J Jontha skrev:
Say no more! Min tog 1000kr för servicebil! Kan du räkna på de inkomsterna och sätta det i relation till avskrivning på bilen???????? Tappar bilen 22000kr värde i månaden? Ja,om man envisas med att köra en jävla pickup med 12 raka cylindrar och max utrustning för att ta sig fram till jägarstugan så blir det såklart lite diiiirt.

Att man sen står och gömmer sig på arbetsplatsen för att få offerten att verka rimlig!!!!!

Kom inte till mig och säg att jag ska vara snäll!
Vad företag -kan- ta betalt har som AndersPS skrev en hel del med efterfrågan och utbud att göra. Vad dom -behöver- ta betalt återspeglas såklart till viss del av lönekostnaderna. Nu vet jag inte vad en nyutbildad VVSare kräver i ingångslön och anspråk på tjänstebil men vad gäller IT-branchen så verkar det finnas förväntan hos generation Z på runt 40-isch för ett skrivbordsjobb med 2års eftergymnasial KU-utbildning i bagaget.. 🤦‍♂️ Många firmor måste sänka sin prissättning för att skapa efterfrågan men då måste nog anställda förvänta sig sänkta löner också.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Say no more! Min tog 1000kr för servicebil! Kan du räkna på de inkomsterna och sätta det i relation till avskrivning på bilen???????? Tappar bilen 22000kr värde i månaden? Ja,om man envisas med att köra en jävla pickup med 12 raka cylindrar och max utrustning för att ta sig fram till jägarstugan så blir det såklart lite diiiirt.

Att man sen står och gömmer sig på arbetsplatsen för att få offerten att verka rimlig!!!!!

Kom inte till mig och säg att jag ska vara snäll!
Snälla, visa mej vilken pickis som har en rak tolva!!
Jag fick ett mycket stort habegär just nu!
Jag har haft en del pickisar men aldrig mer än åttor i motorutrymmena.
 
  • Haha
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
S
D Dayangel skrev:
Vad företag -kan- ta betalt har som AndersPS skrev en hel del med efterfrågan och utbud att göra. Vad dom -behöver- ta betalt återspeglas såklart till viss del av lönekostnaderna. Nu vet jag inte vad en nyutbildad VVSare kräver i ingångslön och anspråk på tjänstebil men vad gäller IT-branchen så verkar det finnas förväntan hos generation Z på runt 40-isch för ett skrivbordsjobb med 2års eftergymnasial KU-utbildning i bagaget.. 🤦‍♂️ Många firmor måste sänka sin prissättning för att skapa efterfrågan men då måste nog anställda förvänta sig sänkta löner också.
Ja det är helt galet faktiskt. Vi skulle behöva en tvärnit i ITbranschen. Om man började se över behovet av att ha utvecklare i Sverige och började flytta jobben till låglöneländer kanske det skulle få lite positiva effekter.
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ja det är helt galet faktiskt. Vi skulle behöva en tvärnit i ITbranschen. Om man började se över behovet av att ha utvecklare i Sverige och började flytta jobben till låglöneländer kanske det skulle få lite positiva effekter.
Ironin är stark i denna men det är givetvis inte vad jag förespråkar. När kunderna aktivt förväntar sig mer IT för mindre pengar över tid samtidigt som 20åringar gärna ser en 40k+ lön för ett customer support/1st line jobb där dom dessutom gärna inte behöver besöka kund fysiskt så krockar verkligheten lite. Situationen lär säkert kunna anammas på fler branscher där löneanspråken är så pass höga att firmorna sen tvingas ta sådan hutlös timpenning för att hitta någon form av lönsamhet.
 
sysmali
S SueCia skrev:
Ja det är helt galet faktiskt. Vi skulle behöva en tvärnit i ITbranschen. Om man började se över behovet av att ha utvecklare i Sverige och började flytta jobben till låglöneländer kanske det skulle få lite positiva effekter.
Haha, nu försöker du locka in forumets stjärnprogrammerare Anders. Om så sker kommer fokus i denna tråd spåra ut.
 
