daysconfused skrev:
Om det hade varit jag hade jag börjat med ett bud på 400. Det är ju inte helt omöjligt att de säljer för det om det legat ute ett tag. Kanske ännu lägre...däremot la en kompis ett skambud på ett liknande objekt med tanken att prova och sedan successivt öka budet. Men säljaren blev arg och ville inte sälja till honom då.
Vi tänkte nog lägga ett bud på 300 000:- och se om dom tar det. med tanke på hur länge de legat ute, och vad det finns att göra..
men innan vi lägger något bud ska vi dit och kika en gång till och mycket mer noggrant...
 
kick3n skrev:
Vi tänkte nog lägga ett bud på 300 000:- och se om dom tar det. med tanke på hur länge de legat ute, och vad det finns att göra..
men innan vi lägger något bud ska vi dit och kika en gång till och mycket mer noggrant...
Om de accepterar ett lågt bud så ta dit en besiktningsman som får kolla för det lär ni ju ha råd med då.
Det verkar som ni redan har blivit lite "kära" i huset och känslan för huset tycker jag är det absolut viktigaste. Om jag satt i samma sits och de accepterade ett bud jag kände att jag hade råd med så skulle nog jag bara backa vid
hussvamp eller rutten stomme. Då kan det vara värt att betala en dyrare besiktning för att kolla så att detta inte finns. Detta är ingenting man alltid kan se med blotta ögat så det är bäst att en besiktningsman får komma dit och ta med sig prover av trät för analys.
 
Redigerat:
Ni kan ju skriva ett kontrakt innan att ni har rätt att backa ur efter besiktningen. Det gjorde vi om jag inte minns fel, enbart för att försäkra oss om att inga högre bud skulle komma in mellan tiden för besiktning och kontraktskrivande för det skulle ju vara surt att ha lagt ut 15 000 kr för en besiktning och så går säljaren och säljer det till någon annan.
 
En besiktning behöver ju inte heller vara för att se om man ska backa ur eller pruta, men kan göra den enbart för egen skull för att se vad som behöver göras.

Lite som fosterdiagnostik, bara för att fostervattenprovet visar på Downs syndrom måste man inte göra abort, men man är förberedd på det extra arbetet.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
daysconfused skrev:
Om de accepterar ett lågt bud så ta dit en besiktningsman som får kolla för det lär ni ju ha råd med då.
Det verkar som ni redan har blivit lite "kära" i huset och känslan för huset tycker jag är det absolut viktigaste. Om jag satt i samma sits och de accepterade ett bud jag kände att jag hade råd med så skulle nog jag bara backa vid
hussvamp eller rutten stomme. Då kan det vara värt att betala en dyrare besiktning för att kolla så att detta inte finns. Detta är ingenting man alltid kan se med blotta ögat så det är bäst att en besiktningsman får komma dit och ta med sig prover av trät för analys.
ja lite kanske :) men om man tar dit en besiktningsman som säger att det är grönt..
Men sen visar det sig inte vara det..
vad händer då? står besiktningsfirman för felen eller är de bara att bita i det sura äpplet?
 
Bita i äpplet i regel.
 
Det är 100 år gammalt och praktiskt taget gratis. Räkna med syrliga men kanske goda äpplen.
 
kick3n skrev:
ja lite kanske :) men om man tar dit en besiktningsman som säger att det är grönt..
Men sen visar det sig inte vara det..
vad händer då? står besiktningsfirman för felen eller är de bara att bita i det sura äpplet?
Detta hände oss och vi fick inte igenom det som ett dolt fel, däremot fick vi ersättning av besiktningsfirman som erkände att de gjort fel. Vi fick kostnaden för materialet som det krävdes för att bygga upp det som var skadat, arbetet fick vi dock stå för själva.

Detta kanske är ovanligt, jag vet inte. Men, det som var lite roligt var att vi fick lov att skriva under ett kontrakt från besiktningsfirman där det stod att i gengäld för ersättningen så friskrev de sig från eventuellt övriga fel de gjort vid vår besiktning. Hur seriöst känns det?!?
 
Redigerat:
espace skrev:
Det är 100 år gammalt och praktiskt taget gratis. Räkna med syrliga men kanske goda äpplen.
Det beror väl lite på hur marknaden ser ut, man kan ju ändå förlora stora pengar på det. Här omkring där jag bor nu hade det varit ett dyrt hus :) Vi får nog ut ungefär samma summa när vi nu ska sälja vårt hus och då är det totalrenoverat, dock litet, 67kvm.
 
Sådär då är det nästan klart..
vi ska skriva papper på måndag på huset..
vi har det vi gör sedan.. men de ska bli kul..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.