En kanske konstig undring:
Har haft min Passat GTE sedan 25 maj 2020 nu och aldrig använt driftläge GTE...
Vad är det till för?
Eldriften heter ju E-mode eller liknande så vad ska man med GTE till då?
Det måste ju vara något viktigt eftersom det heter som hela bilmodellen gör...
 
B Bo Berglund skrev:
En kanske konstig undring:
Har haft min Passat GTE sedan 25 maj 2020 nu och aldrig använt driftläge GTE...
Vad är det till för?
Eldriften heter ju E-mode eller liknande så vad ska man med GTE till då?
Det måste ju vara något viktigt eftersom det heter som hela bilmodellen gör...
GTE-läget sägs optimera samverkan mellan el och bensin för prestanda i stället för ekonomi. Så om du skall köra banracing är det troligen användbart.
 
Inget för mig alltså!
Jag kör på el 100% utom när jag åker till landet (93 km), då slår bilen själv om till hybrid när elen tagit slut.
 
Om man slår på klimatreglering via WeConnect-appen så startar uppvärmningen.
Bilen är inkopplad till laddbox så ström finns utifrån.
Jag har ingen ivägkörningstid aktiverad så det kan inte vara styrt av det.
Nu undrar jag hur länge klimatregleringen kommer att vara påslagen?

I morse när det snöade och bilen stod ut i stället för i garaget så startade jag klimatregleringen och nyss när jag kollade var den avslagen fast jag inte stängt av. Behövde inte bilen så den bara stod där.
Men varför gick klimatregleringen inte längre? Finns det nån maxtid som den kan vara påslagen?
Min bil är från maj förra året (MY 2020).
 
B Bo Berglund skrev:
Om man slår på klimatreglering via WeConnect-appen så startar uppvärmningen.
Bilen är inkopplad till laddbox så ström finns utifrån.
Jag har ingen ivägkörningstid aktiverad så det kan inte vara styrt av det.
Nu undrar jag hur länge klimatregleringen kommer att vara påslagen?

I morse när det snöade och bilen stod ut i stället för i garaget så startade jag klimatregleringen och nyss när jag kollade var den avslagen fast jag inte stängt av. Behövde inte bilen så den bara stod där.
Men varför gick klimatregleringen inte längre? Finns det nån maxtid som den kan vara påslagen?
Min bil är från maj förra året (MY 2020).
Har tyvärr inget svar på din fråga. Men har en årsmodell 20 och inte lyckats få klimatregleringen att gå mer än 10 minuter vid aktivering via appen. Bilen är inte ens nära varm och rutorna är igenisade.

Om jag aktiverar ivägkörningstid i stället så blir det lite bättre men inte bra. Bilen är fortfarande inte avisad eller varm när det är kallare än -5 grader.
Klimatregleringen startar ca 10 minuter innan inställd ivägkörningstid och pågår som mest 30 minuter efter inställd tid.

Försökt hitta möjligheter att ställa in det men inte lyckats. Ska boka in en service så får dom kolla upp det. Hoppas det går bara.
/Kent
 
Hur mycket El brukar ni kunna ladda er GTE med när batteriet är helt tomt. Jag har en MY2020 som gått 2000 mil som jag haft ett par veckor nu. När batteriet varit helt tomt har jag som mest lyckats ladda 9,6 KWh (enligt laddbox). Är inte batteriet på 13 Kwh i denna bil. Vet det finns en del el i batteriet även när det är "tomt" men trodde inte det var så mycket. Eller har jag något problem med mitt batteri
Hur mycket kan ni ladda er bil som mest med och hur långt brukar ni kunna köra på el då i "normala" fall.
 
T Traven skrev:
Hur mycket El brukar ni kunna ladda er GTE med när batteriet är helt tomt. Jag har en MY2020 som gått 2000 mil som jag haft ett par veckor nu. När batteriet varit helt tomt har jag som mest lyckats ladda 9,6 KWh (enligt laddbox). Är inte batteriet på 13 Kwh i denna bil. Vet det finns en del el i batteriet även när det är "tomt" men trodde inte det var så mycket. Eller har jag något problem med mitt batteri
Hur mycket kan ni ladda er bil som mest med och hur långt brukar ni kunna köra på el då i "normala" fall.
Låter fullt normalt.
De använder total batterikapacitet i reklamen, men i själva verket kan du inte ladda batteriet fullt eller ladda det helt tomt, det förlänger livet på den.

Min MY17 har 10kWh batteri, men får bara i 8.
 
Min passat 2020 med ca 1000 mil har börjat gnissla i bakvagnen när man kör över fartgupp. Haft 4 golfvii innan och ingen har knakat. Dock körde jag betydligt mer med dem... Är det krängningshämnarna?
 
T Traven skrev:
Hur mycket El brukar ni kunna ladda er GTE med när batteriet är helt tomt. Jag har en MY2020 som gått 2000 mil som jag haft ett par veckor nu. När batteriet varit helt tomt har jag som mest lyckats ladda 9,6 KWh (enligt laddbox). Är inte batteriet på 13 Kwh i denna bil. Vet det finns en del el i batteriet även när det är "tomt" men trodde inte det var så mycket. Eller har jag något problem med mitt batteri
Hur mycket kan ni ladda er bil som mest med och hur långt brukar ni kunna köra på el då i "normala" fall.
Jag har en MY202 uttagen i maj förra året och som gått c:a 700 mil nu.
Jag har någon enstaka gång sett att laddningen när mätaren angett 0km el kvar blir 11 kWh, normalt annars är 8-9 kWh. Fast mätaren i bilen är en guess-o-meter och inte en energimätare, så den ger bara ungefärlig information och dessutom översatt till km med hjälp av en algoritm som använder sig av data från senaste körningarna. Om jag kör hemmavid så det blir kortkörningar så går det åt mera el per km än annars och då räknad den ner räckvidden.
Om jag då gör en "långkörning" så batteriet blir tomt så blir nästa fulla laddning noterad som tex 49 km medan den innan var på 32 km...
Och yttertemperaturen påverkar också räckvidden, kallt ger kortare räckvidd.

