K klimt skrev:
Om det är scenario 1, städfirman som orsakat skadan, så är det ert ansvar gentemot köparen, där ni sedan kan kräva ersättning från städfirman. Köparen har ingen relation till städfirman och kan därför inte ställa krav. Som säljare är det klokt att kontrollera efter städning, men ni hade kanske redan flyttat till annan ort så det var svårt. Det blir svårt att bevisa något så här lång tid efteråt. Med scenario 2, köparen orsakar skadan, så är det köparens ansvar. Om det var en skada vid tillträdet så är det märkligt att köparen väntade med att anmäla vilket talar mot köparen vid en tvist.
Ja, och den som representerade oss vid städningen (vi hade redan flyttat vid det tillfället) gjorde en kontroll och inte heller då uppmärksammades några skador.
Så det enda jag kan se är att det är köparna som, efter tillträdet, gjort något bakom kyl och frys och råkat skada golvet när de ställde tillbaka sakerna.
De upptäckte alltså skadorna i fredags men väntade till på måndag med att höra av sig till mäklaren som sedan sa att de skulle skicka bilder även till oss.
Det hela känns så orimligt. Varför vänta med att anmäla skadans upptäckt?
 
A AG A skrev:
Vad gäller råd ni fått, om att inte svara på samtal, så tappar jag hoppet om mänskligheten. Det tjatas om bortskämda 90-talister. Jag tycker inte folk som ger sådana råd är ett dugg bättre. "Inget kan vara mitt fel" är hur de tänker. Ger man en utfästelse så får man väl stå för det. Likaså ska man kunna förvänta sig att få ett hus i samma skick som när man tittade på det.
Hur önskar du själv bli behandlad. Är ärlighet något förlegat, som du önskar försvann helt och hållet?
Trist att vara den som får dig att ge upp hela mänskligheten, men det får jag väl ta på mig.

Råden att ignorera dem och blocka, är för att de den vägen hittills kommit med mer eller mindre oseriösa försök att få ersättning för något de troligen inte har rätt till. Vill de gå den rätta vägen får de inkomma med ett konkret krav med en beskrivning om vad och varför. De får de göra i brevlådan eller via rek. Deras tidigare beteende gör att jag tycker att de förverkat sin rätt att gnälla via sms, utan nu får de gå den gammalmodiga vägen och skicka ett konkret krav i lådan. Allt annat leder bara till onödiga diskussioner som tar tid och kraft från båda sidor utan att leda till något bra. Om de är pensionärer är det nog inte okänt för dem hur man skickar ett brev.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Trist att vara den som får dig att ge upp hela mänskligheten, men det får jag väl ta på mig.

Råden att ignorera dem och blocka, är för att de den vägen hittills kommit med mer eller mindre oseriösa försök att få ersättning för något de troligen inte har rätt till. Vill de gå den rätta vägen får de inkomma med ett konkret krav med en beskrivning om vad och varför. De får de göra i brevlådan eller via rek. Deras tidigare beteende gör att jag tycker att de förverkat sin rätt att gnälla via sms, utan nu får de gå den gammalmodiga vägen och skicka ett konkret krav i lådan. Allt annat leder bara till onödiga diskussioner som tar tid och kraft från båda sidor utan att leda till något bra. Om de är pensionärer är det nog inte okänt för dem hur man skickar ett brev.
Jag har inte gett upp på mänskligheten, har bara gett upp på det här paret 😂

Men jag hör vad du säger och du har helt rätt. Vill de komma med krav så får de göra det ordentligt och inte bara komma med tomma krav och hot.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
N noxxus skrev:
Städfirman hävdar i sten att det inte är de som orsakat det och jag VET att det inte fanns märken på golvet när jag var där dagen innan tillträde för att sätta upp hatthyllan som köparna ville ha i hallen.
Det fanns inga tecken på skador någonstans.

Men jag kommer bara bestrida kravet, så får de välja hur de vill gå vidare.
Gjorde vad?
Inredde med en utvald hatthylla till de nya ägarna?
/W
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Thomas59 och 5 till
  • Laddar…
N noxxus skrev:
Haha, tack!

