Vad händer om du förlorar jobbet och du är ensam med lånet? ...
 
Hmm
Skissa på "drömhuset" börja med att i år bygga de tre första rummen.
Om tre-fem år, värdera om. Sök nytt lån och fortsätt drömhusbygget, själv
eller tillsammans med någon.
 
Hjälp, vilka många och bra svar! Tack så jättemycket!

- Jag vet inte alls vad en gammal åkerplätt kostar. Jag har bara tagit reda på vem som äger plätten. Finns som sagt troligtvis inget V/A indraget eftersom det är en åkerplätt.. för då behöver man ju inte sånt, antar jag.
Däremot känner jag ett par bekanta som köpte en stor bit mark, kanske 2-3 km från denna åker, det var dock en bit skog, så massor med träd och grejjer på, ingenting indraget och som sagt, en rätt stor bit, de fick betala 129 000 kronor för den markbiten. Ca 8 km från Visby.

- Vad som händer med lån om jag skulle förlora mitt jobb har jag verkligen ingen aning om. Jag har verkligen ingen koll på det här med lån överhuvudtaget känns det som. Eller pantbrev, eller en massa andra saker ni nämnt (jodå, jag ska googla och absolut lära mig mer!), även om jag inte känner att jag egentligen har ett större intresse, så skulle jag ändå någonstans vilja lära mig mer om lån, ränta, topplån, skatter för hus osv. osv. i all oändlighet. Det är dock svårt att börja när man egentligen inte är intresserad, utan känner mest att "det kan vara bra att kunna/ha koll". Så som sagt, ingen aning.. självklart något man oxå måste ta reda på!

Återigen, tack för era svar! Enormt hjälpsamma.

Just det, kom på en till sak; säg nu att man kanske har alla pengar till att köpa mark och bygga hus, hur tar man reda på om den bit mark man är intresserad av - om man kan dra in V/A där? Måste man prata med markägaren? Ringa kommunen?
Har jag förstått rätt om det är så att någon från kommunen(?) måste komma ut och titta? Och måste man som sagt underrätta nuvarande ägaren då?
 
Kvista upp till kommunens kontor och fråga i vilka områden du kan bygga.
 
-MH- skrev:
Kvista upp till kommunens kontor och fråga i vilka områden du kan bygga.
Det är inte Lantmäteriet utan kommunen som har den infon?
 
Pongu skrev:
Det skulle inte vara några som helst problem. Du skulle nog kunna få lån på 1,5 miljoner själv med en mindre kontantinstas än så, kanske 150000-300000kr. Sen tillkommer kostnad för pantbrev och lagfart, googla på dessa ord!
/Pontus
För att låna 1,5 milj själv så behöver man ha en månadsinkomst på ca 40.000:- före skatt, förutsatt att man inte har några andra lån, underhåll eller andra större belastningar. Det kan givetvis skilja en del banker emellan, men på ett ungefär.
 
injonil skrev:
För att låna 1,5 milj själv så behöver man ha en månadsinkomst på ca 40.000:- före skatt, förutsatt att man inte har några andra lån, underhåll eller andra större belastningar. Det kan givetvis skilja en del banker emellan, men på ett ungefär.

Så summan spelar inte så stor roll? För några svar längre upp så stod det att man behöver en månadsinkomst på 40 000 för ett lån på 2,5-3 mijoner, men man måste alltså ha 40 000 i månaden även om man vill låna hälften av den summan (1,5)?
 
Det är motstridiga uppgifter. Min erfarenhet/uppfattning är att det inte finns någon bank som skulle låna ut närheten av 2,5-3 milj till en ensam person med inkomst 40.000:-
 
injonil skrev:
Det är motstridiga uppgifter. Min erfarenhet/uppfattning är att det inte finns någon bank som skulle låna ut närheten av 2,5-3 milj till en ensam person med inkomst 40.000:-
Ok, själv har jag inte den minsta aning.
Däremot hoppas jag att en bank vill låna ut miljonbelopp till (kanske) en ensam person som har sparade pengar.
 
Det har inte så stor betydelse hur mkt pengar man har sparade. Banken får enligt lag inte utsätta någon för risken att inte ha råd att betala räntor på de lån banken ger. Att bidra med kontantinsats etc medför lägre risk för banken att gå back vid eventuella problem, och det förutsätter jag att du har tillräckligt för att banken ska bli nöjd. Det är inte det som är problemet för att få ett högt banklån för en ensamstående.
 
Banken gör ju en sammatagen bedömning, men det brukar inte vara några problem att låna upp till 3 miljoner med två "tjänstemannainkomster", så jag gissade att det inte ska vara några problem med en hygglig lön och kontaktinsats att få låna 1,5 miljon, men jag är inte någon bankman och har aldrig varit i situationen, så jag litar tills vidare på att Injonil har bättre information.

/Pontus
 
Pongu, det är ju precis vad jag också sagt! :)

Men att låna MER än 1,5 milj tror jag blir mycket svårt, oavsett lön. Och OM det skulle gå så räcker inte 40.000:- på långa vägar till att få låna 2,5-3 milj.
 
injonil skrev:
För att låna 1,5 milj själv så behöver man ha en månadsinkomst på ca 40.000:- före skatt
Jo, men 40000kr tycker jag är en mycket bra lön, i alla fall för en yngre person. Jag tror man kommer undan med en något lägre lön, men jag kan inte specificera någon exakt nivå.
 
Kanske något, men det krävs mer för en ensamstående! Dels är risken mindra att två blir arbetslösa samtidigt och dels är det en del fasta kostnader som inte blir större för att man är två och som då delas...

Måste väl finnas en banktjänsteman här som kan ge svar på frågan?!
 
Jag är förvisso inte anställd i bank längre men har arbetat i tre olika genom åren och suttit i olika kreditkommittéer och bedömt lån, inte minst bostadslån. De schabloner som flertalet banker använder sig av är a) 40 års amortering av skulden b) aktuell 5-års ränta + 2 procentenheter c) driftskostnader inkl fastighetsskatt och d) schablon över personliga kostnader.

För ett lån på 1,5 Mkr skulle det alltså krävas 17.300 kr i nettoinkomst om vi räknar med en
schablonamortering om 3.125 kr/mån
nettoränta om drygt 6.100 kr/mån (5+2 % * 0,7 *1.500.000 kr)
drift om 3.000 kr/mån
schablonkostnad för personliga levnadskostnader om 5.000 kr/mån
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.