Hej,

Jag har ett expansionskärl som sitter precis vid pannan men även ett expansionskärl uppe på vinden, vilket vad jag förstått är det gammla som användes förr för att komma på högsta punkten.

Jag har även ett rör som slutar i källaren precis vid avloppet vilket jag förmodar är frånvattnet från expansionskärlet på vinden, saken är den att det fortfarande droppar konstant från röret samt att kärlet på vinden är halvfyllt med vatten, är kärlet fortfarande i bruk undrar jag tillsammans med det nya kärlet som sitter vid pannan?

Hur kan jag ta bort kärlet från vinden, ska tillägsisolera och det känns ju lite onödigt med ett kärl där uppe ?

/Marcus
 
Plugga rören som går dit, spillvattnet är bara att ta bort men se till att kärlet i källaren fungerar, att det verkligen är halvfullt med luft.

Protte
 
Om kärlet på vinden står i förbindelse med värmesystemet kan jag inte avgöra, men som princip har man antingen ett slutet system med slutet expansionskärl i närheten av värmekällan eller ett öppet expansionskärl placerat högre än den högsta radiatorn.

I öppna system finns ofta ett överfyllnadsskydd i form av ett rör som mynnar på taket. Om du har ett sådant rör upp på taket så är det rör som droppas med stor säkerhet den gamla anslutningen från expansionskärlet till pannan.
 
Hade ett rör som jag tog bort när taket lades om, förmodligen det som gick till expansionskärlet på vinden.

Menar du då att expansionskärlet på vinden inte är i bruk då?
 
Redigerat:
Lag tror inte att det är i bruk. Det borde kunna tas bort, men det är märkligt om vattnet kunna ligga kvar i kärlat så länge.

Det brukar vara röret mellan panna och det öppna expansionskärlet som rostar sönder efter en 50-.60 år. För att slippa dra ett nytt rör övergå man ofta till slutet system med expansionskärl vid pannan. Detta ersätter då helt det öppna kärlet.

Du bör kunna ta bort det och följ också gärna prottes råd ovan
 
Hur kan jag kontrollera att det nyare kärlet fungerar ?
 
Det beror på vad du menar med att kontrollera. Det sitter ett gummimembran i kärlet.

Jag tycker inte att det finns någon anledning att tro att detta inte skulle vara helt, men du kan kolla detta genom att ställa justera förtrycket i kärlet enligt nedan, något jag rekommenderar dig att göra med något eller några års mellanrum.

1. En viktig förutsättning innan du drar igång är att systemet är svalt. Detta görs därför bäst på sommaren när uppvärmningen varit avstängd några dagar. Inte som idag med 10 C. Burr..

2. Öppna säkerhetsventilen vid panna och släpp ut trycket i systemet.

3. Anslut en pump till bilventilen på expansionskärlet och pumpa upp trycket till 0,1 x höjdskillanden i meter mellan tryckkärl och överkant på den högst belägna radiatorn (kg/cm2) . En nogrannhet på en meter räcker. 0,3 - 00,4 kg/cm2 i ett enplanshus med källare kan vara lagom.

4. Öppna säkerhetsventilen igen. Om trycket sjunker så pumpa på nytt upp med luft enligt ovan.

5. Om du nu öppnar säkerhetsventilen så skall inget hända. Annars fyll på mer luft och upprepa.

Notera: Om det i detta läge kommer luft ur säkerheltsventilen så finns det anledning att misstänka att membranet är trasigt. Då skall expansionskärlet bytas. Detta är inte särskilt dyrt.

6. Höj trycket 0,1 kg/cm2 genom att fylla på värmessystemet med vatten. Det brukar finnas en ventil som fixar detta, annars en slanganslutning. Obs det handlar bara om någon liter vatten som skall tillföras. Skulle trycket bli för högt så kan du släppa ut vatten via säkerhetsventilen.

7. Trycket kommer att stiga då värmen sätts igång. Förfarandet ovan säkerstället att tryckkärlet aldrig är helt tomt och lämnar ändå en stor expansionsvolym.

