O Olaf3 skrev:
Jag klagade, tre gånger tror jag, och fick upp summan. Med pennan rätt menar jag skriv att ni inte förkastar deras förslag bara att ni inte är överens om beloppet
Ok tack, ska fundera på hur jag ska formulera mig. Men det låter ju åtminstone lite hoppfullt, varje liten höjning är ju värdefull.
 
P paralun skrev:
Jo inte vet jag och kollade snabbt
[länk]

Sen måste man själv lägga ner lite tid och kolla villkoren i villaförsäkringen, sen ringer man igen och frågar.
Slutligen är det ju mycket viktigt hur mycket pengar det handlar om, i sak och om en besiktning är ofullständig så kan det bli större belopp men allting bedöms ju olika av olika människor. Kommer man ingen vart så får man fråga långivaren om råd att kanske uttöka huslånet?
Tack, även om man skulle få delar av kostnaderna tänker jag att varje krona nu är viktig för att återställa skadorna. Vågar inte göra något stort av detta mer...
 
L L10 skrev:
Argumenten handlar mer om att de inte anser att felet skulle varit helt lätt för besiktningsmannen att upptäcka.
Fast det skall ju inte påverka ersättningsnivån. Antingen har bes. mannen gjort en miss, och du har rätt till skadestånd för ett dåligt utfört uppdrag.

Eller så har bes, mannen gjort allt rätt, och då har du inte rätt till något skadestånd. Det finns inga mellanting.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
L L10 skrev:
Tack, även om man skulle få delar av kostnaderna tänker jag att varje krona nu är viktig för att återställa skadorna. Vågar inte göra något stort av detta mer...
Nu är det svårt att säga eftersom vi inte har några detaljer och olika personer bedömer sin ekonomi på sitt sätt. Eventuellt kan det vara en god ide att även prata med banken/långivaren hur de ser på saken?
Det gäller ju att ha flera strategier om den första misslyckas.
 
H hempularen skrev:
Fast det skall ju inte påverka ersättningsnivån. Antingen har bes. mannen gjort en miss, och du har rätt till skadestånd för ett dåligt utfört uppdrag.

Eller så har bes, mannen gjort allt rätt, och då har du inte rätt till något skadestånd. Det finns inga mellanting.
Jo det är så jag tänkt också. En miss är en miss. Blir ju konstigt så som det är nu.
 
P paralun skrev:
Nu är det svårt att säga eftersom vi inte har några detaljer och olika personer bedömer sin ekonomi på sitt sätt. Eventuellt kan det vara en god ide att även prata med banken/långivaren hur de ser på saken?
Det gäller ju att ha flera strategier om den första misslyckas.
Jo men att skuldsätta sig mer pga någons miss känns väldigt surt.
 
H hempularen skrev:
Fast det skall ju inte påverka ersättningsnivån. Antingen har bes. mannen gjort en miss, och du har rätt till skadestånd för ett dåligt utfört uppdrag.

Eller så har bes, mannen gjort allt rätt, och då har du inte rätt till något skadestånd. Det finns inga mellanting.
Ditt resonemang om rätt och fel är logiskt men min erfarenhet är att Anticimex väljer att tjafsa om ersättningsnivån för att minimera sina kostnader. Detta trots att de har avsättningar i sina kalkyler för att finansiera sina misstag.
 
  • Gilla
TobiasN
  • Laddar…
L L10 skrev:
Jo men att skuldsätta sig mer pga någons miss känns väldigt surt.
Jo men du måste nog undersöka alla möjliga vägar. Blir själv inte klok på det här med rättskydd och när man kan använda sig av det. Sedan vill ingen bank stjälpa sin kund utan där finns det nog möjligheter.
Sen som jag skrev om Folksam/Anticimex så har jag aldrig stött på en sådan noggrann besiktningsman.

Värderingen av Anticimex miss är ju en stor utmaning men hör dig för.
 
P paralun skrev:
Jo men du måste nog undersöka alla möjliga vägar. Blir själv inte klok på det här med rättskydd och när man kan använda sig av det. Sedan vill ingen bank stjälpa sin kund utan där finns det nog möjligheter.
Sen som jag skrev om Folksam/Anticimex så har jag aldrig stött på en sådan noggrann besiktningsman.

Värderingen av Anticimex miss är ju en stor utmaning men hör dig för.
Jo vi får kolla upp allt sånt, man blir bara så matt av allt detta.
 
L L10 skrev:
Jo vi får kolla upp allt sånt, man blir bara så matt av allt detta.
Jo men kämpa på, skriv ner anteckningar så att det inte blir en röra i ditt huvud.
Sen vilka planer som du tror är framkomliga. Mycket enklare på papper eller ett digitalt dokument så blir man mer fokuserad.
 
P paralun skrev:
Jo men kämpa på, skriv ner anteckningar så att det inte blir en röra i ditt huvud.
Sen vilka planer som du tror är framkomliga. Mycket enklare på papper eller ett digitalt dokument så blir man mer fokuserad.
Kämpa kommer vi att göra. Känns som att jag ändå har flertalet tydliga argument på min sida. Måste bara formulera mig så det blir tydligt framställt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Maalox
L L10 skrev:
Känns som att jag ändå har flertalet tydliga argument på min sida. Måste bara formulera mig så det blir tydligt framställt.
Här vill jag slå en slag för generativ AI, typ ChatGPT. Fantastiskt verktyg för att sakligt få framställt argument, dessutom med ett professionellt språk.
 
  • Gilla
rhmax och 2 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Här vill jag slå en slag för generativ AI, typ ChatGPT. Fantastiskt verktyg för att sakligt få framställt argument, dessutom med ett professionellt språk.
Ska prova!
 
Vi såg felet men bara lite.

Innan du börjar bråka mer. kolla villkoren för deras nuvarande bud. Det kan vara villkorat.
Det är med största sannolikhet inte bundna till budet. Alltså tjaffsar ni mer så....
försök att tänka objektivt. Kan det finnas avskrivningar? Eller andra saker som de egentligen inte ska betala. Då har ni ett bra bud. Tänk på att det är en sak att ha rätt en annan att få rätt. När eller om det är dags att lägga ett bud.det.vet jag inte.

Är ni bra på byråkratiska? Jag använder gärna det språket.

Men tänk på att inte ge för mycket information
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi såg felet men bara lite.

Innan du börjar bråka mer. kolla villkoren för deras nuvarande bud. Det kan vara villkorat.
Det är med största sannolikhet inte bundna till budet. Alltså tjaffsar ni mer så....
försök att tänka objektivt. Kan det finnas avskrivningar? Eller andra saker som de egentligen inte ska betala. Då har ni ett bra bud. Tänk på att det är en sak att ha rätt en annan att få rätt. När eller om det är dags att lägga ett bud.det.vet jag inte.

Är ni bra på byråkratiska? Jag använder gärna det språket.

Men tänk på att inte ge för mycket information
Vi har ett erbjudande som vi kan acceptera eller begära omprövning. Det är här jag är osäker på om de plötsligt kan komma fram till en lägre summa eller till och med dra tillbaka allt. Vi behöver acceptera erbjudandet innan ett visst datum.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.