Jag tror dessutom inte att batteriet tillåts ladda ur helt och hållet så därför är de 13 kWh de anger inte "användbar" energi utan det lämnas alltid en del kvar.
 
A Avemo skrev:
GTE-läget sägs optimera samverkan mellan el och bensin för prestanda i stället för ekonomi. Så om du skall köra banracing är det troligen användbart.
Jag tycker det är användbart när man behöver VETA att man får full kraft direkt när den behövs! För min del är det när man behöver göra en omkörning med fullpackad bil (dvs hela familjen och full fjällsemesterpackning) eller när jag drar husvagn och ska ut i en korsning eller rondell... Blir väääääldigt segt annars de sekunderna som den lilla elmotorn ensam försöker komma upp i fart med vagnen efter :) Två användningsområden rätt långt från banracing mao :)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Får jag flika in i tråden och fråga hur Kia Optima står sig mot GTEn? Ligger i valet och kvalet mellan dessa båda? Vad skulle ni säga talar för/emot respektive bil?
Då avser jag en begagnad, runt årsmodell 2018.
 
  • Gilla
Bi88
  • Laddar…
Den tyngsta posten för mig var att Kian inte kan värma (och kyla?) Kupén utan att starta bensinmotorn. Kian föll bort rätt tidigt på grund av den punkten, och för att när vi köpte för fyra år sedan var de ungefär lika dyra.
 
M Micke_xyz skrev:
Får jag flika in i tråden och fråga hur Kia Optima står sig mot GTEn? Ligger i valet och kvalet mellan dessa båda? Vad skulle ni säga talar för/emot respektive bil?
Då avser jag en begagnad, runt årsmodell 2018.
Kia har vad jag vet väldigt mycket längre garanti (7 år / 15.000 mil på bilen och tror det är ungefär samma på batteriet) vilket för mig låter som en stark fördel om man köper begagnat. Jag skulle för egen del se till att maskinskada och / eller garanti räcker för den tid som jag planerar att ha bilen alternativt fram tills bilen har så lågt värde att jag kan ta att skrota den.

Generellt så tycker jag pluginhybrider känns såpass avancerade att man måste fundera över reparationskostnader, dvs tillse att man har garantier/försäkringar alternativt en rejäl buffert på banken. Jag misstänker många kommer skrotas när de närmar sig 10 år, pga man då inte vill kosta på en rejäl reparation.

M MrJoDa skrev:
Jag tycker det är användbart när man behöver VETA att man får full kraft direkt när den behövs!
Jag tycker åxå GTE läget är lite bra när man vill optimera mot prestanda från början, vad än anledningen är. Jag brukar välja det i körmiljöer jag vill ha mer effekto och när jag vet att batteriet ändå inte kommer räcka hela vägen. Däremot är jag besviken på att förbränningsmotorn drar igång fast man inte trycker kickdown. Motorn borde aldrig starta om man inte trycker kickdown om man kör i E-läge.
 
J JohanLun skrev:
Däremot är jag besviken på att förbränningsmotorn drar igång fast man inte trycker kickdown. Motorn borde aldrig starta om man inte trycker kickdown om man kör i E-läge.
Har en GTE MY 2020.
Jag kör alltid i E-läge och har aldrig varit med om att bensinmotorn dragit igång så länge som det finns el kvar i batteriet. Man kör på el tills det är tomt och då drar bensinaren igång i hybridläget och laddar tillbaka lite i batteriet också. Så efter ett par ytterligare mils körning så har man 4-5 km el i batteriet igen.

Vi har 94 km till landet och då tyckte jag det kunde vara idé att köra på hybridläget från början, men det medförde att vi kom fram med 15 km kvar i batteriet. Alltså hade vi i onödan förbrukat bensin. När vi i stället bara kör på E-läget så kommer vi halvvägs och sedan drar bensinaren igång (kopplar över på hybrid) och vi kommer fram med sisådär 2-3 km el i batteriet i stället.
Om vi är riktigt snåla så slår vi om till E-mode när vi har nån mil kvar så kommer vi fram med 0-1 km el och kan sen ladda upp helt från boxen. Minsta möjliga fossilkörning då. :)
 
Jag kör också alltid i E-läge med min MY2021 när jag åker till och från jobbet, 8km enkel resa, och laddar bara hemma.
I vintras när det var kallt drog bensinmotorn igång på motorvägspåfarten men bara på hemväg från jobbet. Förmodligen beror det på att jag använder avresetid på morgonen för att kunna utnyttja bensinvärmaren och då laddas och värms batteriet också.
Det sägs att navigatorn ska optimera hybridkörning och det blir en viss skillnad i beteende med eller utan navigator när jag kör till landet, knappt 10mil. Utan navigator blir det ungefär som Bo Berglund skriver, med navigator och hybridläge så är det el som gäller tills jag efter 2km kommer upp på motorvägen då motorn startar. Under hela resan är det el som gäller när farten är under 50-60km/h och framme på landet finns det 2-3km el kvar. Förbrukningsmässigt är det ganska lika.
Vid senaste långresan mellan Funäsdalen och Stockholm med tomt batteri drog bilen, enligt appen, 0,56l/mil med en snitthastighet på 85km/h vilket jag tycker är ganska bra för en så stor bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.