Mer kring expansionskärl finns under länken nedan. Kolla också länken i denna tråd.

http://www.byggahus.se/forum/vaerme...ll-man-ha-foer-tryck-i-expansionskaerlet.html
 
Redigerat:
Lyfter tråden lite efter att detta ämne blivit aktuellt igen.
Har nu tömt det öppna kärlet på vatten och kunde skruva loss kärlet från röret, men saken var den att en liten mängd vatten sipprar ur röret hela tiden (väldigt långsamt), vad kan detta vara för något? Ligger det något tryck i röret eller kan det vara så att kärlet fortfarande är i bruk?
 
Verkar ju inte vara i bruk med tanke på att du har ett slutet kärl och att vattnet sipprar upp sakta. Däremot verkar det vara läckage. Det bästa är om du kan hitta anslutningen mot värmesystemet och plugga den ordentligt. Det vanligaste jag sett är att kärlet är anslutet direkt till pannan, ungefär som på bilden även om den är på ett rätt komplicerat system: http://www.byggahus.se/attachments/...16264-solvaerme-via-kulvert-panncentral_4.jpg
Annars kanske det går att plugga röret till expansionskärlet, men det känns inte lika bra med tanke på risken för läckage. Kontrollera i vilket fall som helst att det slutna kärlet är ordentligt anslutet och fungerar och att säkerhetsventilen är ok innan du pluggar något.
 
Hej, när jag kom upp på vinden idag så hade kärlet blivit fyllt med lite vatten (inte i närheten så mycket som det va när jag tömde första gången). Kan det inte vara så att när kärlet kopplades ur vid pannan låg det vatten kvar i röret och när jag nu tömde kärlet kunde det vattnet tränga fram eftersom kärlet va tomt?

Jag har nu iaf tömt det igen så får jag kolla nivån ikväll igen, om det visar sig att nivån inte stigit någonting då borde det vara ok att plugga igen röret va?
 
Verkar ju lite udda med vatten som rinner uppåt om det inte trycksätts av något. Eller är rören dragna på något annat sätt än i figuren? Du skrev ju dessutom i första inlägget att det droppade hela tiden ur skvallerröret, så det verkar ju vara något som fyller expansionskärlet fortfarande. Om det är bortkopplat vid pannan borde ju vattnet bara rinna ut där och sedan är kärlet tomt.
 
  • kort99bild3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Håller med mulpac, men jag har för mig att en granne till mig hade samma problem, detta uppstod när kärlet på vinden togs ur bruk och ersattes med ett tryckkärl i källaren! Då stod de och droppade fast att det skulle varit tomt... Ska höra med honom vad som gjordes för att få bukt med de hela!
 
Hej, skvallerröret i källaren vet jag inte om det kommer från kärlet på vinden eller inte, finns det skvallerrör på slutna kärl (det nya jag har vi pannan i kälaren) ?

ja det verkar stämma med bilden hur rören är kopplade.

@Gråben: Skulle vara mycket tacksamt. :)
 
Jag gissar på att det någonstans i systemet, behöver inte nödvändigtvis vara vid pannan så finns det en påfyllnadskran till radiatorslingan och pannan. Troligtvis läcker denna och trycker in lite vatten i systemet hela tiden då vattentrycket i vattennätet är högre än i radiatorsystemet. Detta under förutsättning att exp kärlet är anslutet till systemet. om du nu pluggar det gamla exp kärlet så torde trycket öka i systemet och säkerhetsventilen på det nya börja sippra lite. Intressant problem, spräckte själv min panna pga ett rostigt rör till exp kärl på vinden, hade enorm tur att inte trycket sprängde något högre upp i huset, tur att pannan var gammal och att den gav med sig.
 
Jag har ett rött vred som sitter vid pannan, vrider jag på det börjar trycket i det nyare kärlet vid pannan öka, är det den kranen du menar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.