Cementa visar BARA siffror som är fördelaktiga för dom.
De volymer som passerar reningsverket och går tillbaks till Gotland är i storleken en tiondel av de volymer dom pumpar bort
Det vatten som samlas upp i ett kalkbrott är rimligen ganska kalkhaltigt. Det är inget vidare i kranen.
Låt det sedan grundvattnet rinna längsmed de vägar som trafikeras av dieseltruckar, så blir det kanske inte så aptitligt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Fast de som tjänar pengar på turism på sin mark vill förmodligen ha lika stor rätt att göra det. Varför ska de stå tillbaka och cementa få köra på? Är det ont om vatten får man väl göra en rationering, varje hushåll eller företag får göra av med ett visst antal liter. Sen är det stopp.
Är det någon som egentligen vet säkert orsak och verkan, är det inte det som är bristen här. Att utredningarna tryter. Att man inte gjort hemläxan. Att man hoppas få tillståndet förlängt utan att veta vad konsekvenserna är.

Tänk på think pinks soptippar. De får vi skattebetalare nu stå för sanering av, plus att närboende fått enorma störningar.
Det är upp till staten det.
Det hade lika gärna kunnat tvinga de ansvariga att utföra straffarbete tills det var sanerat....inte alls som i trådens fall..
 
A
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Cementa visar BARA siffror som är fördelaktiga för dom.
De volymer som passerar reningsverket och går tillbaks till Gotland är i storleken en tiondel av de volymer dom pumpar bort
Det vatten som samlas upp i ett kalkbrott är rimligen ganska kalkhaltigt. Det är inget vidare i kranen.
Låt det sedan grundvattnet rinna längsmed de vägar som trafikeras av dieseltruckar, så blir det kanske inte så aptitligt.
vem har sagt att det är Cementas siffror man går efter...?
kommunen har väl ett ansvar de med för analyser på vattenkvaliteten..
 
J JohanLun skrev:
Jag tror företag fortsätter vinstmaximera så länge deras goodwill inte sjunker som en sten. Då jag gissar konsumenter oftast inte vet vilket bolag som tillverkar cementen i huset i lägenheten de köper så behöver de inte jobba lika hårt på att ha en positiv profil som företag som de som säljer till slutkund.
Helt feltänkt
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
A
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Cementa visar BARA siffror som är fördelaktiga för dom.
De volymer som passerar reningsverket och går tillbaks till Gotland är i storleken en tiondel av de volymer dom pumpar bort
Det vatten som samlas upp i ett kalkbrott är rimligen ganska kalkhaltigt. Det är inget vidare i kranen.
Låt det sedan grundvattnet rinna längsmed de vägar som trafikeras av dieseltruckar, så blir det kanske inte så aptitligt.
grundvatten ska ju rinna genom flera olika lager i marken innan det blir just grundvatten.. rinner det ovanför detta så blir det dagvatten... Och det ska du inte dricka..
Vad det gäller diesel truckar, vad är det då har synpunkter på, som du inte verkar ha på fastlandet?
Hur ofta blir inte dag och grundvatten kontiminerat av trafik, vägsalt, bränsle utsläpp mm?

Varför skulle detta vara värre?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Cementa visar BARA siffror som är fördelaktiga för dom.
De volymer som passerar reningsverket och går tillbaks till Gotland är i storleken en tiondel av de volymer dom pumpar bort
Det vatten som samlas upp i ett kalkbrott är rimligen ganska kalkhaltigt. Det är inget vidare i kranen.
Låt det sedan grundvattnet rinna längsmed de vägar som trafikeras av dieseltruckar, så blir det kanske inte så aptitligt.
Hur mycket vatten pumpar dom bort och hur stort område påverkas? Nederbörden vid kusten på Gotland ger ca 5 000 000 liter per hektar och år så det borde bli en rejäl påfyllning av grundvattnet då och då
 
Vatten, vatten, vatten.... Varför bygger man inte en ledning från fastlandet?
 
A
Z Zorn skrev:
Vatten, vatten, vatten.... Varför bygger man inte en ledning från fastlandet?
Det skulle blir en rejält grov jäkel det...
Och väldigt dyr...
pumpar mest troligt både på fastlandet och ute i havet.. Och naturligtvis på ön...
vem skulle vilja betala för detta?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det stod i Göteborgs Posten idag att om att man oroas över att Sveriges nu enskilt största byggprojekt, västlänken, kommer att tvingas stoppa.

Övriga byggen påverkas så klart också, men eftersom halva Göteborg är uppgrävt blir olägenheterna för boende, kollektivtrafikresenärer mfl förlängda. Dessutom fördröjs den förväntade samhällsnyttan.

Om det skulle bli fallet är konsekvenserna i det närmaste oöverblickbara.
Jag har skrivit det tidigare och upprepar. Det går inte att stänga Cementa i Okt. Det vore inte bara politiskt självmord. Det skulle innebära en katastrof för Sverige.

Det finns absolut inga kortsiktiga lösningar att få in mängden Cement av rätt kvalitet för att täcka bortfallet.

Möd har än en gång visat att konsekvensanalysen är 0. Juridikens tjänare har glömt bort att det finns en pågående omvärld.

Just den här gången kommer linjalen hamna över fingertopparna hos Möd.

