Hej!

Är det möjligtvis A-Hus? Fråga mig inte hur jag vet ;-) De har precis lagt om organisationen och skall inte längre ha kvar agenterna i Uppsala. Jag kan mycket varmt rekommendera deras säljare i Stockholm på HusExpo. Den som jag har haft kontakt med kommer fortsättningsvis att ansvara för Uppsala. Han är supertrevlig, snabb och seriös. Han bjöd dessutom på en braskamin "som plåster" eftersom jag aldrig fick svar från Uppsala-säljarna. Skicka ett PM om det låter intressant så skall jag ge er hans kontaktuppgifter.

/Alex

Om jag har fel får ni gärna berätta vilket bolag det är så kanske jag har lite annan info ;-)
 
A
Du har så rätt, så rätt!! Låter ju bra att sthlm säljaren va supertrevlig!! Får vända oss dit i stället! Vi fastnade för Edsviken i våras och fick en förfrågan innan nyår om att köpa mark framöver. Kanon tänkte vi som har trånat efter det huset! Snacka om bakslag när dom inte ens hör av sig! Även om det inte är dax att bygga innom närmsta året så vill man ju vara väl påläst och förbedd. Det är ju ett stort och dyrt projekt! Har ni bestämt er för något hus än?
/Anna
 
Edsviken är fint! A-hus är dock lite för dyra för oss :( Bra tänkt att ta gott om tid på er. Det finns otroligt mycket att läsa på (om man är intresserad).

Då vi är väldigt styrda av budgeten letar vi efter hus som är både prisvärda (bra kvalitét och standard) men också har bra driftsekonomi. Vi letar efter ett klassiskt svenskt hus på 1,5 plan med oinredd vind som byggs med totalentreprenad.
Det hus som ger absolut bäst pris/kvadratmeter och som uppfyller våra önskemål är LB-Hus Ugglan 117. Vi har dock också fastnat för Myresjöhus Villa Växa eftersom de kan bygga precis enligt vår egna planlösning till ett nästan lika bra pris. Vi har ännu inte bestämt oss. LB-hus har satsat mycket på energi-effektivitet och har mycket bra driftskostnader. Bl.a har de lättreglar i väggarna och fönster med U-värde på 0,9 som standard (med alumunium på utsidan). De är mycket bra i jämförelse med de "största vanliga" byggbolagen om man räknar kWh/kvm. Myresjö är inte fullt så bra men ändå helt OK. Båda trycktestar sina hus vilket är en stor fördel (tycker jag). LB-hus är P-märkta (Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut) och Myresjöhus är certifierade av SITAC. Har inte hittat några andra bolag som matchar det än. Båda deras Uppsala-säljare är dessutom mycket bra! Något av dessa hus blir det - mycket spännande....tycker jag i alla fall :)
 
A
Dom är säkert för dyra för oss också! Har ju som sagt inte fått ut nått av f.d säljaren där (tack för info) Vi letar också efter 1,5 plan. Tycker att det är svårt att hitta hus som har det lilla extra.Känns som att många leverantörer inte har uppdaterat sig så mkt. Har man varit in i ett Älvsbyhus, har man sett alla! :) Mina föräldrar byggde med Lb hus för ett par år sedan och dom va ju supernöjda och allt flöt på jättebra där, så det skulle ju kännas bra om vi nu hittade nått hus vi gillade av dom men... Tycker det är sk..t svårt att hitta hus som passar det vi vill ha. Modernt men klassiskt då vi ska bygga på landet men men vi är inte där än... :) Visst är det spännande!!!
 