Ja, det känns verkligen så. Dock så är det en bostadsrätt och då gäller väl endast 2 år, är min uppfattning?
Men jag förstår vad du menar.
Ger man de ett finger så tar de hela handen, litegrann så.
Det känns som att tio år är mer rimligt här.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Gjorde vad?
Inredde med en utvald hatthylla till de nya ägarna?
/W
Rolig historia, faktiskt. Vid visningen så satt en hatthylla i hallen och den tog vi ju ner.
Men då sa dem att de skulle ha den så då fick jag ta med den och skruva tillbaka den dagen innan tillträdet 😆
 
N noxxus skrev:
Rolig historia, faktiskt. Vid visningen så satt en hatthylla i hallen och den tog vi ju ner.
Men då sa dem att de skulle ha den så då fick jag ta med den och skruva tillbaka den dagen innan tillträdet 😆
Fast i det fallet hade de ju faktiskt rätt, en hatthylla brukar vara byggnadstillbehör.

Men i övrigt verkar det som att det bästa bara är att nonchalera paret i fortsättningen.
 
  • Gilla
sir_daniel och 6 till
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Fast i det fallet hade de ju faktiskt rätt, en hatthylla brukar vara byggnadstillbehör.

Men i övrigt verkar det som att det bästa bara är att nonchalera paret i fortsättningen.
Ja, jag vet. Det var vi som inte tänkte oss för, men den är på plats :)
Ja, precis. Det blir ingen mer kontakt från vår sida. Och skulle de fortsätta ringa och skicka sms så kommer de inte få svar där heller :)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
N noxxus skrev:
Rolig historia, faktiskt. Vid visningen så satt en hatthylla i hallen och den tog vi ju ner.
Men då sa dem att de skulle ha den så då fick jag ta med den och skruva tillbaka den dagen innan tillträdet 😆
Rolig o rolig vet jag inte men börja skruva ner hatthyllor och sno med sig får man icke göra.
Tur att du inte tog med dig våtrumsmattan efter visningen.😄
 
  • Haha
EvertL och 2 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Rolig o rolig vet jag inte men börja skruva ner hatthyllor och sno med sig får man icke göra.
Tur att du inte tog med dig våtrumsmattan efter visningen.😄
Vi tänkte oss inte för, så det var ju bara att skruva upp :)
Haha, ja, den fick tyvärr inte plats i flyttlasset :)
 
  • Gilla
Valmet90 och 2 till
  • Laddar…
N noxxus skrev:
Anledningen till att jag nämner det är för att städfirman underkände sig själva för att det var nya städare som inte hade riktigt koll på vad som skulle göras. Bl.a så har de väl förmodligen dragit ut frysen men att deras chef/gruppledare sagt åt dem att de inte ska göra det pga skaderisken. Köparen var med på att frysen var framme och att städfirman gjort det.
Det enda jag är säker på är att det inte är vi som har dragit fram frysen så att skadorna kan ha uppstått.
Antingen så är det städfirman, men de blånekar när jag frågar, eller så är det köparna som har dragit fram för att städa eller kolla något och sen när de ställer tillbaka kyl och frys så upptäcker de märkena och försöker beskylla oss för det och få ersättning för skador som de har orsakat.
Ett av de två scenariona har skett, inget annat.
Vad gäller ärlighet så är jag helt för att man ska vara ärlig.
Jag tycker att jag har varit så ärlig jag bara kan i den här affären men att köparna, när de upptäcker fel i efterhand, får det att låta som att jag försökt mörka saker och försöker kräva oss på pengar som de inte har rätt till.
Du säger ju själv, att du tror att stödfirman drog fram kylen. Men chefen undekänner väl inte sitt arbete för att hans arbetare varit för noggranna, och även städat bakom kylen. Man underkänner ju om man varit slarvig, inte noggrann.
Om de sen hävdar att de inte brukar städa bakom kylen, så är det ett väldigt oseriöst företag.

Vidare så säger du att kylen var framdragen vid städbesiktningen. Då hade väl inte köparen haft tillträde till huset. Så, när och varför skulle köparen dra fram kylen. Dessutom så att ingen ser att han gör det.
Det går liksom inte ihop.

