Intressant TEGE!
 
TEGE skrev:
Jag är förvisso inte anställd i bank längre men har arbetat i tre olika genom åren och suttit i olika kreditkommittéer och bedömt lån, inte minst bostadslån. De schabloner som flertalet banker använder sig av är a) 40 års amortering av skulden b) aktuell 5-års ränta + 2 procentenheter c) driftskostnader inkl fastighetsskatt och d) schablon över personliga kostnader.

För ett lån på 1,5 Mkr skulle det alltså krävas 17.300 kr i nettoinkomst om vi räknar med en
schablonamortering om 3.125 kr/mån
nettoränta om drygt 6.100 kr/mån (5+2 % * 0,7 *1.500.000 kr)
drift om 3.000 kr/mån
schablonkostnad för personliga levnadskostnader om 5.000 kr/mån
TUSEN TACK för detta inlägg! Kul att få se lite siffror, även om det "bara" är en schablon! :)
 
Jag tycker du ska gå till en bank och höra efter hur mycket de skulle vara beredda att låna ut under just dina förhållanden. Jag tror tyvärr att du kan bli mycket besviken om du räknar med höga belopp nu och börjar planera efter det och sedan går till banken. I all välmening!
 
Den springande punkten på ensamstående vs par är nog just kontantinsatsten - just pga risken att inte kunna betala ökar om man bara är en person som har betalningsansvar...

Annars så har jag också fått intrycket som TEGE skriver att det är schablonberäkningen som gäller - dock med 5500 kr/vuxen i omkostnader ca 2000 kr/barn räntan + 2% (3% i dagsläget t.o.m) dock inte ngn amortering - men då har jag bara kollat på lägenheter/hus nära Stockholm - kan ju vara annorlunda ute i landet...

Men tokvante: Gör såhär för att komma ett steg närmare drömmen tycker jag:
1. Ring/maila en bank (/din bank) och fråga om ett lånelöfte - det kostar inget och då får du ju svar på det.
2. Kommunen vet vad som krävs för VA osv på en viss fastighet - eftersom din "drömplätt" inte är avstyckad så är det nog huvudfastigheten man får gå på - vissa kommuner har mer tid/är mer hjälpsamma än andra. OM man överhuvudtaget får dra in VA (inte säkert på Gotland) så är alternativen kommunalt eller egen brunn - kostnaderna brukar ligga i 100000-250000 kr klassen...
3. Kolla efter lite renoveringstorp och liknande och fundera på om du kan "drömrenovera" ett sånt istället - ett nybygge är väldigt stort - särskilt om man aldrig gjort ngt liknande OCH är ensam och inte har ngn att bolla alla ideer osv med...Sedan om ett par år kanske du säljer och bygger drömhuset...
/K
 
Hemmakatten
Min bestämda uppfattning är att bankerna ser till betalnings/kredithistorik. Dvs. har du lån sedan tidigare hos banken som du skött och har du dessutom ett sparande sedan flera år och är allmänt sedd som en "skötsam" person av banken så kan du visst få låna till ett hus. Känner till flera sådana situationer, bl.a. där barnfamiljer med en lön fått lån till husköp pga tidigare dokumenterade affärer med banken i fråga. Så, börja spara, betala lån, håll kontakt med banken.
 
Vad jag tjatar, men SUPERTACK för era svar!

Kul att få lite förslag oxå! Ska både ta kontakt med kommunen om just denna lilla markplätt (mest för kul kanske..), och även banken för att höra vad de har att säga om min situation. Jag hoppas dock inte för mycket efter lite kött på benen iom. era svar. ;)

Jag har även hört att kreditupplysningar kan ses som negativt(?)

Varje kreditupplysning som företag ev. gör på mig sparas i ett visst antal år (eller för alltid?) och om banken ser att det är mycket kreditupplysningar så kan de bli tveksamma (om man vill ta ett lån). Men kan det även vara postivit att ha sådana om de ser att man skött dem?
Inte för att jag personligen har särskilt många sådana eller misskött dem, men kan ju vara kul att veta.

