Ja, jag tänker på provtryckning och sådant.
 
hempularen skrev:
"redan besiktigad" kan betyda lite olika saker, det betyder ofta att sotaren inte hade några invändningar vid senaste sotningen. Men det är väldigt stor skillnad på en sotning och en riktig besiktning.

Om du inte redan sett ett protokoll från besiktningen så begär att få se det.
Det har jag gjort.. inväntar svar, mäklaren kommer inte tillbaks förräns på måndag så här väntar vi med spänning
 
vad tror ni om att byta ut befintliga eldstad mot denna ?
jag ser bara plus i det.. då de alltid kommer kunna vara varmt.. dock inte om man skulle varar borta för länge, men då får man be någon att åka och fylla på pellets bara..

http://www.pelletskaminer.net/ved-pelletskamin/
 
Hur ser nuvarande ut? Den där ser ju inte riktigt ut som något som finns i ett gammalt hus egentligen?

Jag får en känsla av att du har lite väl bråttom i planeringen här. Bo in er i huset iaf LITE innan ni bestämmer er för att sluta använda elementen, byta uppvärmningen till pelletskaminer, plasta in hela huset osv :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Hur ser nuvarande ut? Den där ser ju inte riktigt ut som något som finns i ett gammalt hus egentligen?

Jag får en känsla av att du har lite väl bråttom i planeringen här. Bo in er i huset iaf LITE innan ni bestämmer er för att sluta använda elementen, byta uppvärmningen till pelletskaminer, plasta in hela huset osv :)
Nuvarande är en öppen spis med insats kamin.
har tidigare bott i hus med el och braskamin, och vet vad det innebär.. och man är inte alltid hemma och kan elda..
man vill ju ha underhålsvärme under tiden man är borta.. dock inte element. de är ju aningen dyrt..

men det sprutar ider.. och därför frågar jag er som har gått igenom detta redan...
så man får en bättre uppfattning och kanske ännu bättre ider... :)
 
Menar du att själva elementen är dyra i inköp? Det finns ju redan ett vattenburet system som du skulle kunna värma upp med pump eller pelletspanna? Eller behöver elementen bytas ut?
 
stefancrs skrev:
Jag får en känsla av att du har lite väl bråttom i planeringen här. Bo in er i huset iaf LITE innan ni bestämmer er för att sluta använda elementen, byta uppvärmningen till pelletskaminer, plasta in hela huset osv :)
Håller helt med. Sedan kan jag tycka att även om ni vill vara så förberedda som möjligt och försöka räkna på vad det skulle kosta med renoveringar och så vidare så lägg inte ner för mycket tid på det innan ni har köpt huset. Blir det ingen affär så kommer du bli riktigt besviken om du har lagt ner en massa tid och planerat innan köpet.

Dessutom kommer du omöjligt att kunna ta reda på alla kostnader och allt som behövs göras i huset, det märker du först när du bor i huset. Och när ni väl bor där, ta det lugnt, ta en sak/ett rum i taget och läs på noggrant och länge på hur du gör just den renovationen istället för att försöka lära dig allting nu på en gång.
.
Så ta det lugnt, huset har stått i hundra år så ni kan nog i lugn takt ta en sak i taget. Allt går att fixa och köper du ett gammalt hus måste du ha inställningen att det troligtvis finns mycket som behöver åtgärdas.

Jag tror dock det viktigaste i ers fall, som du även startade den här tråden med är att kolla så att timmerstommen ser ok ut. För skulle den vara rutten eller angripen av något så blir det dyrt om ni inte gör det själva och det är jobbigt, tidskrävande och kräver kunskap att byta stockar i en upprest timmerstomme själv.

Ett sista tips jag kan ge är att kolla hur syllarna ser ut. De borde du komma åt fastän det sitter panel på huset. Om inte så ta med dig en kofot och bänd upp lite, det är bara att spika tillbaka sen. Kan inte tänka mig att säljarna skulle ha något emot det.
 
Mikael_L
Alltså ett hundra år gammalt hus.

Det är väl bara att låta samma grävmaskin som ska gräva grunden för ett fräscht och nytt hus få slå ner det gamla möget.
Ska det inte rivas omedelbart så är det väl bara att bo där i några år utan några vidare åtgärder. Om det alls är bostadstjänligt.

Det husets ekonomiska livslängd var ju slut redan för 50 år sedan, det är bara en del folk som sedan dess inte insett sanningen. :)
 
Mikael_L skrev:
Alltså ett hundra år gammalt hus.

Det är väl bara att låta samma grävmaskin som ska gräva grunden för ett fräscht och nytt hus få slå ner det gamla möget.
Ska det inte rivas omedelbart så är det väl bara att bo där i några år utan några vidare åtgärder. Om det alls är bostadstjänligt.

