L LoTiX skrev:
OK, jag pratade med min säljkontakt idag i GBG-regionen, har beställt med växelriktare Ferroamp där målet vid signering sista juni var installation i typ oktober.

Han säger att föreningarna i leveransen på Ferroamp är kraftigt försenad plus att de just nu även har brist på monteringsmaterial där de hittat ett bolag i Tyskland som kan bidra men just krokar som behövs saknades även där.

Jag överväger byta till Huawei som växelriktare nu då bör leverans ske i Q1, men de saknar möjlighet till batterier vilket hade varit kul på sikt.
Det är brist på allt verkar det som tyvärr vilket givetvis påverkar leveranserna till kunderna, det bör man dock kunna meddela sina kunder istället för att vara tyst om det.
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
R Robin Brännström skrev:
Det är brist på allt verkar det som tyvärr vilket givetvis påverkar leveranserna till kunderna, det bör man dock kunna meddela sina kunder istället för att vara tyst om det.
Beror nog mest på vart de handlar. Vi skeppar solcellsmaterial till Svenska kunder för miljoner dagligen.

Det är lite brist, men de som har bra kontakter och varit lite förutseende får ut saker. De som har problem är dem som inte matchat försäljningen mot framförhållning.
 
R Robert-san01 skrev:
Beror nog mest på vart de handlar. Vi skeppar solcellsmaterial till Svenska kunder för miljoner dagligen.

Det är lite brist, men de som har bra kontakter och varit lite förutseende får ut saker. De som har problem är dem som inte matchat försäljningen mot framförhållning.
Okej,Gruppsol har inte nämnt något om att de har brist på material så jag hoppas ju att dom har tillräckligt med material till sina kunder.
 
L LoTiX skrev:
OK, jag pratade med min säljkontakt idag i GBG-regionen, har beställt med växelriktare Ferroamp där målet vid signering sista juni var installation i typ oktober.

Han säger att föreningarna i leveransen på Ferroamp är kraftigt försenad plus att de just nu även har brist på monteringsmaterial där de hittat ett bolag i Tyskland som kan bidra men just krokar som behövs saknades även där.

Jag överväger byta till Huawei som växelriktare nu då bör leverans ske i Q1, men de saknar möjlighet till batterier vilket hade varit kul på sikt.
Tackade ja till en offert av en installation med Ferroamp i början av maj. Min kontaktperson varnade då att det var så hårt tryck på både montörer och material och att min installation förmodligen skulle dröja till efter sommaren. Jag tyckte det lät rimligt.

I mitten av augusti hörde jag av mig för en statusuppdatering och hörde då att de var problem med att få fram Ferroamp växelriktare och att jag skulle få mer information snart. Två dagar senare fick jag ett mail från firmans beställningsavdelning att Ferroamp hade svårt att hinna med alla sina leveranser och att leveranstiden just nu va 17 veckor. Därför skulle de pausa alla installationer med Ferroamp till efter årsskiftet. Jag svarade då att det var 18 veckor sedan jag tackade ja till min offert och om de beställt växelriktaren då så borde den redan ha kommit, deras logistik var inte mitt problem.

Dagen efter fick jag ett mail om att jag hamnat på mailutskicket av misstag, mailet skulle gått ut till de som nyligen gjort beställningar med Ferroamp och min växelriktare snart skulle komma in. De hoppades på en installation i månadsskiftet september/oktober. Sen dess har jag inte hört något.

Med det sagt, Ferroamp har nog problem med leveranser men jag är också tveksam till om det är hela sanningen eller om det bara är så att många firmor tagit in fler jobb än vad de hinner med och skyller på leveransproblem för att komma undan.
 
L LoTiX skrev:
plus att de just nu även har brist på monteringsmaterial
Gällande Sverigepanelen så är den ju mer ekonomisk då man får mer yta med med samma montagematerial då den är 2m x 1m. Den kräver dock troligtvis att man är 2st för att kunna hantera den. 1m x 1,6m stora paneler kan 1 man hantera.

Sen så pratade jag med en leverantör och paneler finns men det är ont om montagematerial (inkluderar växelriktare).

Så frågan är ju då om montagematerial och växelriktare finns på plats? Om inte så är det nog dax att eskalera ännu mer. Risken är ju som sagt att de prioriterar bort kunder med låg lönsamhet och skickar det material de får tag i till dessa kunder.
 
M merbanan skrev:
Så frågan är ju då om montagematerial och växelriktare finns på plats? Om inte så är det nog dax att eskalera ännu mer. Risken är ju som sagt att de prioriterar bort kunder med låg lönsamhet och skickar det material de får tag i till dessa kunder.
I mitt fall så är panelerna levererade samt en inpackad pall med grejer som jag inte öppnat då jag inte ville pilla för mycket. Ska kicka och se vad som är på den!
 
R Robin Brännström skrev:
Okej,Gruppsol har inte nämnt något om att de har brist på material så jag hoppas ju att dom har tillräckligt med material till sina kunder.
Det verkar tyvärr inte vara helt ovanligt det du r¨åkat ut för.

Det tråkiga är ju att du tappar rätt mycket produktion under en solig sommar med höga elpriser.