Sedan undrar jag en annan sak, säg att det värsta händer - man har fått ett fett lån, byggt huset och mister jobbet (som banken då är rädd för), kan de inte "bara" ta huset och sälja det då? Eller är de rädda för ett sådant scenario då huset kanske inte blir sålt eller dyl.?
Inte för att det är en lösning på (det hemska) problemet, är mest bara nyfiken i mina, jo, jag vet - naiva - tankar.
 
Har man många kreditupplysningar gjorda kan det för vissa indikera ett riskbeteende, dvs att man handlar på avbetalning osv. Men är det bara några stycken och man kan förklara dessa med lånelöften osv är det ingen fara på taket.

Jo, de kan "bara" ta huset. I USA är du därefter skuldfri. Men i Sverige har du kvar ev lån som blir över. Dvs köper du och fullbelånar ett hus för 1,5 miljoner och det kommer en enorm kris som gör att du med flera förlorar jobbet, så är det många som måste sälja samtidigt och priserna sjunker. Då kan du tvingas sälja för kanske 1 miljoner och då har du 500000 kvar i skulder, men inget hus. Därför vill bankerna ha en kontantinsats, för att du ska ha lite marginal.

/Pontus
 
Många kreditupplysningar kan höja ett ögonbryn hos bankerna - men kan du förklara dem så är det ingen fara.

Jag fick en fråga innan vi köpte vårt radhus - då hade jag 6 st tagna inom en kort tidsperiod - men alla var ju för att jag hade sonderat bankerna efter bästa lånevillkor - så det var inga problem.

En enda, eller två eller tom tre är inget konstigt alls det var för 5 år sen som ett par bolag med gamla finanssystem fick upp en varningsflagga för det - idag är systemen mer sofistikerade!

Som Pongu skriver: I sverige är du betalningsskyldig även om banken måste gå in och tvångsförsälja huset - så risken finns att man då står med miljonlån men inget hus, poch troligen då utan möjlighet att köpa ngt annat. Under 90-talet var det en del som blev s.k. insolventa och som precis nu har börjat bli fria från de skulderna.

Därför gäller det att tänka efter själv innan, även om bankerna ibland har spärrar så är det till slut du själv som måste räkna igenom ekonomin så att du klarar avbetalningarna även om du blir långvarigt sjuk osv

/K
 
klaskarlsson skrev:
Därför gäller det att tänka efter själv innan, även om bankerna ibland har spärrar så är det till slut du själv som måste räkna igenom ekonomin så att du klarar avbetalningarna även om du blir långvarigt sjuk osv

/K
Det är viktiga ord.
Du ska ju själv leva och må bra. Bara för att banken lånar ut ska du inte hugga direkt. Räkna själv. Prov lev på ekonomin du kommer få ett halvår och se om du gillar ditt nya ekonomiska läge. Att sitta ensam i sitt drömhus och inte ha råd att bjuda hem vänner på en god middag ger ingen livskvalitet direkt. Då är det roligare att sitta i ett litet torp med alla vänner och bjuda på god mat och dryck.
 
Jag håller med tidigare inlägg om att spara till en rejäl handpenning. Ju större del av bygg- och anläggningskostnaden du står för desto större säkerhet kommer banken anse sig ha gentemot prisras och desto mindre behöver du be att få låna i förhållande till din inkomst.

Att istället för spara på räntekonto eller i fonder göra det i form av ägande och rustande av en mindre/billigare fastighet ger en rad fördelar:
- Värdet av ditt sparande kommer vara synkat med fastighetsmarknaden
- Du får (högst sannolikt) en snabbare tillväxttakt eftersom du lägger ned eget arbete. Leta efter ett objekt med låga driftkostnader!
- Det är den roligaste sparformen! Du har något du kan nyttja istället för att titta på siffror på en skärm. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.