Akahigi
Har skaffat bredbandsbolagets 4G router. Snabbare än mitt adsl... Via wifi mäter jag 23 mbit ner och 12 upp. I Malmö, centralt.

Idag gick dock masten ner, mycket nesligt.
 
Jag jobbar med utveckling av 3g och 4g (3.95g) och skulle aldrig komma på tanken att byta ut fast abonnemang till mobilt. Det mobila är ett komplement, inget annat (tyvärr), och kommer så att förbli i många år till...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Akahigi
Akahigi skrev:
Har skaffat bredbandsbolagets 4G router. Snabbare än mitt adsl... Via wifi mäter jag 23 mbit ner och 12 upp. I Malmö, centralt.

Idag gick dock masten ner, mycket nesligt.
Visade det sig att det var jag som klantar mig. Funkar bra...

Anslutet med kabel har jag 31 mbit ner och 17.27 upp.
 
pelpet skrev:
Problem som uppstår på grund av lång pingtid kan man ofta hantera med en större cache. Nackdelar med det är att det tar längre tid att zappa mellan olika program/kanaler och att man får en större fördröjning och "hamnar efter" i sändningen. Dvs först hör man grannarnas vrål, sen gör sverige mål.
Öhh, va? Hur menar du då? Problemet med en lång RTT är ju typiskt att den *inte* går att dölja på något annat sätt, annat än möjligtvis genom att "gissa" vad andra änden kommer att skicka och anta det. (Att grannarnas vrål kommer först har nog mer med digital kodning att göra, som introducerar en fördröjning. Du får samma effekt om du tittar på icke-IP digital TV i flerbostadshus när grannarna tittar på analog.)

Google föreslår ju bla SPDY, som en fix för http-transport bla för att minska antalet roundtrips som krävs för att ladda en websida. Dessa märks. (Se även: "Minimise round trip delays - make the web faster: https://developers.google.com/speed/docs/best-practices/rtt)
 
Ja det stämmer att lång RTT ger problem vid vanlig surf, IP-telefoni, onlinespel mm eftersom lånr rtt begränsar datahastigheten på en TCP-koppling. Men om du tittar på en film eller lyssnar på ett statiskt ljudklipp via annat protokoll så kan du ladda ner en större del av datat innan du börjar titta och då gör det inte så mycket att du har lång RTT.
 
Akahigi
Verkar vara bra ping/latency med 4G. Med 3G är det skräp att spela, men det verkar helt ok med 4G faktiskt. Spelade online ett par timmar idag och det var sjukt bra.
 
Det beror ju troligen bara på att 4G än så länge inte har så många kunder. Om några år, när "alla" kör 4G, kommer det säkerligen inte att se lika bra ut.
 
Nerre skrev:
Det beror ju troligen bara på att 4G än så länge inte har så många kunder. Om några år, när "alla" kör 4G, kommer det säkerligen inte att se lika bra ut.
Nja, pingtiderna kommer att bli bättre, men det ligger en hel del i vad du säger ändå...

Sent from my Galaxy Nexus using Byggahus
 
Akahigi
Nerre skrev:
Det beror ju troligen bara på att 4G än så länge inte har så många kunder. Om några år, när "alla" kör 4G, kommer det säkerligen inte att se lika bra ut.
Då får jag väl skaffa 5G då då ;)
 
Jag tycker man kan göra en rätt bra liknelse med musik.

Att köra med kabel är som att lyssna på musik i hörlurar. Man kan sitta 50 pers på en buss och var och en lyssnar på sin egen musik i hörlurar utan att störas av varandra.

Att köra trådlöst är som att lyssna på musik med högtalare. Sitter man bara 3-4 pers på bussen funkar det utmärkt, men med 50 pers på bussen blir det inte riktigt lika bra.
 
pelpet skrev:
Ja det stämmer att lång RTT ger problem vid vanlig surf, IP-telefoni, onlinespel mm eftersom lånr rtt begränsar datahastigheten på en TCP-koppling. Men om du tittar på en film eller lyssnar på ett statiskt ljudklipp via annat protokoll så kan du ladda ner en större del av datat innan du börjar titta och då gör det inte så mycket att du har lång RTT.
Ja OK, det är "window size" du menar med buffer. Visst, den måste vara rätt satt, och det är ofta ett problem på länkar med hög bandbreddsfördröjningsprodukt (bandwidth-delay product), s.s. trådlösa länkar.

Men det är väl lite överkurs här?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja OK, det är "window size" du menar med buffer. Visst, den måste vara rätt satt, och det är ofta ett problem på länkar med hög bandbreddsfördröjningsprodukt (bandwidth-delay product), s.s. trådlösa länkar.

Men det är väl lite överkurs här?
Det var inte windows size jag menade. Den mesta videotrafiken har jag för mig går över RTP (Real Time Protocol) som är UDP-baserat och då inte lider av lånn RTT på samma sätt som TCP.

Det jag vill komma fram till att lång RTT inte är något större problem om man kollar youtube eller svtplay eller andra strömmande media som använder RTP, men däremot i en massa andra tillfällen. Därmed borde mobilt bredband vara helt OK till detta.
 
pelpet skrev:
Det var inte windows size jag menade. Den mesta videotrafiken har jag för mig går över RTP (Real Time Protocol) som är UDP-baserat och då inte lider av lånn RTT på samma sätt som TCP.

