Eric Öbo
G-83 G-83 skrev:
Fast i detta fallet, om jag förstår det rätt, har den man beställde jobbet av sagt att TS ska kontrollera var det ligger kablar. Att sen kunden glömmer bort att berätta att han själv grävt ner fiber där häcken ska vara kan knappast vara grävmaskinistens fel.

Hur djupt ligger fibern? Rekommenderat djup är i de flesta fall 60cm med grus och band över. Många som gräver sin fiber själv ligger på ett spaddjup och ingen markering. Då får man skylla sig själv. Man förväntat sig inga kablar i marjordslagret och om det inte är ren grus i backen ser man oftast var det är schaktat när matjorden kommer bort.
Min fiber, ”professionellt indragen” (Stadsnät) låg på 8 cm i matjorden. Skulle plantera ett körsbärsträd häromveckan - kabeln gick förstås vid första spadtaget. Söktråd? Band? Pff..
 
Jag hade reklamerat och begärt ny förläggning. Det är inte okej.
 
R
När vi har entreprenörer för grävning av fiber på kundtomter så begär vi utsättning. Sen frågar vi kund om gräsklippartråd, jord/bergvärme samt ev ej utsatta kablar.
Finns det inget enligt kund så ligger det på denne om grävarna ändå stöter på något.

Något annat är orimligt såvida du inte vill betala för handgrävning.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Marelg
R RalleB skrev:
När vi har entreprenörer för grävning av fiber på kundtomter så begär vi utsättning. Sen frågar vi kund om gräsklippartråd, jord/bergvärme samt ev ej utsatta kablar.
Finns det inget enligt kund så ligger det på denne om grävarna ändå stöter på något.

Något annat är orimligt såvida du inte vill betala för handgrävning.
Så talar ett proffs.

Hur som helst så har jag talat med mitt försäkringsbolag och de tar kostnaden mot självrisk på 1500 kr. Så jag bryr mig inte om att ens nämna saken för företaget.
 
  • Gilla
Flaska och 2 till
  • Laddar…
IP Only har gett beskedet att det är fastighetsägaren som ska ha koll på ledningens läge på egen fastighet. Inmätningen med GPS för kartor går fram till tomtgräns. Jag tror att det är svårt att få besked från ledningskollen om fiberdragning på egna tomten.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Marelg Marelg skrev:
Så jag bryr mig inte om att ens nämna saken för företaget.
Tycker jag du skall göra, så kanske de är ännu noggranare att dubbelkolla nästa gång. Även om det känns pinsamt för dig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.