Håller helt med - tyvärr är det så att husen med det "lilla extra" ofta också är dyra. A-hus gav oss ett pris på deras Tylesand på ca 2,2 MSEK inkl. grund. Då ingick inte våra tillval för ca 0,2 MSEK. Eftersom vår tomt kostar ca 1 MSEK blir det svettigt. pust. Rätt högt för den typen av hus faktiskt.
Bygga på landet låter härligt. Då tänker jag ett herrgårdsliknande hus med takkupor, balkonger, halvvalmat tak, herrgårdsentre, 2,60 till innertak, inglasad utbyggnad i vardagsrummet med fönster hela vägen till golv o.s.v. Kalssisk utsida och modern insida. Själv är jag helt såld på dessa från Eksjöhus:
Eksjöhus AB
Eksjöhus AB
Eksjöhus AB

Sen är jag ju också från landsbygden i södra Sverige... ;-)
 
A
Precis som du beskriver vill min sambo ha det :) och jag gillar funkis, snacka om kontrast! Tycker dock att funkis inte passar sig i den miljön så... Där vi kommer att bygga är ju tomterna nästan bara en tredjedel av det ni ska betala så där har ju vi en liten fördel (gällande priset) Har kollat lite på eksjöhus. Det va någon här som har byggt harmoni som jag tittade på och det va väl ok men.. Hur många har klassisk utsida och modern insida som inte är svindyra. Har också kollat lite på Myrsjöhus. Får väl ta en tur till Husexpo igen. Allt blir ju bättre( eller sämre) live. Sist vi va där, enbart för att få insperation till vårat fd sommarstuga som vi bygger på så fastnade vi för Edsviken, väldans tjat om det huset, jag vet! :) Det va det sista hus vi kollade på för vi tyckte det va så j...la fult. Tänk vad lite färg kan göra. Eksjöhus AB???
 
bjogul skrev:
Hej,

Vi har också funderingar på om vi ska bygga, och i så fall är det strax utanför Uppsala. Alla upplevelser av och allt som grävts fram om hussäljare och entreprenörer av tidigare byggare i Uppsala-området känns därför intressant att ta del av...
- Kanske kan detta bli ett slags "Uppsala-tråd"?!!

/b
Nu var ju den ursprungliga frågan om erfaraenheter från husleverantörer ochsådana har jag ingen erfarenhet av (jag har byggt om och till ett äldre hus). Dock kastar ju Bjogul in inlägget om erfarenheter från entreprenörer och det är i detta sammanhang mitt inlägg ska läsas. Team total bygg och förvaltning AB (med olika årtal i namnet rekommenderas EJ!De har uppträtt mycket oseriöst hos oss! Se min tråd om hur man inte ska anlita en entreprenör under Erfarenheter av hantverkare och entreprenörer.
 
cian skrev:
Hej!

Bor i Uppsala och står i begrepp att bygga ett enplanshus på egen tomt. Letar efter referenser på goda husleverantörer. Vill helst ha totalentrepenad.
Trivselhus har jag hört gott om här i Uppsala men hur är det med tex Götenehus/Myresjöhus/Värsåsvillan/Hem1 mmmm.
Har ni erfarenhet så dela gärna med er. Vill ni inte hänga ut företag på nätet får ni gärna skicka ett PM till mig.

Jättetack för hjälpen!
Cian
Hur går det?

Blir det nå hus?

// Snäckan
 
Vi kommer inom några veckor ta ett djupt andetag och ringa tomtägaren en tredje gång för att höra om han har tänkt klart när det gäller att sälja sin tomt. Är lika livrädd varje gång så det tar emot.
Har alltså inte tomten i hamn ännu men har upptäckt att det är lite tur då det är mer att sätta sig in i än man kan tro.
Har nu fått kontakt med representanter för Trivselhus, Myresjöhus, Götenehus, Willa Nordic, Sävsjö trähus och Hem 1. Alla med bra standard.
Just nu lutar det åt Sävsjö trähus som bygger gediget med råspont i väggarna och bergvärme som standard men vi måste ha mer referenser och kommer att skicka runt offertförfrågan till flera.
Först måste vi dock få köpa tomten till ett pris vi har råd med och sedan ta dit en person som kan utarbeta en för tomten lämplig huslösning som man kan skicka offertförfrågan på.
Just nu törs vi nästan inte själva gå till tomten och mäta/kolla om grannarna reagerar och undrar. Vi vill inte väcka den björn som sover då den gränsar till ett naturskyddsområde.
 
