Det har aviserats om en höjning den 1/10 på mellan 5-25% på olika material.
 
Aj då. Får väl bita i det sura äpplet då kanske och handla ändå. Borde inte denna extrema höjning påverka byggbranchen ganska snart? Färre jobb som trillar in p.g.a skenande materialpriser.....
 
Ö öringen skrev:
Aj då. Får väl bita i det sura äpplet då kanske och handla ändå. Borde inte denna extrema höjning påverka byggbranchen ganska snart? Färre jobb som trillar in p.g.a skenande materialpriser.....
Har det blivit färre jobb då? Jag tycker alla fortfarande klagar på att det är så svårt att få tag på hantverkare som kan åta sig jobb för att de redan har så fullt upp.
Risken är att sågar och byggmarknader ser att ”jamen titta, folk är visst villiga att betala så här mycket trots allt”, att de fortsätter med de högre priserna.
 
B b8q skrev:
Har det blivit färre jobb då? Jag tycker alla fortfarande klagar på att det är så svårt att få tag på hantverkare som kan åta sig jobb för att de redan har så fullt upp.
Risken är att sågar och byggmarknader ser att ”jamen titta, folk är visst villiga att betala så här mycket trots allt”, att de fortsätter med de högre priserna.
Nä, jag har ingen aning, det var därför jag frågade om det påverkat branschen.
 
B b8q skrev:
Har det blivit färre jobb då? Jag tycker alla fortfarande klagar på att det är så svårt att få tag på hantverkare som kan åta sig jobb för att de redan har så fullt upp.
Risken är att sågar och byggmarknader ser att ”jamen titta, folk är visst villiga att betala så här mycket trots allt”, att de fortsätter med de högre priserna.
Klart det inte har. Alla duktiga och seriösa är fullbokade fortfarande här :p Vissa tar inte emot fler i år hörde jag också.
 
B b8q skrev:
Har det blivit färre jobb då? Jag tycker alla fortfarande klagar på att det är så svårt att få tag på hantverkare som kan åta sig jobb för att de redan har så fullt upp.
Risken är att sågar och byggmarknader ser att ”jamen titta, folk är visst villiga att betala så här mycket trots allt”, att de fortsätter med de högre priserna.
Det funkar tills det är fullt på hyllorna hos virkeshandlarna. Det är en marknadsekonomi, så länge de inte bildar karteller kan de inte hålla uppe priserna även om de vill. Det finns konkursens i branschen.
 
Nu tänker ni lite kortsiktigt! Nån ska ju betala för alla dessa höjningar och det blir inte byggföretagen utan vi privatpersoner. En villa som kostade 3.5 miljoner är snart uppe i 5. Alla stora infrastrukturprojekt betalar vi med skatten. Likaså skolor och vårdinrättningar. Bygghandeln skiter i privatmarknaden. Det är en piss i Mississippi det privatpersoner handlar för.
Det kommer bli en del konkurser i branschen när man räknat tight på fastprisprojekt var så säker.
Detta är nästan i klass med Cementakrisen men ser vi något i tidningarna om det?
Det värsta är att skogsägarna och sågverken får inget bättre betalt utan det är mellanhänderna som skor sig.
Jag har idag mailat till en högt uppsatt person i branschen och svaret jag fick var att vi lever i en marknadsekonomi. Priserna i USA går ner men ökar här. Kanske dax för en ordentlig koll på kartellbildningar i leverantörskedjan.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Jodå, sågverken gör stora pengar nu. Det är inga skumma mellanhänder som tar vinsten.
 
Vi har en marknadsekonomi i det här landet
Tillgång och efterfrågan styr priset

Är ni inte nöjda med det så föreslår jag att ni söker er till yttersta vänsterkanten vid nästa val :cool:;)
 
S Stuff skrev:
Jag undrar detsamma. Får leverans av garagebyggsats om några veckor.
Ursprungsplanen var att gasa på under oktober och hinna få dit isolering, osb och gips innan vintern. Nu tar det emot när man ser priserna på osb så funderar på att bara få det vädertätt och sedan vänta till nästa år med att isolera.
Man skulle iofs kunna isolera och sätta plast och sedan ta en paus.
Någon som har koll på hur priserna på isolering har utvecklats?
Har inte bevakat priserna på det så noga
Istället för att investera i kryptovaluta kanske det skulle vara ett tips att investera i byggmtrl :cool:
 
  • Gilla
DejvidK
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Istället för att investera i kryptovaluta kanske det skulle vara ett tips att investera i byggmtrl :cool:
Jag ser en del logistiska problem med det hela
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Hade tänkt göra ett bjälklag också. 45x220 till priset av 121:-/löpmeter, 656:- för 1st 5,40 hos den lokala bygghandlarn. Får nog vänta i alla fall
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Djävulen så dyrt.
Byggmax tar 90 kr lpm. Dyrt det också förvisso
 
B
S Stuff skrev:
Isolering 95mm för ca 45kr/m2 och 45mm för ca 25kr/m2

[länk]
[länk]

Hur är de priserna i förhållande till hur de var innan pandemin?
Har de också rusat iväg på samma sätt som virket eller är detta mer normalt?
Prisgraf för 45mm byggskiva med konstant pris 23 kr/m2 från oktober 2020 till augusti 2021, viktiga datum markerade.
Verkar ha varit 23kr/m2 för 45mm skivan i alla fall sedan oktober 20, känns som rätt normala priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.