Det mest sannolika är att städfirman har sönder golvet när de drar fram kylen, för att städa. Chefen får höra detta och säger att vissa saker inte är bra med städningen, för att kunna titta på skadan. Chefen låter kylen stå framme på besiktningen, för att dölja skadan. Därefter är han väkdigt noga med att säga att de "aldrig drar fram några kylar".
Det är den enda logiska förklaringen.
Tänk efter själv. Om du flyttar in i ett hus, och skadar golvet när du flyttar på kykskåpet. Skulle du/någon komma på tanken att beskylla förra ägaren, för ditt eget misstag. Det är lite väl långsökt.

Sist men inte minst. Du menar att det dyker upp fel, efter fel. Det är två saker...jättemånga. Det värsta var att det lät likadant när det enbart handlade om mattan.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Du säger ju själv, att du tror att stödfirman drog fram kylen. Men chefen undekänner väl inte sitt arbete för att hans arbetare varit för noggranna, och även städat bakom kylen. Man underkänner ju om man varit slarvig, inte noggrann.
Om de sen hävdar att de inte brukar städa bakom kylen, så är det ett väldigt oseriöst företag.

Vidare så säger du att kylen var framdragen vid städbesiktningen. Då hade väl inte köparen haft tillträde till huset. Så, när och varför skulle köparen dra fram kylen. Dessutom så att ingen ser att han gör det.
Det går liksom inte ihop.

Det mest sannolika är att städfirman har sönder golvet när de drar fram kylen, för att städa. Chefen får höra detta och säger att vissa saker inte är bra med städningen, för att kunna titta på skadan. Chefen låter kylen stå framme på besiktningen, för att dölja skadan. Därefter är han väkdigt noga med att säga att de "aldrig drar fram några kylar".
Det är den enda logiska förklaringen.
Tänk efter själv. Om du flyttar in i ett hus, och skadar golvet när du flyttar på kykskåpet. Skulle du/någon komma på tanken att beskylla förra ägaren, för ditt eget misstag. Det är lite väl långsökt.

Sist men inte minst. Du menar att det dyker upp fel, efter fel. Det är två saker...jättemånga. Det värsta var att det lät likadant när det enbart handlade om mattan.
Det konstiga är ju då när jag, dagen innan tillträde (då var städningen klar sedan två dagar), var där och fixade hatthyllan så fanns det ju inga märken på golvet.
Det är det som gör att jag tror att det mest sannolika är att köparna själv har dragit fram kyl och frys på något märkligt sätt, orsakat skadorna, upptäckt dem och försöker låta det som att det är vi eller städfirman som gjort det. De här individerna är oerhört märkliga så det skulle inte alls förvåna mig om det var så.
Jag försöker inte beskylla någon, men jag vet att felet inte ligger på oss. Det är inte vi som orsakat skadan.
Sen har jag ju tagit kontakt med städfirman som hävdar att det inte är de som gjort det, så jag vet inte vad mer jag kan göra där?

Ja, frysen var utdragen vid kontroll av städningen. Men då fanns ju uppenbarligen inte skadorna eftersom de inte fanns två dagar senare, oavsett vem som ställt tillbaka dem.

Det jag tycker är märkligt också är att det tar köparna över en månad att höra av sig om de här sakerna.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
RoTe
N noxxus skrev:
Det jag tycker är märkligt också är att det tar köparna över en månad att höra av sig om de här sakerna.
Nej det är inte märkligt, dom kommer fortsätta höra av sig med olika former av påhitt i flera år framöver.
 
  • Gilla
Thomas59 och 8 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nej det är inte märkligt, dom kommer fortsätta höra av sig med olika former av påhitt i flera år framöver.
Det är märkligt för en normal människa, otydligt av mig.
För de här dårarna är det fullt normalt!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
hsd
Hallå
Håll inte på med någon ersättning alls, mattan låg ju där vid visningen.
Sådana människor kommer förmodligen bara med nya krav om Du ersätter mattan, kylen spisen eller badrummet
Sätt ner foten och neka
 
  • Gilla
noxxus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.