Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tveksamt att det snittar så mycket, Falsterbo är typ 6m/s. Skulle vilja se en som är optimerad för 3-4m/s och sen vid högre vindhastighet läcker ut överskottet. Man kan kolla på vertikala snurror också som alternativ

[länk]

Det är lite väl mycket fokus på att maximera årsproduktionen, både när det gäller solceller och vinkraftverk.
Falsterbo snittar 8,1 nov-jan. Eller 7,6 nov-mar (vilket är då vi har störst uppvärmningsbehov).

Men ja, jag skiter i årsproduktionen, det om det räcker på vintern som är intressant.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Falsterbo snittar 8,1 nov-jan. Eller 7,6 nov-mar (vilket är då vi har störst uppvärmningsbehov).

Men ja, jag skiter i årsproduktionen, det om det räcker på vintern som är intressant.
Tabell som visar medelvärden för vindhastighet (m/s) 1991-2004 i Falsterbo, med månadsdata från januari till december och ett årsmedelvärde.

Ute på en udde i havet. Så man måste ha något som funkar bra vid 6m/s för att det ska bli tillförligtligt utan jättestort batterilager.
Enklare att ställa dit solceller i sydlig 70 graders vinkel?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
[bild]

Ute på en udde i havet. Så man måste ha något som funkar bra vid 6m/s för att det ska bli tillförligtligt utan jättestort batterilager.
Enklare att ställa dit solceller i sydlig 70 graders vinkel?
Det var jag som kollade på de gamla mätvärdena från 1960-1990. 😅

Ja, man får kombinera med batteri eller vätgas.
Begagnade elbilsbatterier skulle kunna vara väldigt intressant då man är nere på ~1000kr/kWh.
Då har man det för korttidslagring (en dag), och sedan lämpligt vätgaslager som fylls på på sommaren.

Är det ekonomiskt? Har ingen aning, har inte räknat på det.
Är det kul att drömma och fundera på om det gör att göra? Absolut!
 
Ska man göra det av miljöskäl får man ju fundera på vilka utsläpp allt meckande drar med sig också. Sladden i väggen må vara tråkig, men än så länge är utsläppen runt 4-5g CO2/kWh för svenskproducerad vatten/kärnkraftel.
Kommer den från solceller är det väl 30g CO2/kWh, och riskerar bli ännu högre ju mer småskaligt det är. Lägger man till lagring (batterier eller annat) så blir siffran ännu högre.
 
  • Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det var jag som kollade på de gamla mätvärdena från 1960-1990. 😅

Ja, man får kombinera med batteri eller vätgas.
Begagnade elbilsbatterier skulle kunna vara väldigt intressant då man är nere på ~1000kr/kWh.
Då har man det för korttidslagring (en dag), och sedan lämpligt vätgaslager som fylls på på sommaren.

Är det ekonomiskt? Har ingen aning, har inte räknat på det.
Är det kul att drömma och fundera på om det gör att göra? Absolut!
vi får väl se hur priserna utvecklas. Nya ser ju ut som typ 400:-/kWh för paketet och sen 1000:-/kWh för cellerna i bilbatterier. Och cellpriserna ska ner 400:-/kWh i år enligt somliga.
50% vinst på det och 25% moms så har vi husbatterier för 1.875:-/kWh.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
vi får väl se hur priserna utvecklas. Nya ser ju ut som typ 400:-/kWh för paketet och sen 1000:-/kWh för cellerna i bilbatterier. Och cellpriserna ska ner 400:-/kWh i år enligt somliga.
50% vinst på det och 25% moms så har vi husbatterier för 1.875:-/kWh.
Och man Natriumbatterier som redan börjat tillverkas, då kommer priserna ned ytterligare. De blir iofs inte så jättevanliga i bilar, men den lägre energidensiteten gör ju inget i villabatterier.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och man Natriumbatterier som redan börjat tillverkas, då kommer priserna ned ytterligare. De blir iofs inte så jättevanliga i bilar, men den lägre energidensiteten gör ju inget i villabatterier.
70% av LFP kostnaden om jag minns rätt. Men det var väl mot 100usd/kWh ner till typ 70usd/kWh som Northvolt pratade om. Finns säkert någon korrekt uppgift om man söker lite. Sen tror jag villabatterierna kommer ta ett tag innan vi faktiskt får se prisvärda sådana. Nu är det ju typ 7000:-/kWh
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
70% av LFP kostnaden om jag minns rätt. Men det var väl mot 100usd/kWh ner till typ 70usd/kWh som Northvolt pratade om. Finns säkert någon korrekt uppgift om man söker lite. Sen tror jag villabatterierna kommer ta ett tag innan vi faktiskt får se prisvärda sådana. Nu är det ju typ 7000:-/kWh
Bygger man själv så blir det mycket billigare redan idag...
...men det skulle inte jag ge mig på dock. Just batterier känns obehagligt med tanke på hur fel det kan gå...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Bygger man själv så blir det mycket billigare redan idag...
...men det skulle inte jag ge mig på dock. Just batterier känns obehagligt med tanke på hur fel det kan gå...
En batteribod 20m bort från huset :p
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En batteribod 20m bort från huset :p
Tanken har slagit mig...
...jag har även funderat på brandsäkra plåtlådor (lufttäta).
 
Jag har funderat lite på var man skulle ha batterier, skulle föredra ett eget brandisolerat utrymme i garaget eller liknande.

Jag har kikat lite på denna killes klipp:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Håller med dig. Det borde inte vara ett problem.
Men behövs verkligen 3-fas diesel?
Går det åt skogen en vinter med mycket moln och ingen vind borde 2Kw enfas räcka tänker jag. Huset i artikeln hade dessutom ett lite för litet batteripack tänker jag.

Moderna apparater drar ju inte så mycket. Belysning, tv o s v.
Löser man värmen utan el och har ett bra batteri borde man komma långt.

Men batterier är ju dyrt. Jag köpte ett 2.5Kwh och det gick på över 20K med styrteknik och allt. Det går såklart att köpa billigare men jag var lite låst här i Afrika med tanke på transporter men jag hade kunnat komma undan med halva priset om jag varit i Sverige. En större installation så hade jag nog kunnat hamna på halva priset ytterligare en gång men då är det LiFePo-batterier. I en villa borde man kunna bygga med bly-syra eller annan ännu billigare teknik. I båten är det ju brandrisk, volym och vikt per KWh som är viktigare.
Bättre med 3-fas om man vill ladda batterier via en vanlig VR.
Varför inte köra på bio-olja eller etanol om man inte gillar fossilt?
Hmm har en gammal fet 3-fas generator stående..
 
Pellets för uppvärmning vintertid om elen inte räcker för att driva en bvp.
 
K karlmb skrev:
Pellets för uppvärmning vintertid om elen inte räcker för att driva en bvp.
Eller en ångpanna med generator som eldas med egenhuggen ved!
 
  • Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Eller en ångpanna med generator som eldas med egenhuggen ved!
Från artikeln:
"Från början var det tänkt att detta skulle lösas med en pelletseldad stirlingmotor, som både kan producera värme och el i huset.

– Vi testade en motor som tyvärr inte fungerade. Leverantören lovade skicka en annan modell, men det drog ut på tiden och till slut gick företaget i konkurs. Vi har tittat på alternativa lösningar för reservkraft, men i nuläget är det smidigare att vara inkopplad på elnätet."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.