Märkte idag att takskivorma glidit ut en bit så det blivit en glipa mellan huset och uterummet. Så dels där, men det fick jag hjälp med av min svärson att knacka tillbaka. Konstigt där är att i ytterkant satt inget som stopp som hindrar takskivorma att glida, skruv e.dyl. Dock har det suttit så i drygt tre år utan problem tidigare.
Där det verkar läcka in nu är det hörnet uppe där du la upp en bild. Verkar komma in vatten mellan skenan till glaspartiet och brädan den sitter fast i.
 
  • Glipa mellan vitmålad bräda och takskiva ovanför fönsterparti, potentiellt vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HeleneD skrev:
Märkte idag att takskivorma glidit ut en bit så det blivit en glipa mellan huset och uterummet. Så dels där, men det fick jag hjälp med av min svärson att knacka tillbaka. Konstigt där är att i ytterkant satt inget som stopp som hindrar takskivorma att glida, skruv e.dyl. Dock har det suttit så i drygt tre år utan problem tidigare.
Där det verkar läcka in nu är det hörnet uppe där du la upp en bild. Verkar komma in vatten mellan skenan till glaspartiet och brädan den sitter fast i.
Om takskivorna är monterade rätt så finns det inte en chans att de glider. I fronten sitter det en aluminiumlist som täcker änden på takskivorna. Den listen är skruvad underifrån i bottenskenan som takskivorna ligger i.
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Hmmm, skall titta på det när jag kommer hem.
 
Håller med om att det låter konstigt att skivorna rört sig men även om så är falllet så är det väll ändå ett glapp mot skivor och vägg? Att det är tätt mot vägg bör ju bero på andra saker än själva taksivorna.

Jag har satt ett plåtbeslag som sticker ut x cm över taket och en underbeslag på det så taket får röra sig många många cm innan det skulle kunna börja läcka
 
optimum
Plasttak till uterum rör en hel del på sig vid temperaturväxlingar.
Därför bör man ta till sig anvisningarna som medföljer om hur mycket avstånd det ska vara upptill.

Här är en film om montering Willabs plasttak så slipper ni spekulera mera.


 
Jag anlitade hantverkare för att montera mitt uterum eftersom kag själv inte är kunnig på området. Får ta en stege och titta efter om jag kan se att taket är monterat enligt filmen. Lite svårt denna årstiden när det är mörkt både när man åker och när man kommer hem från jobb.
 
A Arne999 skrev:
Japp jag har fått hjälp av dom och nu läcker det inte längre. Var och hur läcker det för dig?

Dom löste det på plats. Jag va dock inte hemma så hur vet jag icke.
Hej!
Vad var det som Willab åtgärdade? Jag har ECO 62 (Vår/höst plus) och reklamerade precis samma fenomen som du beskrev med vatten som droppar in i den innersta falsen på dörrskenorna men fick följande svar:

”Tyvärr så är det så att om det regnar kraftigt och samtidigt blåser så är håller inte partierna helt tätt.

Detta är inte partier som är 100% vatten täta och det kan vid enstaka tillfällen läcka in vatten i spåren som rinner in i uterummet.


Och det är framför allt vid kraftigt regn och blåst kombinerat, vi har inte några garantier på att det skall vara helt tätt in i uterummet så detta är tyvärr inte en reklamation.”

Hur gick du tillväga?
 
  • Närbild på vattendroppar i dörrskena av glasparti med synlig läckageproblem, utomhusmiljö utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DOm påstår att dom har tätat vad det nu innebär. Det gick inte på första försöket men nu är allt tätt.

Det läckte in vatten bara av att det regna och rann vatten på glaset. Blåser det kraftigt så kan jag ju förstå att det kan tränga in under glaspartierna men det gör det inte för mig iaf
 
Har exakt samma fel med nya WG25 skjutdörrar. Lätt regn mot rutorna leder snabbt till dropp på insidan. Man undrar lite hur det går till då det knappt rinner något på utsidan samtidigt... Men att få hjälp av Willab Garden är inget att tänka på om man tolkar inläggen ovan?
 
Werno Wern skrev:
Har exakt samma fel med nya WG25 skjutdörrar. Lätt regn mot rutorna leder snabbt till dropp på insidan. Man undrar lite hur det går till då det knappt rinner något på utsidan samtidigt... Men att få hjälp av Willab Garden är inget att tänka på om man tolkar inläggen ovan?
Hej!
Vi fick ingen hjälp alls, bara ett konstaterande att det kunde bli så. Efter att själva ha borrat upp dräneringshål i den innersta falsen har vi inte längre något problem. Jag hävdar fortfarande att det är konstruktionsfel men Willab tycker annorlunda.
 
I bottenskenan finns det ju urfrästa hål som vatten kan ta sig ut igenom. Det gäller att montera dörrarna i rätt ordning i förhållande till bottenskenan. Innersta "rännan" i botten skenan har ingen connection med övriga spår och är bara en kondens fälla.
Har man mycket vatten i kondens fällan bör man kolla sin ventilation i uterummet.
 
  • Gilla
Jamorre
  • Laddar…
V verktygsgurun skrev:
I bottenskenan finns det ju urfrästa hål som vatten kan ta sig ut igenom. Det gäller att montera dörrarna i rätt ordning i förhållande till bottenskenan. Innersta "rännan" i botten skenan har ingen connection med övriga spår och är bara en kondens fälla.
Har man mycket vatten i kondens fällan bör man kolla sin ventilation i uterummet.
inte i ECO 62. Den inte falsen saknar hål.
 
MaWa71 MaWa71 skrev:
inte i ECO 62. Den inte falsen saknar hål.
Precis.. Det är rätt. Skall inte vara några hål till den innersta falsen. (kondensrännan)
Hade wg62 Eco i mitt förra hus och hade inga problem med nåt vatten i innersta rännan. Har dessutom byggt ett 30 tal uterum och inte haft några bekymmer med vatten där. Däremot läckage vid stolpar då tätningen där är bristfällig.
 
Jag fick hjälp dom tätade glasen på plats och sedan dess inget dropp i innersta rännan
 
Fyllde i en reklamation igår. Idag kom det korta och koncisa svaret -de har tagit bort min reklamation. De passar även på att meddela att man kan borra hål i skenan om man tycker det är ett problem.

Haha, wtf?! Willab Gardens kundtjänst i full briljans. Spekulanter på Willab Garden uterum får en tydlig signal om att läckande dörrar kan komma att levereras och att man får rådda läckor själv bäst man kan när det sker.
 
  • Gilla
MaWa71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.