Har fått ett kvalitetsdokument att det är fackmannamässigt utfört. Räcker inte detta den dag det ev blir fel och jag behöver kontakta mitt försäkringsbolag??
 
corre skrev:
Normalt sett finns det inga skruvhål för gripsskruvar i en brunn, och eftersom de sitter där så kan brunnens plast vara punkterad. Bara det i sig är en enorm risk.
Jag tycker också de där skruvarna på locket ser väldigt suspekta ut, fanns de innan renoveringen?
 
corre skrev:
Normalt sett finns det inga skruvhål för gripsskruvar i en brunn, och eftersom de sitter där så kan brunnens plast vara punkterad. Bara det i sig är en enorm risk.

Utöver det så är svaret från byggfirman enormt oseriöst, alla som jobbar med badrummesrenovering vet att man inte har kvar en plastsil på det sättet. Det är inget man glömmer, det är ett medvetet fel av okunniga hantverkare. Vilket då föranleder mig att misstänka att det inte är fackmannamässigt utfört.

Ställer du en fråga till dig försäkringsbolag nu, med dessa bilder kommer dom aldrig vilja ta i ett ärende med det badrummet.
Innan du målar fan på väggen så sätt dig in i vilka brunnar som funnits genom tiderna. Det finns minst ett par brunnar som har haft skruvade lock/galler. Om dom är före 1990 går ju att enkelt ta reda på.

Och var får du det ifrån att det är gipsskruvar.

Man kan alltid diskutera det vettiga i att inte byta en brunn men att hitta på en massa utan att veta ger ju ingen hjälp till TS utan bara en massa onödig oro.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
Nu är ju brunnen från 2001, så att det är en äldre brunn med någon gammal lösning behöver vi inte tänka på.
Skruvtypen är till synes elförzinkad PH2, vilket passar in på standard gripsskruv som finns i överflöd på plåtladorna.

De skruvat jag sett i samband med silar och avlopp (som lekman) är Rostfri och PZ2 i modern tid, alt spårskruv/ph2 på äldre brunnar, då som mässning, eller grövre järnskruvar (med rost såklart).
Med tankte på att skruven är tillsynes helt opåverkad av tidens tand så stärker det min misstanke om att det är byggfirman som satt dit dom.

TS kanske minns hur det var tidigare?

Samt att den under skruven inte ser ut att ha en försänkning att passa in i. Tittar man igenom silen så ser de ut att möta vattenlåsinsatsen.
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
nikasp
Vi hade stambyte i en förening jag bodde i 1998. Där var inget sagt om att behålla gamla brunnen så när grannen lyfte på silen och såg den gamla under så gjordes hela golvet om utan frågor.

Det känns jäkligt tveksamt att bygga om hela badrummet och spara lite tid och väldigt lite pengar på ny brunn när man kanske lägger 200 000 eller mer på badrummet. Då har den farligaste punkten förväntad kortare teknisk livslängd. http://www.mynewsdesk.com/se/saeker...olvbrunnen-naer-du-renoverar-badrummet-570365 Det känns som att du fick ett dåligt råd för att de var lite slöa och ville spara tid.
 
Om man har en brunn som är från 2000talet så är den godkänd och resten av avloppssytemet är i bra skick som regel. Det finns ingen anledning att byta brunn, alla slitagedelar och thb finns fortfarande att köpa.
Anslutningen av tätsikt kan göras korrekt och med ny klämring utan problem, förutsatt att klämringsdelen i brunnen är i bra skick.

Jag skulle inte hänga upp mig så mycket på brunnen i sig, utan det är resten av jobbet som är undermåligt.
 
vad spelar det förr roll vad det är för skruvar.... DET SKA INTE VARA SÅ!! Där ska inte sitta något och blockera vattenlåset.

Nä, bara ring byggföretaget och säg till dom att fixa det direkt!
Även om du har det fackmannamässigt gjort, så vill man väl ändå att det ska vara rätt, som en sån sak att kunna få upp vattenlåset osv...?
 
tommib
Det kanske inte är så illa som det såg ut först men det är ändå anmärkningsvärt att den gamla silen sitter där den gör och att den är skruvad. Har firman någon bra förklaring till att den sitter skruvad?

För att svara på Mikael_Ls fråga: Ja, kerasafe kräver brunnsmanschett.
 
Thyro89 skrev:
vad spelar det förr roll vad det är för skruvar.... DET SKA INTE VARA SÅ!! Där ska inte sitta något och blockera vattenlåset.

Nä, bara ring byggföretaget och säg till dom att fixa det direkt!
Även om du har det fackmannamässigt gjort, så vill man väl ändå att det ska vara rätt, som en sån sak att kunna få upp vattenlåset osv...?
Att det sitter en sil över vattenlåset är väl i princip inget fel. Men naturligtvis skall den gå att ta upp för att kunna rensa brunnen.

Att det finns brunnar med skruvade lock är inget konstigt dom finns än idag.

Här är ett lock så att du kan se hur de ser ut innan de sitter i brunnen, normalt används dom till golv med plastmatta.

http://www.purus.se/produkter/produkt/p-150-sil/
 
tommib skrev:
Det kanske inte är så illa som det såg ut först men det är ändå anmärkningsvärt att den gamla silen sitter där den gör och att den är skruvad. Har firman någon bra förklaring till att den sitter skruvad?

För att svara på Mikael_Ls fråga: Ja, kerasafe kräver brunnsmanschett.
Vad är det som är så konstigt med att den är skruvad?

Purus har ju sådana golvbrunnar så jag förstår inte varför man hänger upp sig på skruvarna så mycket.

http://www.purus.se/produkter/produkt/p-150-sil/
 
Hej. Enligt purus ska man kunna skruva fast denna. Det rekommenderas om man har matta att göra detta. Nu har jag haft en person från en annan firma här som har tittat på det och tom berömt arbetet. Silen är nu borta. Skickar med en bild. Kommentarer?
 
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brunnsmanschetten är också korrekt utförd. Känns som om jag kom lindrigt undan denna gång men tack ändå för alla synpunkter. Man lär sig något av detta.
 
corre skrev:
Skruvtypen är till synes elförzinkad PH2, vilket passar in på standard gripsskruv som finns i överflöd på plåtladorna.


Med tankte på att skruven är tillsynes helt opåverkad av tidens tand så stärker det min misstanke om att det är byggfirman som satt dit dom.


Samt att den under skruven inte ser ut att ha en försänkning att passa in i. Tittar man igenom silen så ser de ut att möta vattenlåsinsatsen.
Kan du bedömma med hjälp av denna bild om det är rostfritt eller elförzinkat?

http://www.purus.se/produkter/produkt/lasanordning-for-plastsil-med-sakerhetsskruvar/

Och kan man inte byta monteringskit när man skall återmontera en sil?

Och försänkning för skruv finns i många av Purus lock.

http://www.purus.se/produkter/produkt/p-150-sil/

Det är otroligt att så många "BH experter" konstant förkastar arbete och dissar företag innan man vet fakta.

Dock tycker jag att man gått lite hårt åt tätskiktet nu när man tagit bort silen.
 
Redigerat:
IMG_8382.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.