Jag har precis bytt värmesystem.

Ny vedpanna: Nibe vedex 1000 (50l vatten)
Ack tank 750l
Expansionskärl 100l (tryckkärl)

Tanken är att köra med pellet varpå Nibe rekommenderar 5L ack-tank/kvm. Mitt hus är på 130kvm i två våningar och jag gissar mig till att det är ca 6M högt. Jag har dock lite ved att elda upp innan pelletsbrännaren moteras.

Nu har jag kört med systemet i ett par veckor men lyckas inte lura ut vad det skall vara för tryck i systemet när vattnet är kallt/varmt. Mitt problem är följande:

Tryckmätaren på pannan visar 1,5 Bar när systemet är kallt. Jag börjar elda och när pannan är uppe i arbetstemperatur (85-90 grader) så visar tryckmätaren på pannan 1,7Bar ungifär. När laddomaten går igång så "svischar" det i rören. Svårt att beskriva men det låter som rinnande vatten i rören och det kommer stötvis. Jag tolkar det som att det är för lite vatten i systemet och att laddomaten trampar luft. Detta backas upp med att övre klockan på acktanken inte rör på sig nämnvärt.

Så... jag fyller på med lite mer vatten (har en ventil sittandes på ett tunnare rör kopplat på kallvattnet som går direkt ner till laddomaten). Vid strax under 2Bar upphör det "swischande" ljudet och allt blir tyst och lugnt. Nu börjar det även hända grejjer på den övre klockan på acktanken som ganska snabbt når 80grader. Allt känns rätt här.

... sånär som på en liten detalj. Det börjar rinna vatten ur "skvallerröret" (Om man nu kallar det för det när vi pratar tryckkärl). Detta leder naturligtvis till att trycket sjunker i systemet.

I botten på expansionskärlet så sitter en ventil och jag har fått rekommendationer att pysa ut lite luft här. Så har jag också gjort (från början gick inget vatten alls ner i expansionskärlet vilket man märkte på att det inte blev varmt när man tog på det. Allt vatten rann rakt ut genom skvallerröret) men nu vågar jag inte tömma ut mer luft utan att först skaffa en tryckmätare.

Puh! Blev långt det här men nu till mina frågor.
1. Vad skall det vara för tryck i expansionskärlet?
2. Kan man fylla på luft i kärlet med en vanlig fotpump för bil/cyckel eller måste man skaffa riktiga grejjer som kompressor etc?

Tacksam för all hjälp!
 
H
Jag tror du fyller på för mycket vatten. Det som kommer ut ur "skvallerröret" är nog säkerhetsventilen som öppnar. 10 meter vattenpelare ger ca. 1 kg tryck. (Newton o Pascal lämnar vi till kvantmekaniken). Om det är 6 meter från expansionskärlet upp till elementen i övervåningen så behöver trycket vid expansionskärlet alltså alltid ligga över 0,6 kg tryck = 0,6 bar när systemet är kallt.

När pannvattnet värms så ökar volymen och det är den volymökningen som ditt 100 l expansionskärl ska ta hand om. Luftmängden i expansionskärlet är viktig. Att pumpa med fotpump går nog men enklare blir det att låna en kompressor. När systemet är i full drift och pannvattnet är vid sin högsta temperatur ska expansionskärlet innehålla rätt mycket vatten.Har man kompressor kan man börja med att släppa ur luft i ventilen så att hela expansionskärlet fylls med vatten. Sedan fyller man luft i expansionskärlets ventil och lyssnar samtidigt efter ett ljud som antyder att vatten börjar lämna expansionskärlet. Då har man fått en inställning där expansionskärlet fungerar.

Jag tror inte du behöver ha ett större systemtryck än 1 - 1,2 kg när vattnet är varmt. Om laddomaten svishar så kanske det beror på luft i systemet. Finns det ingen urluftningsventil på högsta punkten vid laddomaten eller acktanken?
 
  • Gilla
Marjou
  • Laddar…
Ja, är systemet nyligen fylllt så är nog svisch ljudet luft i systemet. När du har eldat och luftat några ggr kommer det försvinna
 
Det kan ta några eldningar innan du fått ur luften från det färska vattnet o det börjar funka som det ska..
När du kollar trycket i kärlet ska det vara trycklöst innan o sen så Kollar du trycket, Ställ det på ca 0,6 i förtryck sen är det bara att fylla på vatten igen o om då tanken är kall behöver du bara ha 0,7 bar om det är 6 meter till högsta punkten/radiator i systemet... Kan va en ide att ha något högre tryck i början då man kommer att måsta lufta systemet några gånger o då sjunker trycket, Är trycket ändå högt efter luften är borta kan du släppa ut till 0,7 då tanken är kall...
 
Även jag är övertygad om att dina problem handlar om bristfällig avluftning.
Är inte anläggningen byggd på ett ”avuftsvänligt” vis så kommer du att ha problem under lång tid.
Har du avluftare som kan ta hand om luft innan luften sugs ner till laddpumpen? Alltså, du bör ha en avluftare på stigaren från pannan.

Ett sätt att bli av med luft kan vara att helt sonika elda upp hela anläggningen till kokpunkten utan att köra laddpumpen.
Ladda accen med självcirkulation och låt den frigjorda luften leta sig upp till avluftningarna utan att laddpumpen piskar runt och förstör.

Det kommer att bubbla på bra i rören men du kommer kanske få ut så mycket luft på detta vis så att du nästa gång kan använda laddpumpen.

Det är en förutsättning att anläggningen är byggd på ”rätt” sätt. Alltså ett sätt som medger bra förutsättningar för självcirkulation och avluftning.
Lycka till.
 
Tackar för alla svar. Och meddelar att ni hade rätt. Det var luft i kretsen acc-tank-expansionskärl. Jag eldade upp pannan i 80 grader och släppte ut vatten/luft genom säkerhetsventilen samtidigt som jag fyllde på med nytt vatten genom påfyllningsröret som går till laddomaten. Efter att ha gjort detta ett par gånger så försvann luften och jag har nu ca 1bar tryck i pannan när den är kall (1,3-1,5 vid 80grader).

Tack för all hjälp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.