Mossa är generellt sett känsliga för förändringar av pH värde. Vissa typer av mossa gillar sura växtplatser medan andra gillar basiska växtplatser. Om du mäter pH värdet vid din växtplats kanske du kan sänka höja pH. Citronsyra, borde fungera åt ena hållet och är ju hyffsat billigt och miljövänligt. Lut är väl åt andra hållet men kan väl knappast räknas som miljövänligt. Någon som vet någon bas som är billig och miljövänlig?
 
Växer de på betongplattor kan man räkna underlaget som basiskt. pH ändrar man inte så lätt i det fallet med mindre än att man fräter bort plattorna.

Däremot är det inget fel på lut (natriumhydroxid) rent miljömässigt. Det duger som mossbekämpning eftersom starka baser får mosscellernas membran att gå sönder. Mossan försvinner inte i ett nafs men försvagas eller dör.

En variant på det temat är att spraya en ganska stark diskmedelslösning på mossan med jämna mellanrum, t ex en gång i veckan eller något. Såsmåningom tröttar man ut den.
 
  • Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
R
en säck med kalk kostar ju typ 30 spänn, slängde ut på gräsmattan haromdagen o mossan gulnar...
 
Bockstensmannen skrev:
Det går INTE att få bort mossa från plattor med dansk sjösten med enbart en högtryckstvätt. Och då är det inget fel på Högtryckstvätten kan jag säga.

Jag har stått och blåste med en Kärcher K7 typ 170 riktiga Bar på max effekt, men icke, även Kärchers Stora tralltvätt 400 serien gick bet. En del går bort av kraften men absolut inte allt. (Denna tvätt har används till bla vattenblästering vilket funkar bra)

Mossans rötter har kilat sig in bra i strukturen i plattorna. Kanske går om man samtidigt kör med något slags medel? Någon som kan rekomendera nåt som verkligen funkar när det är den jobbiga mossan.
Vi har denna, (Kärcher K7)
http://www.karcher.se/versions/se/assets/gallery/gallery_product_11687200/11687200.jpg
om man kör med det reglerbara spolmunstycket så sitter mycket mossa kvar på skrovlig betong/asfalt/mm, men om man däremot kör med rotorjetmunstycket så försvinner all synlig mossa.
 
Chaly
Henri skrev:
Jag skulle vara förvånad om du inte mycket snart har mossa igen på sjöstensplattorna!
Jo, den kommer garanterat tillbaka, det är ju bara en tidsfråga oberoende av hur man gör ren dom... Man blir ju aldrig av med mossan permanent.
 
R
jag säger som så, testa med Roundup, de tar kål på allt. Har precis tagit död på all min Kirskål med detta fantastiska medel!
 
Roland112 skrev:
jag säger som så, testa med Roundup, de tar kål på allt. Har precis tagit död på all min Kirskål med detta fantastiska medel!
Jag har samma problem att mossan är hopplös att få bort från den danska sjöstenen.
Den återkommer varje år. En gång har jag använt högtryckstvätt med roterande borste.
Resultatet blev hyfsat men det blir så kopiöst smutsigt runtomkring så jag vill helst undvika detta sätt.
Jag skulle vilja hitta ett bra medel som man kan lägga på och sedan bara borsta och skölja bort det.
Jag har testat 12% ogräsättika, men det hjälper bara lite, mossan sitter kvar ändå.
Har testat kokande vatten men det hjälper inte heller. Även testat stålborste manuellt men man får hålla på länge och man får ändå inte bort allt.
Finns det ingen dunderkur som gör att det släpper lätt ?
 
Janneman
Har också testat högtryck. Eftersom det smutsar ner klädde jag in alla väggar med plast. Funkade men mossan kom tillbaka ganska snart.
Weibulls 12 % ogräsättika är hittills det minst dåliga sättet. Ättikan avlägsnar inte mossan men verkar döda den. Mossan blir kvar men brun i stället för grön och samtidigt mindre synlig. Ser bättre ut och jag hoppas att den på sikt faller av.
Tror att en kombination av de båda bekämpningssätten kan fungera. Därför kommer jag att efter ett år med ättika använda högtryckstvätt igen och direkt efteråt spraya ättika över plattorna i förebyggande syfte.
 
Jag har testat det mesta genom åren och kommit fram till att följande kombination är "bäst"...
Stålborste, öl och lite tid :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja jag har sprayat nu några gånger på ett tiotal plattor med 12% ogräsättika. Mossan blir ljusbrun och plattorna lite ljusare och snyggare. Jag har inte försökt att borsta mer för jag tror inte det släpper 100 %.
Henri jag köper hela ditt koncept, jag kommer att göra likadant. Spraya många gånger under lång tid och få död på det.
Sedan vid något bra tillfälle nu på hösten köra med högtryck och roterande borste. Det kan ju inte bli sämre.
Man får se det som ett långsiktigt projekt. Det släpper väl nog mer och mer ju oftare man sprayar.
Har 10 liter ättiksyra nu stående och en sprayflaska. Skall ta bit för bit i omgångar.

Om man tar en enkel högtryckstvätt med lägre bartryck så kanske det inte blir lika smutsigt men finns det då risk att det är svårtare att få bort mossan ?

Det medel som heter Round Up är det bättre än 12% Ättikssyra eller är det ungefär samma innehåll ?

Det finns ett mycket dyrt medel som heter Fulstopp, om det är bra så är det säkert värt merkostnaden.
Någon som testat om det är bättre än Ogräsättikan ?
 
Janneman skrev:
Om man tar en enkel högtryckstvätt med lägre bartryck så kanske det inte blir lika smutsigt men finns det då risk att det är svårtare att få bort mossan ?
Jag kommer tvärtom att använda en högtryckstvätt med högre bar än tidigare eftersom det annars tar för lång tid att få bort mossan från stenarna. Mossan sitter ju väldig hårt. Därför använder jag turbomunstycke och inte roterande borste.

Tyvärr blir det väldigt smutsigt bl a på väggar, det hjälper att sätta upp plast (från Biltema). Ett arbetsamt moment men det fungerar bra som skydd.
 
Jag har nu med framgång tvättat sjöstensplattorna med samma högtryckstvätt som tidigare. Denna gång gick det mycket lättare att få bort mossan Jag är övertygad om att det beror på att jag förra året använde ogräsättika vilket har gjort att mossans rötter inte sitter lika hårt som tidigare. En nackdel med ättika är att den kan ge fula fläckar på plattorna. Dessa försvinner dock med högtryckstvätt.
 
Finns det någon nackdel med att låta mossan växa?
 
Keexet. Jag antar att mossa binder fukt som medför att plattorna kan bli isiga och hala på vintern. Vidare kanske mossans rötter på sikt orsakar att sjöstenarna lossnar.
För mig räcker det med att utseendet på plattorna försämras kraftigt på grund av mossa.
 
Keexet Keexet skrev:
Finns det någon nackdel med att låta mossan växa?
Kanske lite OT, när vi bytte taket (betongpannor) så hade mossan ätit hål på några pannor, största hålet var 3-3,5 cm i diameter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.