Jätte lycka till!

Ni har verkligen en himla massa att se fram emot!
(även motgångar )

Det var/är jätte kul att bygga hus!

// Snäckan
 
Vi håller också på att jobba fram en tomt på landet i Knivsta kommun och sitter nu med massa kataloger och kollar på tänkbara hus. Tomten är gratis så det är resten vi behöver betala. Problemet är bygglov.

Om man vill komma undan med ett totalpris på max 1,8 milj (exkl tomt, inkl allt annat), vilka husleverantörer bör man inrikta sig på? 1-plans- el. 1,5 plans-villor med inredd övervåning är det vi kollar efter. Med ett par småttingar vill jag inte heller göra så mycket själv.

Jag vill inte snöa in mig på hus som det sen inte visar sig att man har råd med.
 
Beror lite på hur stort du tänkt dig, vilken "kvalitet" på huset och om du vill bygga med totalentreprenad eller delad. Priskillnaderna kan vara enorma utan dessa faktorer specade. Du kan ju alltid bygga en Smålandsvilla. Men då får du ju torpargrund och rätt mycket budget-hus i en variant av delad entreprenad. Berätta lite mer om dina krav så skall jag försöka tipsa om bästa pris i förhållande till kvalitét. Huset bör ju vara prisvärt, inte billigt. Tänk på att inte bara stirra på inköpspris - kolla istället på din månadskostnad. Om huset är dåligt isolerat får du istället dyra månadskostnader.

Beroende på hur tomten ser ut så bör du räkna med ca 100 000 i markarbeteskostnader. Lägg ytterligare 150 000 så har du täckt upp lagfart, inteckningar, kvalitetsansvarig, räntekostnader och andra kringkostnader som uppstår vid bygget. Vips är din budget nere på 1,55 MSEK. Hur är det med vatten och avlopp på landet? Kolla ifall du behöver anlägga sånt också.
 
kungkokos:
Är just nu inne på 1,5-plan, 5 rum och kök (4 sovrum), ca 150-160 m3. Mer eller mindre totalentreprenad är önskvärt. Standarden bör ligga på trägolv/parkett, kakel/klinkers i våtutrymmen, golvvärme nedervåning iaf, inredd övervåning, lite valfrihet när det gäller köksluckor osv.Gärna öppna ytor i sällskapsdelen. Behöver absolut inget värsting men man vill ju ha det fint.

Tomten som är påtänkt är en åker i anslutning till befintlig bebyggelse och väg, svag sluttning, borde vara bland de lättaste att bygga om det inte visar sig att det varit ett kärr förr i tiden. Vatten finns nära (grannens egna brunn), avlopp kan det vara värre med.

Torpargrund vs platta? Är det en katastrof med torpargrund?

Jag har precis börjat sätta mig in i det här och vet inte mycket hittills om tex driftkostnader för nya och olika tillverkare. Har läst en del av dina inlägg och du verkar oerhört insatt, hur länge har du hållit på? Jag lägger om min budget till att säga att jag har ca 10000 att lägga på boendet i månaden.

Är väldigt tacksam för din kommentar, känns som om man skulle få en snabbstart i den här djungeln!
 
DirkD skrev:
kungkokos:
, golvvärme nedervåning iaf, !
Varför inte på alla plan? Vad har du tänkt dig för värmekälla?

// Snäckan
 
Vi har byggt ett Götenehus 1 mil söder om uppsala nära Lagga, en enplanare på 150 kvadrat, 3 sovrum + stort allrum + ryggåstaks-finrum. Baserat på ett fagerås. Flyttade in för några veckor sedan. Är nöjda med GH där vi hade totalentreprenad. De var duktiga på att driva på bla kommunen, eftersom det är knepigt med bygglov i uppsala och Knivsta kommun.

Tror slutsumman hamnade på runt 1,8 mille med jobb och byggsats, utan tomt och utan tillval. Totalt hamnade vi runt 3,1 mille med tomt och allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.