mexitegel mexitegel skrev:
Kan det befintliga vattenproblemet på Gotland endast skyllas på cementa? Vattentillgången har väl varit på ett sluttande plan under väldigt lång tid?

Måhända blir det inte bättre av cementas utvinning men det är ändå inte rimligt att de ska bära hela kostnaden för att säkra vattentillgången om det skulle behövas.
Nej det tror nog ingen, iaf inte jag. Man vet inte hur stor påverkan cementas pumpning har, men då det numera handlar om otroliga mängder som pumpas ut behöver de säkerställa att det inte påverkar eller åtminstone inte försämrar läget.
Så det handlar om att de inte vill betala för detta (det är sannolikt inga små summor). Jag tycker de skall istället för vi via våra skattepengar.
 
A
Fairlane Fairlane skrev:
Men om det du gör på din tomt förstör för grannen då? Ska det fortfarande vara ok?
grannens problem är hans problem.
Denna idé att det skulle få stoppa ens nyttjande är åt helvete.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Det var nån tråd för ett tag sen om "grannen har schaktat bort 6 meter på sin tomt, nu låser vii bort"....
Jag känner några stycken som blivit ofrivilliga grannar till kalhyggen
Dom är inte glada
Sen känner jag flera som fått vindmöllor i utsikten, men dom klagade inte
Allt detta kan man lära sig leva med, det är svårare att klara sig utan grundvatten
Sen är det väl bara en fråga om vilken attityd man har till att utrota flora och fauna för att tjäna pengar
Några hundra arter till kan vi klara utan, eller............
Nu är vi ute och cyklar på kanterna igen.
Den mesta skog är åker för träd. Den odlas och då måste man också skörda. Skog som inte brukas kan man knappt röra sig i och blir heller inte speciellt "vacker".
Blanda inte ihop detta med ett cement bolag som pumpar ut mitt grundvatten i Östersjön.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Du har rätt gugggen, det var bara ett dåligt försök att söka andra argument för att man borde ta hänsyn till miljö och hur omgivningen påverkas av markägarens beteenden. Dom går ju ändå inte fram,
Jag gör en pudel och släpper alla förvirrande sidospår eftersom det inte har med saken att göra.
Huvudproblemet är väl ändå vatten, och jag kan ju självklart inte bevisa att de volymer som pumpas ut i havet riskerar vattenförsörjningen. Å andra sidan går ju Cementa ut och berättar hur mycket dom agerar för samhället
Cementas erbjudande för att lösa vattenbristen | Cementa AB Dom erbjuder att tillföra Gotland 10% av dricksvattenbehovet , 300 000 m3 för att kompensera att dom pumpar ut 3 000 000 m3 i havet. Intressant matte!
Var det Trump som sa "det är lättare att lura en människa än att övertyga hen om att hen är lurad!?"
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
. Skog som inte brukas kan man knappt röra sig i och blir heller inte speciellt "vacker".
Det måste vara därför som platser som Tiveden är så otroligt impopulära...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
grannens problem är hans problem.
När grannen eldar bildäck så att röken går rakt över din släktträff så bara myser du och säger "vad härligt, så här borde alla få ha det"?
 
A
kashieda kashieda skrev:
När grannen eldar bildäck så att röken går rakt över din släktträff så bara myser du och säger "vad härligt, så här borde alla få ha det"?
Nä det säger jag inte... Och den som kände mig skulle veta precis vad jag skulle säga..
Jahopp är de igång nu igen... jaha..
Sedan fortsätta med det jag höll på med..
bryr mig inte om att folk eldar bildäck eller annat.. vad de gör på sin mark är upp till dem, inget jag lägger mig i alls..

Samma här, har de tillstånd att bryta kalk så har de, då ifrågasätter inte jag detta efter något år, det är bara löjligt.. låt dem få bryta kalk tills det är färdigt, sedan får de återställa och fortsätta på annat ställe..
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
A
kashieda kashieda skrev:
Det måste vara därför som platser som Tiveden är så otroligt impopulära...
Ja jo men den obrukade skogen har sällan vandringsleder och är inget jävla nationalpark... Som Tiveden....
Men det hade man kanske haft koll på om man nu vetat skillnaden...
Och att där cementa bedriver verksamhet så är det inte heller något naturreservat... Eller nationalpark utan ett natura 2000 område..
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Och om de skakar ur sin asbestfilt dygnet runt, så att det virvlar över din tomt? Om de sprutar svavelsyra så det regnar över dig? Om de spelar Vikingarna, en låt på repeat i 120 dB dygnet runt?

Fortfarande bara skönt att de gör som de vill? I så fall är du nog mer principfast libertarian än vad jag skulle trott.
 
Varför tror du att Tiveden blev ett naturreservat? "För att det var lite plats som blev över"?

Kanske just för att det var en orörd skog?
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
A
kashieda kashieda skrev:
Och om de skakar ur sin asbestfilt dygnet runt, så att det virvlar över din tomt? Om de sprutar svavelsyra så det regnar över dig? Om de spelar Vikingarna, en låt på repeat i 120 dB dygnet runt?

Fortfarande bara skönt att de gör som de vill? I så fall är du nog mer principfast libertarian än vad jag skulle trott.
skiter väl i vad grannarna gör så länge de är på sin mark och härjar...

Och konstigt att detta skulle hända här hos mig... lever du i den världens själv?
Skulle inte tro det... Så håll dig till trovärdiga scenarion så blir det nog bättre..

Men så är det, jag bryr mig inte alls som vissa andra bara måste göra...
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
A
kashieda kashieda skrev:
Varför tror du att Tiveden blev ett naturreservat? "För att det var lite plats som blev över"?

Kanske just för att det var en orörd skog?
Nej det är en nationalpark.
Och det var inte för att skogen var orörd..
För det är den inte... Det är för den natur och dess upplevelse.. alltså med stenkälla och utsikt över Vättern. mm

inte för att kolla på produktiv skogsbruk bestånd... För skogen är brukad:cool:
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
A
om ni ska hålla på och hänvisa till orörd skog..
läs på vad det är först... finns ingen sådan skog förens långt uppe i fjällvärlden..
Medans all annan skog söder om detta är antingen brukad eller obrukad skog.
obrukad skog är skog som varit brukad men sedan lämnad åt sitt öde..

brukad skog är skog som brukas än idag...
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Samma här, har de tillstånd att bryta kalk så har de, då ifrågasätter inte jag detta efter något år, det är bara löjligt.. låt dem få bryta kalk tills det är färdigt, sedan får de återställa och fortsätta på annat ställe..
Jo men nu tog ju tillståndet slut så... Då får de väl fortsätta på annat ställe?
 
A
J JohanLun skrev:
Jo men nu tog ju tillståndet slut så... Då får de väl fortsätta på annat ställe?
Nä varför skulle de det?
är det slut på kalk, är markägarna nöjda eller vill de ha mer pengar?
Det enda detta är en fars inför media med miljöspetakel... i fronten....
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.