  • Gilla
  • Älska
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
MrJay
S SueCia skrev:
Ja det är helt galet faktiskt. Vi skulle behöva en tvärnit i ITbranschen. Om man började se över behovet av att ha utvecklare i Sverige och började flytta jobben till låglöneländer kanske det skulle få lite positiva effekter.
Många svenska IT bolag har kontor och anställda i låglöneländer.. Kunder väljer ändå lokal arbetskraft som kan sitta i deras lokaler.

Nu tycker jag vi håller oss till ämnet.. flera av deras konkurrenter har redan erbjudit anställning till de som anses duktiga så kommentar #1 har nog liten chans.
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
sysmali sysmali skrev:
Haha, nu försöker du locka in forumets stjärnprogrammerare Anders. Om så sker kommer fokus i denna tråd spåra ut.
Anders pratar mer än han programmerar om vi säger så 👍
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Synd att politikerna inte väljer att göra VVS underhåll i förväg på kommunala byggnader..

Ingen tjänar på att folk är arbetslösa.. (förutom arbetscoacher kanske)
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Mumma!! Jag ska dansa på deras grav. Sötebrödsdagarna är äntligen till ända! Nu ska här fyndas bland utsvultna vvs:are.
Har det någonsin hänt att priserna för duktiga hantverkare sjunkit i en lågkonjunktur?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Läser man texten får man uppfattningen om att det är en stor anrik koncern med många företag inblandade som konkar. Något i stil med PEAB. Sen inser man att det är 50 anställda totalt, utspritt på 3 ställen, som funnits i 20 år. Alltså tre firmor a 15-20 pers.

De verkar ha gått med hyfsade förluster de senaste åren så det kanske var dags för pensionering ändå?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
D Dayangel skrev:
Nu är jag absolut ingen som gläds över att företag går i konken och jag vet verkligen ingenting om just denna firma. Men när man sett exempel på etablerad vvs som tidigare lyckas med konststycket att debitera 14-1500kr per timme med 575kr servicebil för ett tämligen enkelt jobb så borde kanske något göras på branschnivå om det ser ut så på bred front. Sådana priser avspeglar knappast utbildningsnivåerna som krävs för att byta en vattenkastare.
Håller med om att 1500 i timmen för rörmokare är högt, låter som jourpris. 575 för servicebil är inte speciellt högt.

Sen är väl inte utbildningsnivå en ensam parameter som ger hög lönenivå :)
 
S SueCia skrev:
Håller med om att 1500 i timmen för rörmokare är högt, låter som jourpris. 575 för servicebil är inte speciellt högt.

Sen är väl inte utbildningsnivå en ensam parameter som ger hög lönenivå :)
På IT-sidan hade vi 2-395:- för servicebil men mokare behöver kanske lite större och tyngre arbetshästar. Detta var hur som ordninarie pris, återbesök på tidigare påbörjat arbete. En firma/ort lite söder om Sthlm.. Faktura eller offert på installation, inkluderar arbetskostnad och material för vatteninstallation med angivna priser.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
S
D Dayangel skrev:
På IT-sidan hade vi 2-395:- för servicebil men mokare behöver kanske lite större och tyngre arbetshästar. Detta var hur som ordninarie pris, återbesök på tidigare påbörjat arbete. En firma/ort lite söder om Sthlm..[bild]
På ITsidan kan man omöjligt motivera en bil utöver minsta tänkbara, tänk typ Kia Picanto. Inte konstigt att servicebilen är betydligt billigare då :)

Inredningen i en VVSbil, beroende på inriktning. Kan säkert springa upp till minst 50% av bilens kostnad.
 
S SueCia skrev:
På ITsidan kan man omöjligt motivera en bil utöver minsta tänkbara, tänk typ Kia Picanto. Inte konstigt att servicebilen är betydligt billigare då :)

Inredningen i en VVSbil, beroende på inriktning. Kan säkert springa upp till minst 50% av bilens kostnad.
Nja, beror säkert på målgruppen. Servar du SMB-segmentet så åker allt ifrån 4st 32-tums kurvade skärmar till rackservrar med i bilen så viss lastkapacitet är att ändå att föredra. Bil motsvarande Toyota Yaris har av egen erfarenhet varit bristfällig vid sådana tillfällen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har det någonsin hänt att priserna för duktiga hantverkare sjunkit i en lågkonjunktur?
De dåliga och mediokra kanske får det svårare iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.