Det sämre ekonomiska läget gör att flera byggföretag har det tufft, och en av dem är Torpheimergruppen som tillsammans med sina dotterbolag nu ansöker om konkurs.

Du kan läsa artikeln här: Etablerad el- och VVS-firma i konkurs
 
Mumma!! Jag ska dansa på deras grav. Sötebrödsdagarna är äntligen till ända! Nu ska här fyndas bland utsvultna vvs:are.
 
  • Arg
  • Gilla
wd41 och 1 till
  • Laddar…
Anekdotmässigt så är det "etablerade" företag som vuxit mycket under 2020-2022 som har mest problem.

De sitter på mängder med anställda som de inte orkar sälja in uppdrag för
 
J Jontha skrev:
Mumma!! Jag ska dansa på deras grav. Sötebrödsdagarna är äntligen till ända! Nu ska här fyndas bland utsvultna vvs:are.
Hoppas du blir arbetslös med då Så ska vi se hur mycket VVSare du har råd med. ;)

Med din attityd så framstår du som en person som förtjänar lära dig om den gyllene regeln.

Istället för bete dig så här. Ring din mamma och säg att du älskar henne. Lovar det ger en bättre känsla än dansa på folk som tappar jobbet.

Kan även meddela att de duktiga hantverkarna har fullt upp. Det är de dåliga som kommer att finnas tillgängliga. De som gärna hade anställning så att nån annan kunde stå för garantin på det där dåliga jobbet ;)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
wd41 och 19 till
  • Laddar…
M
J Jontha skrev:
Mumma!! Jag ska dansa på deras grav. Sötebrödsdagarna är äntligen till ända! Nu ska här fyndas bland utsvultna vvs:are.
Ja hurra för företag som går omkull: Anställda blir av med jobben, ägarna förlorar sitt livsverk, leverantörer får kundförluster, staten får punga ut med lönegaranti.

Verkligen positivt!
 
  • Gilla
  • Ledsen
wd41 och 6 till
  • Laddar…
Nu är jag absolut ingen som gläds över att företag går i konken och jag vet verkligen ingenting om just denna firma. Men när man sett exempel på etablerad vvs som tidigare lyckas med konststycket att debitera 14-1500kr per timme med 575kr servicebil för ett tämligen enkelt jobb så borde kanske något göras på branschnivå om det ser ut så på bred front. Sådana priser avspeglar knappast utbildningsnivåerna som krävs för att byta en vattenkastare.
 
  • Gilla
Daniel Schullström och 10 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Nu är jag absolut ingen som gläds över att företag går i konken och jag vet verkligen ingenting om just denna firma. Men när man sett exempel på etablerad vvs som tidigare lyckas med konststycket att debitera 14-1500kr per timme med 575kr servicebil för ett tämligen enkelt jobb så borde kanske något göras på branschnivå om det ser ut så på bred front. Sådana priser avspeglar knappast utbildningsnivåerna som krävs för att byta en vattenkastare.
Utbildningsnivån har lite med kostnaden att göra, tillgång och efterfrågan styr.
 
  • Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
Har svårt att få fram entreprenörer för mina projekt på arbetet och hör många som har liknande bekymmer så jobb lär finnas...
Tycker det är ett ständigt jagande efter tex. VVS:are men å andra sidan kravställer man ju en hel del så det sållar bort ett antal.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Utbildningsnivån har lite med kostnaden att göra, tillgång och efterfrågan styr.
Efterfrågan borde inte vara ett problem om priserna ligger på sådana nivåer med andra ord. Dyker efterfrågan så bör ju rimligtvis priserna sänkas därefter också. Som tidigare verksam inom IT-konsultbranchen så vet jag ju att den branchen hellre säljer sin högra arm och istället fortsätter mjölka befintligt kundunderlag med ännu högre timpriser för att bibehålla intäkterna. Sådant girigt beteende kanske träffande straffar sig självt till slut.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
Tråkigt men sånt är livet

Upp ibland

Ner ibland
 
D Dayangel skrev:
Efterfrågan borde inte vara ett problem om priserna ligger på sådana nivåer med andra ord. Dyker efterfrågan så bör ju rimligtvis priserna sänkas därefter också. Som tidigare verksam inom IT-konsultbranchen så vet jag ju att den branchen hellre säljer sin högra arm och istället fortsätter mjölka befintligt kundunderlag med ännu högre timpriser för att bibehålla intäkterna. Sådant girigt beteende kanske träffande straffar sig självt till slut.
Självklart är det så, det finns många som vill hålla priserna uppe. Det som händer är att antingen tycker kunderna att det är värt det (efterfrågan finns) eller så kommer det andra aktörer som har en annan prismodell som kunderna föredrar - tillgången ökar.
 
Appendix Appendix skrev:
Hoppas du blir arbetslös med då Så ska vi se hur mycket VVSare du har råd med. ;)

Med din attityd så framstår du som en person som förtjänar lära dig om den gyllene regeln.

Istället för bete dig så här. Ring din mamma och säg att du älskar henne. Lovar det ger en bättre känsla än dansa på folk som tappar jobbet.

Kan även meddela att de duktiga hantverkarna har fullt upp. Det är de dåliga som kommer att finnas tillgängliga. De som gärna hade anställning så att nån annan kunde stå för garantin på det där dåliga jobbet ;)
Det där tycker jag var himla dåligt skrivet. Jag har jobbat i hela mitt med en risk för arbetslöshet. Inte fan har någon VVS:are brytt sig om mig när det varit knapert.
 
  • Gilla
Daniel Schullström och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Nu är jag absolut ingen som gläds över att företag går i konken och jag vet verkligen ingenting om just denna firma. Men när man sett exempel på etablerad vvs som tidigare lyckas med konststycket att debitera 14-1500kr per timme med 575kr servicebil för ett tämligen enkelt jobb så borde kanske något göras på branschnivå om det ser ut så på bred front. Sådana priser avspeglar knappast utbildningsnivåerna som krävs för att byta en vattenkastare.
Say no more! Min tog 1000kr för servicebil! Kan du räkna på de inkomsterna och sätta det i relation till avskrivning på bilen???????? Tappar bilen 22000kr värde i månaden? Ja,om man envisas med att köra en jävla pickup med 12 raka cylindrar och max utrustning för att ta sig fram till jägarstugan så blir det såklart lite diiiirt.

Att man sen står och gömmer sig på arbetsplatsen för att få offerten att verka rimlig!!!!!

Kom inte till mig och säg att jag ska vara snäll!
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Självklart är det så, det finns många som vill hålla priserna uppe. Det som händer är att antingen tycker kunderna att det är värt det (efterfrågan finns) eller så kommer det andra aktörer som har en annan prismodell som kunderna föredrar - tillgången ökar.
Instämmer. Men går det då så långt som konkurs så har man troligen inte skapat efterfrågan eller träffat modellen med sin nuvarande prissättning.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Fairlane
Det låter väl mer som ett företag som arbetat mot nybyggen än rörmokaren som kommer hem till folk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.