Bricco Bricco skrev:
Har sjöstensplattor och på skuggsidan har mossan fått fäste. Testat med högtrycken men inte mycket händer :O

Fler förslag på hur man får bort detta?
prova med vägsalt sen högtryck
 
Jag häller kokande vatten på min stenläggning, då försvinner ogräset i skarvarna, mossan kanske ogillar liknande behandling?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S
johnsilver johnsilver skrev:
prova med vägsalt sen högtryck
Ojojoj. Jag antar du inte gjort så själv och upplevt resultatet. Googla gärna på betong och salt. Vägverket använder varje år tonvis med Silan för att skydda broar mm från den värsta kemikalien som finns för betong: Salt!
Själv hade jag sönder min betongtrappa genom att salta den på vintern. Man lär sig av sina misstag och jag har lärt mig mycket. ;)

1. Basiska ämnen för att döda.
2. Skölj rent med så mild högtryck som möjligt. Försök att inte spola bort sandkorn i ytskiktet.
3. Låt torka ordentligt.
4. Behandla med Siloxan eller Silan.
 
Ett alternativ till betongplattor är ju utomhusklinker 20/30 mm tjocka som mossa, lava och alger inte kan växa på. De är Frostsäkra, tål högtryckstvätt, syra, salt mm
 
Pear4Life Pear4Life skrev:
Jag har testat det mesta genom åren och kommit fram till att följande kombination är "bäst"...
Stålborste, öl och lite tid :)
Precis min metod också! Mossan har inte kommit tillbaka
 
optimum
Använd takrent.
Tar bort mossa mm på takpannor och är motsvarande på plattor.
 
S STB skrev:
Ojojoj. Jag antar du inte gjort så själv och upplevt resultatet. Googla gärna på betong och salt. Vägverket använder varje år tonvis med Silan för att skydda broar mm från den värsta kemikalien som finns för betong: Salt! Plattorna är från 1977 och jag lägger salt i fogarna hjälper några månader sen kommer det igen
Själv hade jag sönder min betongtrappa genom att salta den på vintern. Man lär sig av sina misstag och jag har lärt mig mycket. ;)

1. Basiska ämnen för att döda.
2. Skölj rent med så mild högtryck som möjligt. Försök att inte spola bort sandkorn i ytskiktet.
3. Låt torka ordentligt.
4. Behandla med Siloxan eller Silan.
 
Prova en roterande hård borste typ vad som används i denna altantvätt
Multiborste Ryobi RY18PCB

Kan köpas ex här; https://www.k-rauta.se/produkt/multiborste-ryobi-ry18pcb-140-one/4058546337759

Finns även plattrensare med stålborste som jag inte har någon erfarenhet av alls,
Ryobi RY18PCA

Finns olika borstar för den förstnämnda multiborsten, den vi använt mest är för trädäcksaltan och det har fungerat mycket bra för att ta bort intorkade löv/växtdelar/mossa/whatever. Enda förbehandlingen är att spruta på en lösning av brunsåpa och vatten, låta verka en halvtimme. Blir soprent och som nytt nästan. Borde funka bra även på stenplattor ev med anpassad borste för det ändamålet.
 
Bricco Bricco skrev:
Har sjöstensplattor och på skuggsidan har mossan fått fäste. Testat med högtrycken men inte mycket händer :Bränn bort det och sen högtryck

Fler förslag på hur man får bort detta?
 
B Björnplattis skrev:
Ett alternativ till betongplattor är ju utomhusklinker 20/30 mm tjocka som mossa, lava och alger inte kan växa på. De är Frostsäkra, tål högtryckstvätt, syra, salt mm
Vad gör att inget växer på sådana plattor?
 
Z z_bumbi skrev:
Vad gör att inget växer på sådana plattor?
Dom är täckta med glasyr växterna har svårt att få grepp o näring då
 
Aha jag trodde det inte kunde växa något vilket är en skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.