Installationsbranschen är helt klart drabbad av många lycksökare. Känns lite som när varenda "entreprenör" kom på att man kunde ta in hantverkare frön öst och bygga om badrum. Det visade sig att oavsett hur bra hantverkare de är så fungerar det inte utan vettiga projektledare och kunskap om svenska byggnormer.
Många kunder som drabbades då. och många som verkar drabbas nu.

Om ditt område inte är ett "huvudområde" skulle jag anta att de helt enkelt hra gett dina komponenter till andra kunder som ligger bättre till.

Din enda lösning är att ligga på som en iller nu. Jaga alla kontaktpersoner.
Berätta om denna tråd.
Ring VD. var inte blyg.
 
R Robin Brännström skrev:
I mitt fall så är panelerna levererade samt en inpackad pall med grejer som jag inte öppnat då jag inte ville pilla för mycket. Ska kicka och se vad som är på den!
Hur länge har prylarna stått i garaget?

Har du betalat nått?
 
Appendix Appendix skrev:
Hur länge har prylarna stått i garaget?

Har du betalat nått?
Solpanelerna plus pallen med utrustning har stått i mitt garage sen den 18/5. Kom en lastbil från DHL på morgonen utan någon förvarning och lämnade allt på uppfarten.

Jag har betalat ca 110k. Enligt avtalet så betalade man första summan efter påskrivet avtal och sen en summa till när man tar emot materialet. Sista summan betalas när allt är klart. Dåligt av mig att gå med på detta upplägg, var naiv helt enkelt. Ska försöka ringa installatören imorgon samt gruppsol men de svarar knappt aldrig...
 
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
R Robin Brännström skrev:
Solpanelerna plus pallen med utrustning har stått i mitt garage sen den 18/5. Kom en lastbil från DHL på morgonen utan någon förvarning och lämnade allt på uppfarten.

Jag har betalat ca 110k. Enligt avtalet så betalade man första summan efter påskrivet avtal och sen en summa till när man tar emot materialet. Sista summan betalas när allt är klart. Dåligt av mig att gå med på detta upplägg, var naiv helt enkelt. Ska försöka ringa installatören imorgon samt gruppsol men de svarar knappt aldrig...
Varsågod. Här har du alla nummer registrerade på bolaget:

https://www.merinfo.se/foretag/GruppSol-AB-5566480124/2k24zjw-h5lb/telefonnummer

Bara sätta dig och ringa imorgon :D

Du vet ju precis vad du har gjort fel. De tappar inga pengar på att skita i dig.
 
  • Gilla
lagflygarn
  • Laddar…
R Robin Brännström skrev:
Solpanelerna plus pallen med utrustning har stått i mitt garage sen den 18/5. Kom en lastbil från DHL på morgonen utan någon förvarning och lämnade allt på uppfarten.

Jag har betalat ca 110k. Enligt avtalet så betalade man första summan efter påskrivet avtal och sen en summa till när man tar emot materialet. Sista summan betalas när allt är klart. Dåligt av mig att gå med på detta upplägg, var naiv helt enkelt.
Appendix Appendix skrev:
Varsågod. Här har du alla nummer registrerade på bolaget:

[länk]

Bara sätta dig och ringa imorgon :D

Du vet ju precis vad du har gjort fel. De tappar inga pengar på att skita i dig.
Tackar! Det blir fullt upp i morgon ser jag :). Skulle gärna vilja prata med VD:n!
 
R Robin Brännström skrev:
Tackar! Det blir fullt upp i morgon ser jag :). Skulle gärna vilja prata med VD:n!
Hemligheten i dessa fall är att jaga och vara så jobbig att det är andra kunder som blir bortprioriterade istället för som nu. Du.

Lycka till :)

Magnergård verkar vara VD

https://www.merinfo.se/foretag/GruppSol-AB-5566480124/2k24zjw-h5lb/styrelse-koncern

Klicka på hans namn så får du hans nummer med :D
(lägger inte ut det här)
 
Appendix Appendix skrev:
Hemligheten i dessa fall är att jaga och vara så jobbig att det är andra kunder som blir bortprioriterade istället för som nu. Du.

Lycka till :)

Magnergård verkar vara VD

[länk]

Klicka på hans namn så får du hans nummer med :D
(lägger inte ut det här)
Tack för hjälpen!
 
Och har du möjlighet så ring från olika telefonnummer så de inte lär sig ditt nummer. Försök gärna att snacka med de så länge som möjligt/håll ut i samtalet så du tar bort möjligheten att låta andra komma fram. Kundtjänsten vill ju oftast lägga på lika fort som de lyfter luren just för att hinna med alla andra som ringer också.
 
R Robin Brännström skrev:
Solpanelerna plus pallen med utrustning har stått i mitt garage sen den 18/5. Kom en lastbil från DHL på morgonen utan någon förvarning och lämnade allt på uppfarten.

Jag har betalat ca 110k. Enligt avtalet så betalade man första summan efter påskrivet avtal och sen en summa till när man tar emot materialet. Sista summan betalas när allt är klart. Dåligt av mig att gå med på detta upplägg, var naiv helt enkelt. Ska försöka ringa installatören imorgon samt gruppsol men de svarar knappt aldrig...
Ja jag tog upp det vid signering och vi är överens om att datum ska vara spikat och bekräftat för installation i samband med leverans annars tar jag inte emot. De hade haft situationer där det annars dröjt därimellan som i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.