Japp, det är troligtvis denna som kan vara otät, men frågan kvarstår om det gamla exp kärlet är sammankopplat med radiatorslingan eller ej. Förr fanns det varianter på att fylla ett vattenburet system via ett öppet exp kärl. kan vara en annan kran som fyller direkt i slingan eller i kärlet.
 
Expansionskärlet är ALLTID sammankopplat med radiatorslingan. Expansionskärlet ska ju ta upp volymvariationen på just radiatorvatnet.
Öppet expansionskärl kan vara direkt förbundet med mantelvattnet på ved/olje panna med två rör som går direkt från pannan för att hålla kärlet varmt på vintern så det inte fryser, sedan är det ett skvallerrör så man vet att det är fullt och så finns det ett rör ut på taket om man skulle råka koka hela systemet.

Nu kan ett öppet även vara kopplat på den vanliga radiatorslingan också om det står varmt till eller är väl isolerat.

Tar man bort ett öppet kärl så måste man ha koll på läget och plugga de rör som blir kvar. Skruvar man bara bort kärlet så kommer det att rinna över förr eller senare.
 
Jag måste ta hit en rörkrökare hör jag, detta löser inte jag själv :(
 
"Japp, det är troligtvis denna som kan vara otät, men frågan kvarstår om det gamla exp kärlet är sammankopplat med radiatorslingan eller ej. Förr fanns det varianter på att fylla ett vattenburet system via ett öppet exp kärl. kan vara en annan kran som fyller direkt i slingan eller i kärlet."

Men oavsett så borde "jag" koppla bort det gamla öppna kärlet vid pannan eller?
 
Du bör koppla bort det på de ställen där det är anslutet.
 
Ja de är nog bäst att få ditt rörkrökaren! Jag hörde med min granne men hans minne svek ang problemet!
 
Vad är en rimlig storlek/volym på expansionskärl??
 
Minst 5 % av totala vattenvolymen.
 
Nu har rörkrökaren varit här och fixat och donat. Jag har haft en otrolig tur, mitt expansionskärl på vinden har varit i bruk hela tiden, jag som tog bort "överflödesröret" ut genom taket vid takbytet :(
Det har aldrig runnit över skvallerröret. Anledningen till att kärlet var i bruk var att jag hade ett element som gick på hetvatten varför de inte hade klippt förbindelsen till kärlet. Nu har jag istället en luftare på vinden istället för expansionskärlet.

Tack alla ändå för eran hjälp. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.