Nissens Nissens skrev:
Om jag sitter i Peru med fullt upp med arbete så är jag självklart inte intresserad av att plötsligt hantera något templarm hemifrån, invänta rätt tidszon och få nån kompis att felsöka en felström i mitt hus. Som det varit de här åren har det fungerat som det var tänkt.
Jag byggde ju huset och elektrikern var helt inne på att ha en enda JFB till precis allting. Så din raljering om guldsits är bara fånig. För min del var snarare elektrikerns lösning helt kass.
Självklart hade man kunnat göra en uppdelning av olika ”riskabla” utrustningar och planera JFB fördelning efter det. Men det hade blivit en låååång resa med den elektrikern som jag varken hade tid eller energi till mitt i nybygget.
Så du kan tycka precis vad du vill, jämfört med vad elektrikern ville göra så är detta ljusår bättre, och det har fungerat som det var tänkt i många år.
Ibland är det bra att inte lyssna för mycket på yrkesmännen.
Ja huvudsaken är att du själv är nöjd det är det viktiga trots all din "braljans" och resistens mot försök till rimliga resonemang som trots allt kanske kan vara till någon nytta för andra eventuella läsare.
 
Nissens
GK100 GK100 skrev:
Ja huvudsaken är att du själv är nöjd det är det viktiga trots all din "braljans" och resistens mot försök till rimliga resonemang som trots allt kanske kan vara till någon nytta för andra eventuella läsare.
Du har låst dig fullständigt vid dina tankebanor och tror att de alltid är bättre. Du borde vara mer flexibel i dina funderingar.
Jag inser till fullo vad du menar, och jag briljerar absolut ingenting. Lösningen med separat jordfelsbrytare för framförallt frysen fungerar utmärkt oavsett om du accepterar det eller inte. JFB har löst ut 0 ggr på 16 år, vilket inte är överraskande, snarare tvärtom - det stämmer med riskanalysen. Skulle JFB trots allt lösa ut för frysen, alternativt frysen gå sönder(båda är mycket låg risk) så får försäkringen ta det. Detta är klassisk riskanalys. Med utfallet som varit har jag sparat problem och pengar för både mig och försäkringsbolaget, det VET jag eftersom den andra JFB löst ut några ggr genom åren.
Oavsett vad du tycker så är det fakta, och det är lätt att förstå varför det fungerat så bra.
Sedan kan du raljera hur mycket du vill, till syvende och sist så är det nyttan för användaren som är det viktiga, inte att ha så kluriga och komplexa lösningar som möjligt.
Visst, jag kunde valt att inte ha någon JFB alls till just frysen, men det känns tryggt av säkerhetsskäl att ha JFB överallt.

KISS - Keep It Simple, Stupid :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.