande det tar tid.
Men är det inte fult? Då accepterar jag ju budet, ärendet räknas som löst, och gnäller vidare ändå. Går det ens om jag väl accepterat? ARN borde ju också påpeka den biten?
 
Man borde ju kunna skriva tillbaka något i stil med att vi accepterar erbjuden ersättning tillsvidare, men förbehåller oss rätten att ställa ytterligare krav på ersättning senare, när den totala kostnaden för åtgärd är känd.

Ingen aning om det fungerar, men om vi antar att du inte vill ta kostnaden/risken att anlita advokat, så har man ju inte så mycket mer att komma med.
 
L L10 skrev:
Hej! Någon som har fått rätt mot Anticimex efter en bristfällig husbesiktning som lett till akut renovering? De erkänner till viss del att de gjort fel och går med på en tredjedel av summan som vi uppgett dem (alla styrkande dokument inskickat till dem såklart) men det är ju inte vi nöjda med såklart då vi ju anser att deras miss grävt ett lite för djupt hål i vår ekonomi... Men kan man ha någon chans att överklaga till dem eller är det bortkastat? Har någon fått höjt förslag på ersättning efter överklagan? Såklart är en tredjedel bättre än inget men det känns ändå surt.
Hej... Advokat Claes Blåe här. Jag har tampats med Anticimex och andra besiktningsfirmor genom åren. De går att komma till rätta med...

Ring mig kostnadsfritt för mera info, hälsar

Claes Blåe 0708 950126
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 28 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man borde ju kunna skriva tillbaka något i stil med att vi accepterar erbjuden ersättning tillsvidare, men förbehåller oss rätten att ställa ytterligare krav på ersättning senare, när den totala kostnaden för åtgärd är känd.

Ingen aning om det fungerar, men om vi antar att du inte vill ta kostnaden/risken att anlita advokat, så har man ju inte så mycket mer att komma med.
Det är en blankett som man signerar när man ska acceptera, och däri står att ärendet därefter är stängt. Så det är antingen eller typ.
 
Claes Blåe Claes Blåe skrev:
Hej... Advokat Claes Blåe här. Jag har tampats med Anticimex och andra besiktningsfirmor genom åren. De går att komma till rätta med...

Ring mig kostnadsfritt för mera info, hälsar

Claes Blåe 0708 950126
Det lät som ett bra erbjudande
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag har lyckats. Avgörande var vad de skrev i besiktningsprotokollet om det var en riskkonstruktion eller inte. I mitt fall en krypgrund.
Samt pekade på ett antal rättsfall kring vad en normalt kunnig besiktningsman ska kontrollera. I mitt fall hade vi som köpare köpt en överlåtelse besiktning av Anticimex och då hade vi 2 år på oss att klaga på tjänsten.
 
Wolf369 Wolf369 skrev:
Jag har lyckats. Avgörande var vad de skrev i besiktningsprotokollet om det var en riskkonstruktion eller inte. I mitt fall en krypgrund.
Samt pekade på ett antal rättsfall kring vad en normalt kunnig besiktningsman ska kontrollera. I mitt fall hade vi som köpare köpt en överlåtelse besiktning av Anticimex och då hade vi 2 år på oss att klaga på tjänsten.
Menar du att de själva borde ha skrivit att det var riskkonstruktion när det kom till din krypgrund?

Men grattis att du lyckades! Låg det mycket jobb bakom och blev det långdraget? Fick du det som du begärde?
 
L L10 skrev:
Menar du att de själva borde ha skrivit att det var riskkonstruktion när det kom till din krypgrund?

Men grattis att du lyckades! Låg det mycket jobb bakom och blev det långdraget? Fick du det som du begärde?
Hade de skrivit att det var en riskkonstruktion hade ansvaret gått över till mig att undersöka vidare, men det skrev inte att det var det så därför kunde jag reklamera besiktningen. En snickare fick ta fram en offert som de sedan accepterade efter viss argumentation. Blev inte jättelångdraget.
 
  • Gilla
L10
  • Laddar…
Wolf369 Wolf369 skrev:
Hade de skrivit att det var en riskkonstruktion hade ansvaret gått över till mig att undersöka vidare, men det skrev inte att det var det så därför kunde jag reklamera besiktningen. En snickare fick ta fram en offert som de sedan accepterade efter viss argumentation. Blev inte jättelångdraget.
Visste du själv att det var det du skulle trycka på? Och var de svårjobbade?
 
Mitt tips är att du tar hjälp av en advokat.
Du bör ha Rättsskydd i din hemförsäkring.

Det har räddat mig med en tvist med en hantverkare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L L10 skrev:
Hej! Någon som har fått rätt mot Anticimex efter en bristfällig husbesiktning som lett till akut renovering? De erkänner till viss del att de gjort fel och går med på en tredjedel av summan som vi uppgett dem (alla styrkande dokument inskickat till dem såklart) men det är ju inte vi nöjda med såklart då vi ju anser att deras miss grävt ett lite för djupt hål i vår ekonomi... Men kan man ha någon chans att överklaga till dem eller är det bortkastat? Har någon fått höjt förslag på ersättning efter överklagan? Såklart är en tredjedel bättre än inget men det känns ändå surt.
Låter inte som att det handlar om att få rätt mot Anticimex, utan mer om att ni är oense om värdet.

Finns ju en del som vill ha ett nytt hus för någon liten skavank. Om jag överdriver lite. Och sådana måste dom ju ha ett sätt att säga stopp till.
Sedan vill inte jag säga att det är så i det här fallet. Här vet vi ju inga detaljer.

Men det kan helt enkelt vara så att AC ger en skälig ersättning, medan ni fläskat på allt ni kan och försöker få dom att betala för sådant som inte har med skadan att göra. Vi i tråden vet inte, och kan därför inte kommentera.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.