Det husets ekonomiska livslängd var ju slut redan för 50 år sedan, det är bara en del folk som sedan dess inte insett sanningen. :)
Håller inte alls med!

Det går absolut att renovera gamla hus och jag tycker det är fruktansvärt roligt med människor som vill ge sig på det och inser att det är ett kulturarv som de för vidare.

Hur roligt hade Sveriges landsbygd varit om det bara stått nya nyckelfärdiga hus i varje by?

Varför tror du till exempel Siljansbygden har sådan dragningskraft?
 
kick3n skrev:
Nuvarande är en öppen spis med insats kamin.
har tidigare bott i hus med el och braskamin, och vet vad det innebär.. och man är inte alltid hemma och kan elda..
man vill ju ha underhålsvärme under tiden man är borta.. dock inte element. de är ju aningen dyrt..

men det sprutar ider.. och därför frågar jag er som har gått igenom detta redan...
så man får en bättre uppfattning och kanske ännu bättre ider... :)
Om jag förstått det rätt så finns det inget vattenburet system i huset?

Min erfarenhet är att braskaminer går att jämnställa med bastu. Många vill ha en och det är kul första året, efter det är en bastu i svenska hem i 90% av fallen e full med bröte så är en braskamin 90% av tiden kall. Man tänder på julafton och om man har kompisar över på middag men annars så är den oanvänd, investeringen betalar sig sällan.

De pelletskaminer/ insatser jag har sett är dessutom inte så smidiga att använda, pellets och askförådet är litet och den behöver askas ur och fyllas på flera gånger i veckan vilket kanske är ok i ett pannrum i källaren men inte så roligt att göra i vardagsrummet.

Visst tanken med att hålla murstocken varm och använda den är god men det måste nästan bo en liten pyroman i en om man skall använda den år efter år.

Jag hade hellre satsat på en hygglig luft/luft och väntat några år för att lära känna sig själv om hur mycket man faktiskt kommer elda.

Jag har själv en öppen spis som jag tog in offerter på att sätta in en kassett i när jag köpt hus som var helt säker på att jag skulle elda i hela vintrarna, såhär 3 år senare är jag glad att annat kom imellan, jag fortsätter myselda ett par gånger i veckan i min öppna spis.
 
Finns inga ventiler alls in till torpargrunden ?
Hyr i så fall en besiktningskamera med fiberoptik så kan du göra en första kontroll av grunden utan större åverkan.
 
daysconfused skrev:
Ett sista tips jag kan ge är att kolla hur syllarna ser ut. De borde du komma åt fastän det sitter panel på huset. Om inte så ta med dig en kofot och bänd upp lite, det är bara att spika tillbaka sen. Kan inte tänka mig att säljarna skulle ha något emot det.
Håller med speciellt om syllarna, de fick jag byta ca 10 meter plus en hel del golvreglar i mitt hus pga. betongtrappor som lutade inåt huset och det är ju ett projekt om man säger så...

Sen tror jag TS får förtydliga lite vad han menar med timmerhus?
När jag hör timmerhus tänker jag på liggande stockar eller är det ett hus med stående plank som stomme?
 
Pannlampa skrev:
Sen tror jag TS får förtydliga lite vad han menar med timmerhus?
När jag hör timmerhus tänker jag på liggande stockar eller är det ett hus med stående plank som stomme?
Ett timmerhus är ett hus med timmerstomme, alltså liggande stockar. För som jag har förstått det är det en timmerstomme med panel utvändigt som de ska köpa.
 
Finns ingen länk till objektet i fråga? :)
 
Mikael_L
daysconfused skrev:
Håller inte alls med!

Det går absolut att renovera gamla hus och jag tycker det är fruktansvärt roligt med människor som vill ge sig på det och inser att det är ett kulturarv som de för vidare.

Hur roligt hade Sveriges landsbygd varit om det bara stått nya nyckelfärdiga hus i varje by?

Varför tror du till exempel Siljansbygden har sådan dragningskraft?
Jag var bara brutalärlig. :|

Innan det där är "klart" har det gått 10-20 år, kostat lika mycket pengar och tid och ändå inte blivit lika bra som ett nytt hus. Och sen brukar denna väg kantas av lite spruckna äktenskap och dåliga relationer med barnen.

Jag tycker också att det är fruktansvärt roligt med "människor som vill ge sig på det", men bara jag slipper. Och jag ger samma råd till alla mina vänner.

Visst finns det bevarandevärda hus. Och en del som är kärnfriska känns ju lite tråkigt att riva.
Men bl.a. dagens energipriser gör det svårmotiverat att behålla ens 50år gamla byggnader.

daysconfused skrev:
Ett timmerhus är ett hus med timmerstomme, alltså liggande stockar. För som jag har förstått det är det en timmerstomme med panel utvändigt som de ska köpa.
För 100 år sedan fanns det inte plankstomme såvitt jag vet, det borde vara (liggande) timmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.