T
Håller på och planerar mitt nya kök och fått lite beslutsångest.
Har tidigare alltid kört med integrerade vitvaror. Men nu funderar jag på att köra med fristående kyl samt frys.
Dels tycker jag att det kanske bryter av på ett snyggare sätt med fristående, än den ”vägg” med köksluckor det blir med integrerat.
Men sen velar jag igen.

Vad är era inputs gällande vad som är mest estetiskt tilltalande.
Är de integrerat eller fristående?

Om fristående, kyl och frys ”inramat” i designen som bild 2, eller i utkanten som bild 3?

Integrerat

Modern kök med vita skåp, inbyggda apparater och trägolv, sett ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”Inramat”

3D-modell av ett modernt kök med vita skåp, inbyggda apparater och en köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



I utkanten

Modernt kök med vita skåp, inbyggda apparater, trägolv, svarta bänkskivor, och en vit matbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
T Tovin skrev:
Håller på och planerar mitt nya kök och fått lite beslutsångest.
Har tidigare alltid kört med integrerade vitvaror. Men nu funderar jag på att köra med fristående kyl samt frys.
Dels tycker jag att det kanske bryter av på ett snyggare sätt med fristående, än den ”vägg” med köksluckor det blir med integrerat.
Men sen velar jag igen.

Vad är era inputs gällande vad som är mest estetiskt tilltalande.
Är de integrerat eller fristående?

Om fristående, kyl och frys ”inramat” i designen som bild 2, eller i utkanten som bild 3?

Integrerat

[bild]

”Inramat”

[bild]


I utkanten

[bild]
Jag skulle inte ha dom två översta utförandena då ungnen kan förstöra din vägg då du öppnar den när det är 200+ grader så kommer väggen inte må bra..

I utkanten blir det bättre😉
 
  • Gilla
Smeafan
  • Laddar…
kyl/frys närmast väggen kommer väl inte gå att öppna om det inte är en distans mot väggen? Och du vill ju inte ha den närmast väggen högerhängd…
 
  • Gilla
whak och 2 till
  • Laddar…
Personligen är integrerat snyggare, men har själv tyckt att man då bli begränsad till ett sämre/dyrare urval av vitvaror. Diskmaskinen skulle jag däremot bygga in då det ”sticker ut” mycket (du kanske redan tänkt på detta).
 
T
H Henrikkkkkk skrev:
kyl/frys närmast väggen kommer väl inte gå att öppna om det inte är en distans mot väggen? Och du vill ju inte ha den närmast väggen högerhängd…
Det är en distans så öppnadet är inga problem.
 
T
A Andemannen skrev:
Personligen är integrerat snyggare, men har själv tyckt att man då bli begränsad till ett sämre/dyrare urval av vitvaror. Diskmaskinen skulle jag däremot bygga in då det ”sticker ut” mycket (du kanske redan tänkt på detta).
Diskmaskinen är inbyggd, men den blev så på ritningen för jag valde egen diskmaskin i Ikeas planeringssystem.
 
T Tovin skrev:
Det är en distans så öppnadet är inga problem.
Det behövs mer än man tror. Typ en decimeter eller mer.
 
Redigerat:
D
Jag anser att dolda ("integrerade") vitvaror ser något löjliga ut. Varför vill man dölja sakers funktion, särskilt i ett kök där det normalt måste finnas kyl och diskmaskin? Dessutom innebär kamouflaget att funktionen påverkas i form av sämre utrymme i maskinerna. Samt sämre utbud.
 
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
Stilpolisen säger integrerat. Skriker 80/90-tal om vanliga rostfria vitvaror.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stilpolisen säger integrerat. Skriker 80/90-tal om vanliga rostfria vitvaror.
Kökspolisen säger emot. Har du sett något kök i en Michelinstjärnerestaurang med integrerade vitvaror? 😆
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kökspolisen säger emot. Har du sett något kök i en Michelinstjärnerestaurang med integrerade vitvaror? 😆
Kul kille, just där var jag inte anlitad ;)
 
  • Gilla
S7200
  • Laddar…
T Tovin skrev:
Håller på och planerar mitt nya kök och fått lite beslutsångest.
Har tidigare alltid kört med integrerade vitvaror. Men nu funderar jag på att köra med fristående kyl samt frys.
Dels tycker jag att det kanske bryter av på ett snyggare sätt med fristående, än den ”vägg” med köksluckor det blir med integrerat.
Men sen velar jag igen.

Vad är era inputs gällande vad som är mest estetiskt tilltalande.
Är de integrerat eller fristående?

Om fristående, kyl och frys ”inramat” i designen som bild 2, eller i utkanten som bild 3?

Integrerat

[bild]

”Inramat”

[bild]


I utkanten

[bild]
Ett 200, 300 eller 400mm högskåp längst till vänster hade jag sett till att få in.
Du tappar lite bänkyta, men i gengäld slipper du irriteras över att ugnen eventuellt skitar ner väggen eller att kylskåpet inte går att öppna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stilpolisen säger integrerat. Skriker 80/90-tal om vanliga rostfria vitvaror.
Stil före funktion….
Det är som en toksänkt bil med förstora hjul. Fin när den är parkerad, men man kör helst inte en meter med den.
 
  • Gilla
  • Wow
whak och 1 till
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Stil före funktion….
Det är som en toksänkt bil med förstora hjul. Fin när den är parkerad, men man kör helst inte en meter med den.
Skulle jag inte säga, funktionen är densamma, något lägre rymd invändigt. Folk behöver lära sig att inte bunkra i onödan, typsikt i-landsproblem.
 
  • Gilla
Mortsken och 2 till
  • Laddar…
Fristående som i sista alternativet tycker jag. En fördel med fristående är ju att de blir lite större, annars blir det ett kyl/frysskåp i ett skåp.

Själv tycker jag det är estetiskt snyggare när vitvaror bryter av.

När det gäller diskmaskin så behöver man vara lite noggrannare med att torka av ev. fukt om du har lucka på den. Kan vara värt att ha i bakhuvudet om barn är med i bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.