Hej,

Jag byggde ett uterum ifrån Willab Garden förra året och läste denna och många andra trådar här på forumet.
Tänkte fylla på med mina erfarenheter så långt och tackar trådskaparen för tips på vad man ska vara uppmärksam på. Jag valde att gjuta en platta och lägga in golvvärme i den. La ett par veckor på att lära mig fria versionen av Sketchup för att få alla mått på plats och för att kunna beräkna materialet.





x8AjbBXdcB97ds45aoHt23dIIwj8zGydyKtDTMjtwiK8AmX9Ce93XPIVuhWke72fKHrJZuWKT7EmAyssv_Xd2ss3v-vfSrL0aNpBIgQdUb8tlpi-JfOlHfEZyoKwYPrOfkv2FUww




Skiss i 3D av ett uterum med måttangivelser som visar en nylagd grundplatta med golvvärme installerad och förberedelse för stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Materiallista med antal och beskrivning för bygget av ett uterum, inkluderande cellplast, armeringsstål och plåtdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inköpslista för golvvärme med RSK-nummer och priser inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Gjorde allt själv förutom hjälp med betongen samt en plåtslagare som gjorde plåtarbete kring grunden och taket.

Tog hjälp kring betongen då det är så definitivt när det är klart och jag inte har någon erfarenhet av det. Trots det är jag minst nöjd med just betongen. Det var en kall klar vårmorgon och det började blåsa rejält. Synd att jag inte visste något om det som står i denna text och att ingen av de inblandade kunde upplysa mig om det. http://www.cmtinter.com/conreg/se/files/2016/01/Plastiska-krympsprickor.pdf



Lösningsmässigt tyckte jag det svåraste var att komma på hur man ska fästa stolparna i bottenplattan. Willab lämnar det åt kund, inte ens ett tips men jag är helnöjd med min lösning med ett takjärn fäst i armeringen med tre gängade stänger upp över golvytan.

De syns i hörnen på bilden nedan som är tagen uppeifrån balkongen.

PFq10DkjMVnkV6rvW8ZennHOgFCyO86nhKLAR7MWSoV_YW3Tl7Xad-kBxyOE6J_kfiqKgTtpFOdgnwcs3S8WLA98Kbi2qQOZ6ed6WtTYa9GZuYHFXsO_VjkTfkwAAxj4gwlYrAUv



Och sen konsoler mot stolparna https://www.rinkabyror.se/artikel/konsoler-med-stod-400mm/

I bilden nedan är en hörnstolpe på plats. Den andra gängade stången som är ledig kommer användas (ihop med den i mitten) utav nästa stolpe. Då jag har korta väggar i hörnen så döljs allt i innerväggarna.

spnDvPBjd4UUyYgjXIMpKLeyDrDy08wwNLBlc-ZZUeMctnF84zUO8QADf50wgIkPLd7mbi7Pgb8Ixm0DqLbJJDy9upuulh-GxEfNIZoDyNWlT1fMJOhQmZGe2d20R2hBB1c75Z3m

Kantelementen har 100 mm cellplastväggar och en fibercementskiva ytterst. Visserligen är det vid toppen avsmalnat till 40 mm (fibercementyta+cellplast). Därinnanför sluttar cellplasten nedåt till fullhöjd. Willab rekommenderar att sätta stolparna längst ut på kanten men jag tyckte det kändes helfel att sätta uterummets hörnstolpar på cellplast om jag nu gjuter en platta så jag flyttade in dem 50mm. Anlitade plåtslagare för att sätta en krage runt grunden som går upp innanför panelen och under skenorna för dörrpartierna är plåten uppvikt i bakkant.

Väggen består av panel 22mm, glespanel 28mm, vindskyddspapp, stolpe, våtrumsgips med isolering i utrymmet däremellan. Specialsågad offerbräda längst ned.

KSlreLZYzIBRev-5YAMjr7AFebtdDPgIM5Fs8DRsxWkjSDEf5C_9iDal59cUflDbFq-gA40AO4JmmOeVWId7syBdr0xitcaTZ_3Pl3-P1uLeDNjJ4el3u2llosWELytkYXVEIwYh


Jag tog precis som trådskaparen färdigkapad stomme och det är jag väldigt glad över. Det gjorde att jag kunde måla hela stomme klart innan jag monterade den och jag riskerade inte att såga något fel och sen stå där som ett fån. Trådskaparen skrev att det som störde honom mest var att det blev en glipa mellan tak och takbalk när han la balken på de skruvlimmade 45-orna. Jag hade nog tänkt likadant men tack vare att jag läst denna tråd så var jag uppmärksam och såg i ritningen (det kanske inte såg ut så 2018) att balken ska gå över främre bärlinan och inte vila på 45:an utan den är till för att stadga skenan åt fönsterpartiet som annars bara kan ligga an mot den smala främre bärlinans underkant. Takbalkarna bärs endast upp utav de tre skruvarna i framkant. Jag sågade dock till en kil och la emellan den skruvlimmade 45:an och takbalken.

p20xnRF4WhAd8JhBP5vvRj2wwhQfrLLsHmtlJSwmb8fUnh89JJ9e_TFiZy46cNls99PKV-8KIRI6d7_Jy8LShEU0LT23tgNAoRoabGfjyAoQeFBUulpqXXbDQhKCYcXoq7LPNG1r

Insidan har vi valt att klä med våtrumsgips och måla med utefärg.

Höll först på att sätta utegips men både Danogips och Knauf svarade att det inte är lämpligt då den är vaxad och därmed inte kommer gå att måla.


Kanalplasten i taket var drygt att såga. Sågade med cirkelsåg och det gick bra men vilka mängder mikroplast som skapas! Känns helfel med både kanalplast och cellplast men hade inte råd med glass till taket eller cellglas till grunden.

Förseglingstejpen som ska sitta i nederkant av kanalplastskivorna har släppt efter ett halvår så det fick bli silikon mot metall-listen istället.


Det var mina erfarenheter så långt. Helnöjd med Willab Garden och med att ha valt exaktkapad stomme.

Härnäst ska jag lägga in någon typ av golv på cementplattan. Blir nog något laminat-aktigt som liknar parkett och vill ha ordentlig dämpning under. Får läsa in mig på golvläggning framöver på olika trådar här på byggahus.


2HTBnmPMZ8MYlVR5Q4rwKIwRmkP-l-yAVjXikkVem6DdEtcQQce0BOQjdHOzcROmqmdrqrP8xPC9Bg9o1PzRobF5ytSbY5x-eKxmgnysH5qYzF_UfjftZoBu7Z_NBCqjHMVy83Vw
 
Redigerat:
  • Gilla
Skånemike och 4 till
  • Laddar…
MaWa71 MaWa71 skrev:
Hej!
Vi fick ingen hjälp alls, bara ett konstaterande att det kunde bli så. Efter att själva ha borrat upp dräneringshål i den innersta falsen har vi inte längre något problem. Jag hävdar fortfarande att det är konstruktionsfel men Willab tycker annorlunda.
Gammal tråd, men jag läste att du hade samma problem som mig.
Hur många hål borrade du och hur stora hål?
Har du bild är jag tacksam.

Vh
Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.