DIY_freak skrev:
Vad menar du? Det här kan ju inte ha något att göra med att VPn är för stor. Värmen hinner ju inte ens komma ut ur UKVn. Finns inget som tyder på att UKVn skulle vara felkopplad för närvarande.
Så menar jag: anledningen att installatören har valt UKV kan varit två sake.
1. Liten volym. 2. Trög system med många termostater.
1an kan inte vara trolig, antagligen VPn är 6kw eller 8 max då blir det 8*20 l/kw, nåstans mellan 120 till 160 liters. Med tanke på schemat volymen inte arit liten.
Det är mer trolig att systemet är trög och kompenserade installatören med en UKV volym utökning. Men mottrycket blev för stor när UKV kom in plus redan trögt system. Då orkar inte pumpen att jämna ut flödet för ett sånt stort system.
Åtgärd: Flödesutjämning genom extern CP och inkopplad retur till UKV oxå eller via bypass till framledning från VP till UKV.
Problemet fanns där från början annars skulle de inte satt dit UKVn.
 
Helt klart har du för lågt flöde att ändra tillåten diff mot framledningen löser inte problemet vp kommer gå men inte bra. Har inte hört nån som behöver extra cp till en 1245 så tror inte den cp är klen utan du har nått som stryper i systemet. Loggar du vp ? lägg gärna in loggen i forumet.
 
D
Att ändra tillåten diff kommer att lösa problemet med att integralstyrningen inte fungerar alls. Om man väl får denna styrning att fungera, så har man något stabilt att stå på när man sedan skall laborera med att öppna termostater, justera kurvor och leta efter problem med flödet. Så absolut, öka 5.1.3 tillåten diff. 10 grader är till och med 3 grader lägre än min Nibe-pump har som standardvärde och TS har ju volymtank och vill köra längre intervaller. Då är det iofs inte konstigt om 5.1.3 måste ökas, fast nu har TS även problem med att diffen på in/ut är för stor (=för lågt flöde).

Det är en 1245-8 som TS har, så ingen jättepump. Men anledningen till att UKV finns vet vi inget om. 80-talshus med klena panelradiatorer så kanske installatören ville ta det säkra före det osäkra och öka upp volymen. Eller så ville installatören förhindra knäppningar i radiatorerna. UKVn är ju kopplad som en knäpptank/volymförstorare. Tror du att installatören inte visste hur den skulle kopplas om man ville ha den som en arbetstank?
 
Redigerat av moderator:
Kan ni inte hjälpa TS att hitta ev filter kolla att CP är i skick osv finns inte manualer? Och hur länge har du bott där har du installerat VP osv, har det fungerat vettigt tidigare? Har du inte haft någon tråd kring ÖV tidigare, vad var det för värmekälla tidigare? Är utläggning av radiatorer jämbördiga BV/ÖV, hur stora är ytorna uppe/nere.

Ge lite sån allmän fakta så kan alla lättare ge synpunkter för både felsökning och senare justeringar, du behöver inte börja med att ändra inställningar för driften.
 
D
Här är en logg från TS (han har haft problem länge verkar det som)! Och elförbrukningen har gått upp år för år (smutsfiltret!!! ?).
 
D
VV-laddningarna verkar gå med 3.5 graders diff, så cirkulationspumpen verkar det ju inte vara något fel på.
 
Ett flertal gånger bryter vp på hög temp kondensor ut larm 162 dvs 65 grader vilket till stor del beror på för lågt flöde och det kommer inte hjälpa att höja tillåten diff framledning till ett högre värde än 10 grader. Jag ser att beräknad framledning är 57,9 grader vid -3,1 ute det bör inte stämma för då kommer det bli problem vid lite kallare väder.
 
D
Det var ju kallare då än nu, så att höja tillåten diff framledning kommer visst att hjälpa (för närvarande). Sedan när det blir kallare och börvärdet ökar, så kommer VPn att slå i taket på grund av det istället, det stämmer ju. Men vid det laget har han förhoppningsvis kunnat fixa problemet med flödet. Oavsett, så lär det ju inte bli sämre att låta pumpen arbeta av gradminutrarna? Det är ju möjligt att TS hamnat i en ond spiral och ökat kurvan eftersom det varit kallt i huset, när anledning till att det blivit kallt inte beror på kurvan i sig utan på att VPn inte kunnat styra ut värmen enligt kurvan pga stopptemperaturer som uppnåts pga dåligt flöde.

