Hej,

jag har ett korkat värmesystem med tvårörs på bottenplan och ett-rörs på ÖV. Det blir ingen riktig fart på vatten på ÖV hur jag än gör. Flödesmotståndet är helt enkelt för stort jämfört med de nedre radiatorerna. Se bifogad fil.
Nu har jag tröttnat på det rejält och ska installera en separat circpump till ÖV. Två frågor:
1. Jag vet att det finns färdiga CP/shuntpaket att köpa. Men eftersom jag utgår från att ÖV kräver alltid minst samma framledningstemperatur som BV undrar jag om shunt är nödvändig. Räcker det med CP?
2. Var i kretsen placerar jag det bäst? Jag vill ju helst att CP kan "Suga" ut varmvatten från VP även om kretsen för BV står stilla. Räcker det med en enkel seriekoppling i kretsen uppåt?
3. Vilket fabrikat rekommenderar ni? Tysthet, energisnålhet, pris, är min prioritering.

Tack för svaren!!
 
D
Förstår inte riktigt hur flödesmotståndet i övervåningen kan bli för stort jämfört med de nedre radiatorerna. Tvårörssystem borde inte släppa igenom så mycket flöde (om inte värmebehovet kräver det) eftersom enbart det vatten som passerar radiatorerna påverkar flödet i tvårörssystemet. Du borde kunna strypa in radiatorerna i tvårörssystemet om det är ett problem att du har för högt flöde i dem.

Men om du ändå vill installera en extra cirkulationspump för enrörskretsen så är det väl bara att sätta in den pumpen någonstans i ettrörsslingan.

Angående märke/modell så tycker jag Wilo Yonos eller Pico modellerna är trevliga. Billiga och energisnåla. Om du inte behöver så kraftig pump så är Grundfos 15-14B PM också billig, enkel att installera och billig att byta ut när den går sönder, men om du har mycket magnetit (från järnrör/radiatorer) i systemet så tycker jag Wilo-pumparna är ett bättre val.
 
Redigerat av moderator:
Jag skulle nog flytta anslutningen för CP:n direkt vid pannan för att få jämnt flöde nere och att BV kretsen då kan stå stilla utan påverkan. Det blir ju då en parallellkoppling vid pannan istället.
Tysta och energisnåla cirkulationspumpar har Vilo: Yonos-Pico 22w med 44ltr/min och grundfoss: Alpha1 (förra modellen, men är billigare än alpha2 som är strömsnålare).
 
Tack för svaret, DIY. Klart kan jag strypa alla radiatorer i BV men då får jag inte heller någon värme där.
Flödesmotståndet i den övre slingan är betydligt större än i någon radiator i BV för att rörledningen i hela slingan i ÖV är betydligt högre (15 mm, 25 m) än i varje radiatoravstick i BV, samt för att flödesmotstånd i ÖV ökas genom motståndet i varje enskild radiator (eller dess bypass).
Jag ska kolla på dina modeller.
 
Pumparna DIY_freak nämner tycker jag också är vettiga de kan du välja bland. En annan sak att se upp med om nu inkopplingen till övervåningen gått snett pga tex klen rördimension, kopplat långt in i gamla slingan inte från källan vid VP osv är att du bör sätta en strypventil efter pumpen. Och välj en som är lämplig för justering och inte en man har för att stänga av med.

Skälet är att även om du kan ställa kapacitet på pumpen så att du någorlunda matchar finns risken att det genom den dåligt valda punkten där avgreningen är gjord kommer du tvinga returen fel väg genom vissa radiatorer i tvårörsdelen. Lättast att komma så rätt som möjligt är då att ta upp lite tryckfall i ventilen där det är lättare att finjustera, då kommer du så långt det går så som systemet är byggt nu. Bäst vore om du kunde koppla på närmre VP då är det inget problem att dra på med din pump så det räcker till nya slingan.
 
D
Thomas_Blekinge skrev:
Tack för svaret, DIY. Klart kan jag strypa alla radiatorer i BV men då får jag inte heller någon värme där.
Flödesmotståndet i den övre slingan är betydligt större än i någon radiator i BV för att rörledningen i hela slingan i ÖV är betydligt högre (15 mm, 25 m) än i varje radiatoravstick i BV, samt för att flödesmotstånd i ÖV ökas genom motståndet i varje enskild radiator (eller dess bypass).
Jag ska kolla på dina modeller.
Förstår fortfarande inte riktigt varför det inte skulle gå att balansera tvårörssystemet med ettrörsystemet. Om du stryper radiatorerna i tvårörssystemet och ökar hastigheten på cirkulationspumpen, så blir ju vattnet som passerar tvårörssystemet detsamma (om de båda ändringarna motsvarar varandra) medan flödet i ettrörsslingan ökar kraftigare av två anledningar (dels för att du strypt tvårrörssystemet så större andel av trycket går till ettrörsystemet och dels för att du ökat pumpens hastighet).

