D
När du säger att flödet fungerar ibland osv, menar du i själva verket att värme har kommit ut i elementen? Antar att du inte har haft flödesmätare eller dyligt, så när du tycker det har varit dåligt flöde kan det lika gärna ha varit att det varit svalt vatten men ok flöde?

Jag tror absolut att du måste se till att VPn kan beta av gradminutrarna ordentligt. Som pumpen går nu får du inte ut tillräckligt värme och det är absolut inte bra för pumpen att gå så korta gångtder och starta så ofta som den måste göra för att hålla upp värmen.

Men den typen av problem brukar inte vara speciellt svåra att åtgärda. Det är antingen ett inställningsfel (att du har kommit åt inställningen för tillåten diff VbUt och VbBör) eller problem med flöde genom värmepumpen. Då du har ett ettrörssystem (oavsett om du har tvårörs också) så skall du inte ha något flödesproblem "naturligt".

Så du får leta efter orsaken varför du har lågt flöde genom pumpen. Om cirkulationspumpen pumpar för dåligt eller om smutsfiltret är igensatt. Har du kollat smutsfiltret? Första saken att göra tror jag. Vet du hur smutsfiltret ser ut?

24699446-origpic-2fa0f0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

00000028687_variant_400_400.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kollat vad cp hastigheten står på i vänte läge dvs när kompressorn står still om problemet kommer och går kan det bero på att du har högre cp hastighet när kompressorn går om du inte ändrat.
 
Jag tror int jag kan se om CP går i vänteläge. Vad jag har sett kan man bara ställa in ett generell hastighetssteg på via menyn.
Men jag ska kolla allt ikväll.
Så smutsfiltret sitter utanför VP?
Nej, jag har ingen flödesmätare. De gångar jag hade flöde däruppe var några mindre element varma över hela ytan, de flesta dock bara kanske en halv meter från termostaten.
Och så finns det tillfällen (de flesta) då radiatorerna nere är varma (tyder på varm framledningstemp) men inte elementen på ÖV.
Skumt!
 
Om du håller inne bakåt knappen 10 sec kommer du till en ny meny där kan du ändra cp hastighet. Om mjukvaran är uppdaterat i vp sköter den hadtigheten när kompressorn går automatiskt men i vänteläge får man ställa manuellt och man kan även ställa den andra manuellt om man vill. Det bör synas i loggen vad som är fel men cp hastigheten loggas inte som standard men man kan logga den om man vill.
 
D
Thomas_Blekinge skrev:
Så smutsfiltret sitter utanför VP?
Ja, vanligtvis alldeles utanför värmepumpen på returledningen.
 
Om alla element på övervåningen bara blir varma i ena hörnet så har du ju flöde genom enrörsslingan men vattnet går genom kopplet och inte genom elementet. Om temperaturen upp i enrörsslingan är ungefär samma som temperaturen ner så är injusteringen i varje koppel som är fel på något vis. Jag antar att du har luftat elementen :)
 
Om VPn funkar som det ska då är det Nibe som har räknat fel. För ett sånt stort system behövs flödesutjämnare. Returen ska gå både till VP och UKV med extern CP för framledning.
 
D
Matstj skrev:
Om VPn funkar som det ska då är det Nibe som har räknat fel. För ett sånt stort system behövs flödesutjämnare. Returen ska gå både till VP och UKV med extern CP för framledning.
Vad menar du? Det här kan ju inte ha något att göra med att VPn är för stor. Värmen hinner ju inte ens komma ut ur UKVn. Finns inget som tyder på att UKVn skulle vara felkopplad för närvarande.
 
Nu tittade jag lite närmare:
Max framledningstemp 60C
Max diff 10C
Värmebärarepump 100% kontinuerligt
GM-inställning för start: -120 gm
Beräknad framledningstemp 40-41C

Händelseförlopp:
GM når -122, kompressorn går igång. Framedningsröret även utanför UKV känns varmt, kanske 40C.
Framledningstemperatur som indikeras av VP i menyn ökar, kanske 0.1 C varannan sekund. gm förblir nästan konstant. Framledningstemp i VP ökar stadigt mot 45 och mot 50C. När den når 51C går GM från -117 till 0 på ett blink och pumpen slår av.
Min tolkning: När VP går igång vid -122 så blir den inte av med värme tillräckligt snabbt, tempen i VP stiger och när den når 41C plus max delta (=51C) så slår den av och nollställa GM.
Varför blir den inte av med värmen? Pumpen är inställd på full fart. BV-elementen blir varma.
Tänkbar orsak: Smutsfiltret är igensatt. Men jag hittar inget utanför VP.
Eller CP är halvslut och pumpeffekten räcker inte.
Vad tror ni? Vad ska jag göra näst?
 
D
Öka värdet i meny 5.1.3 från 10 till t.ex. 15 grader. Du har minskat gradminuterstartvärdet från -60 till -120 gm tror jag. Då får man även acceptera att värdet varierar mer från börvärdet.

Men vad är returtempen när den läger ut t.ex. 40 grader? Jag tror du har för hög diff mellan in och ut-temp. Den bör ligga runt 7-8 grader kanske. Så kontrollera smutsfilter.

Anledningen att den stannar och nollar gradminutrarna är att framledningstempen är >10 grader över den beräknade framledningstemperaturen.
 
Tack DIY. Returen var vid 34-35 C när fram var 51C. Jo, jag har fipplat med startvärdet, i förhoppningen att VP startar inte så ofta.
Tyvärr hittar jag inget smutsfilter. Finns det något inne i VP? Kan något annat stanna upp flödet?
Ska tillägga att BV-raddar är från 80-tal och ÖV från 90tal. Hela systemet tömdes 2010 för byte till VP. Kan det ändå finnas så mycket gegga i rören?
 
D
Byte av vatten i radiatorsystemet gör inte att du blir av med så mycket gegga. Men en diff mellan in och ut på 15 grader är alldeles för mycket. Du måste öka cirkulationen över pumpen. Är dina termostater på radiatorerna på max?

Har du något foto på rören i pannrummet?

Tills vidare skulle jag rekommendera dig att sätta starten på -60 gradminuter och 5.1.3 på 15 grader, så kommer kanske värmestyrningen att fungera, trots att du har för dåligt flöde.
 
Redigerat av moderator:
OK, Jag testar detta. Och jag ska ta en bild men måste först ta av all isolering.
 
D
Det är alltså inte de svarta rören till borrhålet som är intressant utan rören för returen. Men dekanske är välisolerade de också?
 
Vad har du för nibe vp? 8kW? Hur stort är huset? Vad sitter det för radiatorventiler på 2-rörskretsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.