Det jag vill komma fram till att lång RTT inte är något större problem om man kollar youtube eller svtplay eller andra strömmande media som använder RTP, men däremot i en massa andra tillfällen. Därmed borde mobilt bredband vara helt OK till detta.
Riktigt. My bad. Men, osett det så skulle jag säga (baserat på all den forskning som pågår på mitt "jobb" angående mobila nät och upplevelse av video) att det inte är så enkelt.

Ett stort problem med mobila länkar är den stora variabiliteten i bandbredd och RTT och nuvarande videospelare/servrar (ink. youtube) tar inte det med i beräkningen. De buffrar därför inte optimalt, och gör inte om buffringsbehovsberäkningen när och om kanalen ändrar karaktäristik. Vilket den gör stup i kvarten.

Så, ja, det hade kunnat funka bättre, men gör det i många fall inte idag. (Det är därför det är ett så hett forskningsområde inom mobildatakommunikation.)
 
Skulle inte byta bort adsluppkopplingen och köra mobilt bredband för allt smör i småland. Mobilnäten är överbelastadesom dom är idag och det blir bara värre. Operatörerna hinner inte med att bygga ut för ökad kapacitet. Trafiken i mobilnäten har ökat lavinartat på senare tid med allt fler smartphones där det streamas musik, youtube, webtv och spelas spel. Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig i Malmö men på platser där det befinner sig mycket folk kan det stundtals slå helt i taket på mobilnäten och är det inte rätt mycket folk kring Jägersro ibland :). Sedan beror det naturligtvis på hur man använder sitt bredband. Läser man nyheter och kollar blocket så kanske man står ut med att det inte funkar så bra ibland men om man t.ex använder hårdvaru-VPN och lite mer avancerade grejer så är det annat.

Det som är minst lika viktigt vi vanligt websurfande som hastighet är svarstider och där är mobilnäten oftast inget vidare. En bra fiberuppkoppling kan ha så låga svarstider som 1-2 ms (tusendels sekunder), en adsl ligger kring 25-50ms medan ett mobilt bredband kan dra iväg flera sekunder ibland om det vill sig illa.

Mitt råd är att fimpa fasta abbonemanget men behåll adsllinan (det går utmärkt att ha adsl utan teleabbonemang i botten) men ändra till lägre hastighet så blir det billigare. Du ligger uppenbarligen för långt från stationen ändå för att dra nytta av högre hastighet. Varför betala för 20Mbit när du bara kommer upp i 8. Då är det ju bättre att betala för 8Mbit också.
 
Akahigi
RobertDiablo skrev:
Skulle inte byta bort adsluppkopplingen och köra mobilt bredband för allt smör i småland. Mobilnäten är överbelastadesom dom är idag och det blir bara värre. Operatörerna hinner inte med att bygga ut för ökad kapacitet. Trafiken i mobilnäten har ökat lavinartat på senare tid med allt fler smartphones där det streamas musik, youtube, webtv och spelas spel. Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig i Malmö men på platser där det befinner sig mycket folk kan det stundtals slå helt i taket på mobilnäten och är det inte rätt mycket folk kring Jägersro ibland :). Sedan beror det naturligtvis på hur man använder sitt bredband. Läser man nyheter och kollar blocket så kanske man står ut med att det inte funkar så bra ibland men om man t.ex använder hårdvaru-VPN och lite mer avancerade grejer så är det annat.

Det som är minst lika viktigt vi vanligt websurfande som hastighet är svarstider och där är mobilnäten oftast inget vidare. En bra fiberuppkoppling kan ha så låga svarstider som 1-2 ms (tusendels sekunder), en adsl ligger kring 25-50ms medan ett mobilt bredband kan dra iväg flera sekunder ibland om det vill sig illa.

Mitt råd är att fimpa fasta abbonemanget men behåll adsllinan (det går utmärkt att ha adsl utan teleabbonemang i botten) men ändra till lägre hastighet så blir det billigare. Du ligger uppenbarligen för långt från stationen ändå för att dra nytta av högre hastighet. Varför betala för 20Mbit när du bara kommer upp i 8. Då är det ju bättre att betala för 8Mbit också.
Svarstiderna på 4g verkar dock jämförbara med adsl, för mig (i Malmö). Jag bor också centralt i slottsstaden.

Det kanske blir annorlunda när fler 4g mobiler kommer men just nu är 4g bättre än adsl. Jag kunde inte ens höja över 20 mbit maxhastighet på min adsl, basstationen är full...

Har haft 3G med jobbdatorn ett par år. Segt... Dålig svarstid och mycket avbrott. 4g verkar vara annorlunda, så här långt. Har aldrig haft så här bra upphastighet.

Om valet är 4g eller adsl genom gammal koppar så skulle jag nog köra 4g. Bredbandsuttag och fiber är en annan femma. Men det kan jag inte få...

Testa ett par veckor, sen kan man ju lämna tillbaka om man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.