Genom att öka kurvan så skapas ju gradminuter-underskott snabbare, så även om pumpen stannar på för hög framledning eller för hög diff framledning/börvärde, så kommer ju en höjning av kurvan att göra att pumpen startar igen snabbare. Så för TS har det antagligen hjälpt att öka kurvan, men inte på det sätt som det var tänkt.

Om man då ändrar 5.1.3 tillåten diff framledning/börvärde, så kommer pumpen att kunna beta av gradminuterunderskottet på ett korrekt sätt (eller i alla fall närmare korrekt). TS kommer känna att det blir för varmt i huset och kan då sänka kurvan och kommer då inte slå i taket lika lätt.
 
Redigerat av moderator:
Trodde loggen var färsk. Det är flödet som ska ökas på nått vis allt annat är konstgjord andning.
 
D
smurfen72 skrev:
Trodde loggen var färsk. Det är flödet som ska ökas på nått vis allt annat är konstgjord andning.
Det står ju Jan-2014 på loggen och jag skrev ju att han verkar haft problem länge. Ja, det är konstgjord andning, men om du ligger där och inte kan andas så är du väldigt glad över konstgjord andning till du kan andas själv igen, eller hur? Med lite konstgjord andning så får vi en bättre livsfunktion som vi kan arbeta utifrån.

För övrigt kan du komma med ett enda argument till varför man INTE skulle öka 5.1.3 tillåten diff framledning/börvärde? Varför vill man inte att pumpen skall arbeta av gradminuter-underskottet?
 
Redigerat av moderator:
Det går bra att öka diffen men risken är att ts låter det vara sen och tror att allt är ok. När man kollar tillbaka och ser att problemet varit länge så tycker jag det är dags att lösa problemet och inte köra med konstgjord andning men valet är ju inte mitt.
 
2010 köpte jag huset som är 1,5 plan med sammanlagt 150-160 m2. Byggt i två etapper, 80-talet nedre våning, sedan på 90talet en Åtvidaberg ÖV, där kloparna byggde ett ettrörssystem. Hur detta funkade vet jag inget om, bara att gubben hade det kallt uppe. Då var det en risig elpanna.
Efter köpet åkte elpannan ut och en Nibe 1245-8 och UKV installerades. Installatören var inte ens i BV eller ÖV och mätte något. Han pratade om UKV som knäppåtgärd.
Jag tyckte från början att flödet och värme i ÖV var dåligt. Det var först vid badrumsrenoveringe i ÖV att jag förstod att det var ettrörs däruppe.
Måste erkänna att jag pillade i kurvan för under övergångstiden var det rätt kallt däruppe medan på vintern blev det bättre.
 
D
Tycker iofs inte det är något fel med ettrörs, men det kräver ju att radiatorerna är dimensionerade och instrypta rätt. Ettrör (eller delvis ettrör som du har) är för övrigt ganska bra att ha när man har värmepump, då det garanterar att det finns flöde över värmepumpen. Med tvårörs och termostater så riskerar man att flödet stryps helt och VPn kan inte arbeta. Har själv ettrörs med en Nibe bergvärmepump och volymtank på ungefär samma sätt som du (fast hela mitt system är ettrörs) och det fungerar strålande.

Nu har du ju dåligt flöde i alla fall, vilket troligen beror på något annat. Det troligaste är att smutsfiltret är igensatt. Annars kanske slingorna är instrypta på ett mindre bra sätt. Så om du kan gå ner i pannrummet och leta efter smutsfiltret och efter ventiler/strypningar så vore det fin-fint. Titta även på de två ställen där ettrörsslingan är inkopplad till det övriga systemet om du kan se några ventiler på någon av slingorna.
 
Det kanske inte finns nåt smuts filter. Det har inte jag iaf.
Om de felsökningar som DIY beskriver (vilka är värdefulla) inte leder nåt vart då är lösningen att använda volym tanken som arbetstank.
Fördelar:
Utjämning av retur och framled temp.
Bättre flöde med extern CP.
Förbättrad COP
 
Smutsfilter bör man ha saknas det bör man installera det. Eftersom tanken är så liten och flödena skiljer sig åt mycket tror jag inte det är nån bra lösning till att börja med. Om man kopplar om tanken till arbetstank och inte ökar flödet i raddarna kommer det inte ta många minuter innan hela tanken är varm och det varma vattnet kommer gå direkt tillbaka till vp och resultera i att framledningen stiger snabbt och vp stoppar. Jag tror inte det behövs kraftigare vp för att öka flödet genom vp en hel del utan det behövs en justering av hela värme systemet och skulle det sen visa sig att flödet ändå är för lågt är en arbetstank nog en bra lösning och den ger ju lite andra fördelar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.