Om du inte har något emot ehandel, så köp cirkulationspumparna på tyska eBay. Där kan du hitta de modeller jag föreslog för ca 100-130 Euro (Wilo-varianterna) och ca 90 Euro (Grundfos 15-14B PM). Var noga med att du väljer en PM-variant av Grundfos-pumpen om du går på den, då den är mycket energisnålare (runt 7W mot 25W).
 
Redigerat av moderator:
Det bör gå lika bra att montera en strypning på stammen till nedre plan om det inte går att strypa dom och ev öka hastigheten på befintlig cp.
 
Koppla ÖV direkt till pannan innan den grenar till BV. Prova det först då kanske du behöver inte ens köpa pumpen om du ändå blir tvungen till det, då rekar jag Grundfors Alpha. Men med storsannolikhet fixar sig om du flyttar det närmast pannan.
 
Tack för alla tipsen, jag tror ni förstår mitt elände. Vad skulle då vara en lämplig strypventil om jag avgrenar till ÖV direkt vid VP?
En anna fråga: Installatören har satt en Nibe UKV 100 i framledningsröret. Jag vet ej vad den är bra för men faktum är att när VP går igång så blir det rätt hög framledningstemp. men innan den går igenom UKV'n så slår VP av igen och det blir ingen riktig värme ut.
Jag antar att jag ska sätta avgreningen till ÖV före UKV?
 
  • Gilla
Olle_82
  • Laddar…
D
Hur är UKVn kopplad?
 
Jag har fått installerat ett utjämningskärl Nibe UKV 100 men förstår inte nyttan. UKV sitter 1 m rörledning från VP seriellt i framledningen.
Nu är det så här:
VP är inställd på -120 gradminuter att gå igång på. Om jag justerar för hand till -150 gm går VP igång efter en stund. Varm framledningsvatten (t ex 48 C) pumpas ut och når UKV 100 ingång. Efter en kort stund (2 min) flippar gm till 0 gm och VP stannar. Då har inte varmt vatten nått till utgången av UKV 100 och raddarna har inte fått något. Någon som har en förklaring?
 
Jag tror att din vp bryter för att framledningen ligger för högt i förhållande till beräknad framledning. Vilken vp har du ? Är ukv inkopplad med extern cp till radiatorerna dvs med 4 rör till ukv.
 
D
Du kan inte gå från -150 gradminuter till 0 på ett par minuter på naturlig väg. Pumpen stannar på grund av något annat, antagligen för att skillnaden på din framledningstemp och börvärdet överstigerdin konfigurerade VbDiff. Vad är framledningstemp, börvärde och VbDiff när den stannar? Fungerar cirkulationspumpen? Har du kollat smutsfiltret på värmebäraren (om du har något)? Ingen ventil som är stängd som ni har glömt att öppna vid installationen av UKV?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Tack för alla tipsen, jag tror ni förstår mitt elände. Vad skulle då vara en lämplig strypventil om jag avgrenar till ÖV direkt vid VP?
En anna fråga: Installatören har satt en Nibe UKV 100 i framledningsröret. Jag vet ej vad den är bra för men faktum är att när VP går igång så blir det rätt hög framledningstemp. men innan den går igenom UKV'n så slår VP av igen och det blir ingen riktig värme ut.
Jag antar att jag ska sätta avgreningen till ÖV före UKV?
Har du möjlighet att flytta inkopplingen behöver du ingen ventil däremot troligen en pump till ÖV. Att öka pumparbetet så mycket att det räcker upp med befintlig pump och sen försöka strypa NV är att gasa och bromsa samtidigt och då kan du lämna alla fina pumpars energieffektivitet därhän. Man ska pumpa så lite som möjligt i båda kretsarna och när det nu blivit snetänkt på flera sätt är det bästa att stötta sämsta delen med egen pump och flyttad inkopplingspunkt.

Och all förbrukning ska du väl rimligtvis lägga efter UKV dvs både ÖV och befintliga.
 
D
Det primära nu måste ju vara att få värmepumpen att styra ut riktigt enligt värmekurvan/integralen. Som det är nu så blir den inte av med värmen och stannar (antagligen) på hög VbDiff (diff mellan verklig temp ut och önskad temp ut).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.