Visst är det suveränt med fristående domstolar.

Men är man totalt befriad från bollsinne så blir det problem.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
grundvatten ska ju rinna genom flera olika lager i marken innan det blir just grundvatten.. rinner det ovanför detta så blir det dagvatten... Och det ska du inte dricka..
Vad det gäller diesel truckar, vad är det då har synpunkter på, som du inte verkar ha på fastlandet?
Hur ofta blir inte dag och grundvatten kontiminerat av trafik, vägsalt, bränsle utsläpp mm?

Varför skulle detta vara värre?
Har Du sett hur ett dagbrott ser ut? Det är ett 40 meter djupt hål i marken, botten ligger en bra bit under grundvattennivån. Sen kan Du kalla det vatten som landar på botten av hålet dagvatten om Du vill, men jag kallar det förlorat grundvatten.
När man sen gräver bort kalken där nere använder man dieseltruckar för att forsla bort massorna.
Dom förorenar.
Vattnet blir ohälsosamt.
På vanliga vägar filtreras föroreningarna bort till en stor del innan dagvattnet sipprar ner så djupt att det kallas dagvatten igen
Jag har samma synpunkter på dieseltruckar, oavsett var dom finns. Dom skitar ner sin omgivning. Kolväten, gummirester och oljespill är inte hälsosamma. Fast det har inte något med grundvattennivåerna på Gotland att göra.
Det som gäller där är att ju djupare hål man gräver, desto mer sjunker grundvattennivån, och desto mer skog dör i omgivningarna.
Eller hur?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det skulle blir en rejält grov jäkel det...
Och väldigt dyr...
pumpar mest troligt både på fastlandet och ute i havet.. Och naturligtvis på ön...
vem skulle vilja betala för detta?
Inget konstigt egentligen, åtminstone inte på land, att skicka vatten långa sträckor. Kungälvs vattenverk förser flera kommuner med vatten. Vet dock inte det tekniska med tryckstegring och dimensioner.
 
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har skrivit det tidigare och upprepar. Det går inte att stänga Cementa i Okt. Det vore inte bara politiskt självmord. Det skulle innebära en katastrof för Sverige.

Det finns absolut inga kortsiktiga lösningar att få in mängden Cement av rätt kvalitet för att täcka bortfallet.

Möd har än en gång visat att konsekvensanalysen är 0. Juridikens tjänare har glömt bort att det finns en pågående omvärld.

Just den här gången kommer linjalen hamna över fingertopparna hos Möd.

Visst är det suveränt med fristående domstolar.

Men är man totalt befriad från bollsinne så blir det problem.
Man brukar säga att en gärningsman inte har något konsekvenstänkande men just som du skriver så är det domstolen som inte har detta alls... Jag ser många likheter i detta och andra mål som svenska myndigheter har haft jurister som har pillat i, vilket gett förödande effekter för de inblandade... Och staten fått betala... De har sedan Inte gett sig, utan velat ha prejudikat... Vilket kostat ännu mer och skapat ännu mer problem..
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Har Du sett hur ett dagbrott ser ut? Det är ett 40 meter djupt hål i marken, botten ligger en bra bit under grundvattennivån. Sen kan Du kalla det vatten som landar på botten av hålet dagvatten om Du vill, men jag kallar det förlorat grundvatten.
När man sen gräver bort kalken där nere använder man dieseltruckar för att forsla bort massorna.
Dom förorenar.
Vattnet blir ohälsosamt.
På vanliga vägar filtreras föroreningarna bort till en stor del innan dagvattnet sipprar ner så djupt att det kallas dagvatten igen
Jag har samma synpunkter på dieseltruckar, oavsett var dom finns. Dom skitar ner sin omgivning. Kolväten, gummirester och oljespill är inte hälsosamma. Fast det har inte något med grundvattennivåerna på Gotland att göra.
Det som gäller där är att ju djupare hål man gräver, desto mer sjunker grundvattennivån, och desto mer skog dör i omgivningarna.
Eller hur?
Nä inte alls...
träden påverkas inte alls på det sättet..
De kan söka sig efter grundvattnet utan större problem.
Och de växer väldigt gärna runt dagbrott mm. eller grustag, bergstäkter mm..

Då förstår jag lite mer...

Men det finns olika typer av vatten..
dag, grund, regn, eld, förorenat mm..
kallar vi dag vatten för grund vatten så blir det lite konstigt..
 
A
Z Zorn skrev:
Inget konstigt egentligen, åtminstone inte på land, att skicka vatten långa sträckor. Kungälvs vattenverk förser flera kommuner med vatten. Vet dock inte det tekniska med tryckstegring och dimensioner.
Det är en helt annan sak..
Det är sällan man behöver ha dessa tillstånd och borrplattformar som krävs för detta som på land... Och staten skulle aldrig bekosta en ledning som skulle påverka miljön eller fisken mm i Östersjön...
 
Maskintok skrev:
Det är en helt annan sak..
Det är sällan man behöver ha dessa tillstånd och borrplattformar som krävs för detta som på land... Och staten skulle aldrig bekosta en ledning som skulle påverka miljön eller fisken mm i Östersjön...
Säkert sant. Ingenting är enkelt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.